کد خبر: ۴۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
تابش خبر داد:
عضو ناظر شورای عالی پول و اعتبار از تشکیل اولین جلسه این شورا در دولت دوازدهم با حضور مسئولان و وزرای جدید خبر داد.
محمدرضا تابش درخصوص برخی مصوبات این جلسه که پس از ادای سوگند و تحلیف اعضای جدید انجام شد عنوان نمود: تصویب اصلاحیه دستور العمل افتتاح حساب سپرده ریالی برای اشخاص خارجی و نیز تصويب مدت زمان بازپرداخت تسهيلات مسكن نخبگان تا ١٥ سال، بخشی از جمله این مصوبات بود.
وی ادامه داد: گزارشي از اقدام هاي انجام شده بانك مركزي در ماه هاي اخير، از جمله تعيين تكليف و حذف فعالان غيرمجاز در بازار پول و تشريح بخشنامه اخير صادر شده درباره نرخ سود علي الحساب كه به منظور ايجاد تعادل در بازار انجام شده است و در نهايت زمينه لازم را براي عملياتي شدن نرخ هاي سود مصوب قبلي را فراهم مي كند، به شورا ارائه شد.
"تابش" تصریح کرد: اعضاي شوراي پول و اعتبار ضمن قدرداني از اهتمام جدي بانك مركزي در ساماندهي بازار غير متشكل پولي، خواستار عمل به قول ها و وعده هاي مسئولان امر شدند و بنده و آقای حضرتی به عنوان نمايندگان ناظر مجلس در شورا، خواستار آن شدیم که از حقوق همه سپرده گذاران علي الخصوص سپرده گذاران خرد كه بعضا تمام دارائي خويش را براي كسب درامدي مطمئن در اين موسسات كه با مجوز بانك مركزي فعاليت مي كرده يا بعضا از بخش تعاون كه بخشي از حاكميت است مجوز داشته اند ،صيانت شود.
نماینده مردم اردکان همچنین پیرامون پیشنهادات جلسه اظهار داشت: پيشنهاد شد براي تاديه خسارت اين بخش از مردم در صورت امكان دولت منابع لازم را اختصاص دهد و يا بانك مركزي با اهرم خطوط اعتباري اختصاصي حل مشكل سپرده گذاران كوچك و باز پرداخت مبلغ سپرده با سود مصوب شوراي پول و اعتبار را در اولويت قرار دهد.
"محمدرضا تابش" همچنین گفت:  نسبت به اقدام برخي خودروسازان كه در پيش فروش خودرو، نرخ هاي مصوب بانك مركزي را رعايت نكرده اند گلايه شد و اقدامات بانك مركزي در خصوص رفع اين مشكل تشريح گرديد.
عضو ناظر شورای عالی پول و اعتبار درخصوص مطالب مطرح شده در جلسه عنوان داشت: دادستان محترم  كل از تمركز شكايات از موسسات اعتباري سراسر كشور در محكمه ويژه اي در تهران خبر داد و اينكه با اذن رهبري معظم انقلاب اسلامي تصميم گيري درباره چگونكي باز پرداخت تسهيلات و سود سپرده ها ؛ خصوصا سپرده گذاران كوچك موكول به نظر سران سه قوه شده است.
وی گفت: دكتر سيف نيز از سرگيري تعيين تكليف سپرده هاي بالاي دويست ميليوني فرشتگان بعد از رفع مشكل پيش امده را طي روزهاي اتي محتمل دانست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: وزراي حاضر نيز بر لزوم پايين اوردن نرخ سود تسهيلات بانكي كه توليد را اقتصادي نماید، تاكيد كردند و به تخصيص بهينه منابع محدود بانكي صرفا براي امر توليد توصيه شد.
"تابش" به حضور دکتر نهاوندیان بعنوان معاون اقتصادي رييس جمهور در جلسه شورا خبر داد و درباره مباحث مطرح شده گفت:  وی از ضرورت اعتبار سنجي بانك هاي مختلف و اطلاع رساني به مردم كه مورد تاكيد رياست محترم جمهوري است سخن گفت و بر رسيدگي سريع به تخلفات بانك ها  حتي بصورت جزئي و لحاظ كردن درجات مختلف تنبيهي در سطح افراد مسئول و شعب تصریح کرد تا تكليف مردم با بانك هاي قانون مدار و متخلف مشخص شود.
وی در پایان گفت: بررسي صورتهاي مالي بانك مركزي در سال منتهي به پايان اسفند ماه ١٣٩٥ جهت رسيدگي دقيق تر اعضا به جلسه بعد شورا موكول گرديد
گفتنی است در اين جلسه معاونین اقتصادی و برنامه و بودجه رئیس جمهور، وزرای جدید اقتصاد، صنعت و کار همچنين محمدرضا تابش و الیاس حضرتی نمايندگان ناظر مجلس شوراي اسلامي و روساي اتاق هاي بازرگاني و تعاون ،دادستان كل كشور و رييس كل بانك مركزي و معانين وي حضور داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر: