سایپا در نمایشگاه خودروی مشهد ساینای اتوماتیک را به معرض نمایش گذاشت. این خودرو که می توان آن را برادر ناتنی کوئیک نامید می تواند به عنوان ارزانترین خودرو اتوماتیک بازار معرفی شود. حضور این خودرو در نمایشگاه فرصتی شد تا نگاه کوتاهی به آن داشته باشیم.
ساینا اتوماتیک در حضور نمایشگاهی خود توانست نظر افراد زیادی را به سمت خود بکشاند. زیرا به گفته مدیرعامل سایپا، بهای تمام شده این خودرو برای مشتری چیزی حدود ۳۰ تا ۳۳ میلیون تومان است. لذا این سدان ملی را می توان به عنوان ارزانترین خودرو اتوماتیک بازار معرفی کرد.
حضور این خودرو در نمایشگاه فرصتی شد تا بررسی ساده ای نسبت به این خودرو داشته باشیم. در نگاه اول نباید فکر کنید که ساینا اتوماتیک نسبت به مدل دنده ای تغییر شکلی دارد. بلکه این خودرو همان ساینا EX است که تنها در بخش کابین تغییراتی بر روی آن انجام شده است. ولی باز هم این تغییرات در همه جای کابین نیست و تنها به بخش جلوی کابین مختصر شده است.
وقتی به کابین ساینا اتوماتیک نگاه وی کنید، اولین تفاوت را در غربیلک فرمان خودرو پیدا می بینید. نه تنها سیستم فرمان ساینا از حالت هیدرولیک به کمکی برقی تبدیل شده است، بلکه ظاهر غربیلک آن هم کاملا فرق کرده و به روز تر به نظر می آید. بر روی فرمان ساینا اتوماتیک دکمه های تنظیم سیستم بلوتوث و سیستم صوتی نیز وجود دارد. همچنین در بخش سمت راست فرمان هم دکمه های کروزکنترل در کنار دکمه بلوتوث قرار دارد.
وقتی به داشبورد خودرو نگاه می کنید، سیستم صوتی ساینا عوض شده و مانیتور بر روی آن اضافه شده است. این نمایشگر قابلیت پخش DVD را دارد و می تواند از آن به عنوان یک مسیریاب استفاده کرد. همچنین نمای دوربین عقب خودرو بر روی این نمایشگر نشان داده می شود. این سیستم صوتی و تصویری امکانات اتصال AUX و USB را دارد.
در پایین تر از سیستم صوتی بخش تنظیمات سیستم تهویه دیجیتال وجود دارد. باید اشاره کرد که این سیستم تهویه دیجیتال بوده و قابلیت اتوماتیک برای آن در نظر گرفته نشده است. در میان صندلی های خودرو هم گیربکس اتوماتیک بلژیکی ساینا نصب شده است. دسته دنده این خودرو نشان می دهد که قابلیت تیپترونیک، اسپرت و حالت برفی برای ساینا اتوماتیک وجود دارد.
موتور ساینا اتوماتیک مانند نسخه دنده ای است و ۱٫۵ لیتر حجم دارد. این موتور چهار سیلندر ۸ سوپاپ با قدرت ۸۷ اسب بخار و
گشتاور ۱۲۸ نیوتون متر قدرت را به گیربکس CVT کمپانی پانچ می رساند تا آن نیرو را به چرخ های جلو خودرو انتقال دهد. هنوز از این خودرو اتوماتیک تست و بررسی توسط رسانه ها به عمل نیامده تا بتوان در خصوص کیفیت عملکرد آن تصمیم گرفت. ولی مسئله ای که در نسخه نمایشگاهی ساینا اتوماتیک مشهود بود، کیفیت مشابه آن با نسخه های دنده ای موجود در بازار است. ساینا دنده ای قیمتی حدود ۲۸ میلیون تومان را در بازار دارد و تنها یک ستاره کیفی را به خود اتصاص داده است. اگر قرار باشد که ساینا اتوماتیک با قیمتی حدود ۳۳ میلیون تومان هم یک ستاره کیفی را از مرکز ISQI دریافت کند، شاید بهتر باشد که تیم مهندسی سایپا کمی بیشتر بر روی ارزانترین اتوماتیک بازار کار کنند تا یک خودرو کم دردسر را به دست مشتریان برسانند.
بیشترین تفاوت این خودرو همان گیربکس اتوماتیک آن است. در میان صندلی ها گیربکس اتوماتیک بلژیکی ساینا نصب شده که قابلیت تیپترونیک را نیز دارد.
به گفته مسئولان شرکت سایپا ساینای اتوماتیک احتمالا اواسط پاییز به بازار عرضه خواهد شد و لذا می توان این خودرو را به عنوارن ارزان ترین خودروی اتوماتیک کشور نامید هرچند که در زمینه کیفیت آن تا زمان عرضه شدن این خودرو در بازار باید منتظر ماند .