کد خبر: ۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
محققان دانشگاه شیراز با استفاده از فناوری نانو موفق به ساخت دستگاه نشت‌یاب گاز با قابلیت تیتراسیون انتخابی گاز استیلن شدند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛مسلم داراب پور، مجری طرح دستگاه نشت‌یاب گاز با بیان اینکه دستگاه ساخته شده می‌تواند به عنوان حسگر حساس به گاز هیدروژن و نشت‌یاب گاز با قابلیت تیتراسیون انتخابی استیلن مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: در سامانه‌ ساخته شده از میله‌ گرافیتی بهینه شده با نانو لوله‌های کربنی چند دیواره به عنوان آند و ناشر الکترون استفاده شده است.

به گفته وی، با کمک این دستگاه می‌توان به موقع نشت برخی گازهای قابل انفجار مثل هیدروژن و استیلن را قبل از رسیدن به حد انفجار تشخیص داد.

این دانش آموخته شیمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه این دستگاه منجر به کاهش توان مصرفی و کاهش ولتاژ می‌شود، اظهار داشت:‌ عدم نیاز به پمپ‌های گرانقیمت و خلاء‌های بالا از جمله مزیت‌های این طرح است.

داراب‌پور با بیان اینکه این دستگاه در خطوط انتقال گاز جهت تشخیص به موقع نشتی گاز قابل استفاده است، اظهارکرد:‌ همچنین این دستگاه امنیت مالی و جانی کارکنان صنایع کوچک و بزرگی که به نحوی با گاز کار می‌کنند و باید در آنها مقدار گاز و نشت گاز تشخیص داده شود را تامین می‌کند.

وی که این طرح را در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد خود با راهنمایی دکتر محمد مهدی درودمند (استادیار دانشگاه شیراز) به انجام رسانده است در پایان با تاکید بر اینکه دستگاه ساخته شده، قابلیت نشت‌یابی مقادیر بسیار کم گاز را داراست، تصریح کرد: نمونه آزمایشگاهی دستگاه آماده شده اما هنوز تجاری سازی نشده است.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: