کد خبر: ۵۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
سال 72 پس از آنکه کره ای ها میهمان نارنجی پوشان جاده مخصوص شدند، شاید خودشان هم فکرش را نمی کردند که این ریز نقش کشور مدار 38 درجه، پر فروش ترین محصول تا به امروز صنعت خودرو ایران شود.
برقراری توازن الزام خروج محصول 24 ساله سایپا از خط تولیدبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سال 72 پس از آنکه کره ای ها میهمان نارنجی پوشان جاده مخصوص شدند، شاید خودشان هم فکرش را نمی کردند که این ریز نقش کشور مدار 38 درجه، پر فروش ترین محصول تا به امروز صنعت خودرو ایران شود.

پراید که تا به امروز هیاهوی زیادی به پا کرده، این روزها به دوره کهنسالی خود نزدیک شده و بر طبل خروجش از خط تولید سایپا نواخته شده است. موضوعی که سال هاست در خصوص آن نقطه نظرات فراوانی گفته شده و این پرونده تا به امروز باز مانده است.

طبق گفته مدیرعامل سایپا در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد، قرار است این خودرو تا قبل از اسفند سال 97 از خط تولید سایپا خارج شود و احتمالا پرونده این خودرو در همان سال برای همیشه بسته خواهد شد.

اما نکته قابل بررسی در خصوص خروج این خودرو از خط تولید سایپا، میزان گره خوردن این محصول با سطح های مختلف زندگی بخش ای از جامعه کشور است.

صحبت از خودرویی می کنیم که در واقع به واسطه حضور طولانی مدت در کشور و فاکتورهایی نظیر قیمت مناسب نسبت به دیگر رقبای خود، وسیله ای برای امرار معاش افراد زیادی در کشور شده و خروج این محصول آن هم در شرایطی که جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد، احتمالا باعث نگرانی آن بخش از جامعه خواهد شد.

در شرایطی که نزدیکترین خودرو به پراید جهت جایگزینی این محصول، خودرو تیبا بوده که نزدیک به 5 میلیون تومان گرانتر است و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش توان خرید مردم، خروج سریع السیر این محصول منطقی به نظر نمی رسد.

آنچه که مسلم است پراید دیر یا زود می بایست از خط تولید سایپا خارج شود اما آنچه که مهمتر هست برقراری توازنی در مرحله خروج این خودرو بین آن دسته از خریدارانی که وابستگی اقتصادی به این محصول داشته و خود سایپا جهت جایگزینی یک محصول مناسب که نگرانی های موجود را رفع کند.

اینکه پراید تا چه اندازه رضایت کیفی و کمی خریداران را جلب کرده در مقوله ای دیگر قابل بررسی است اما شتاب زدگی نیز در مورد خروج این محصول بدون توجه به میزان تقاضا خریدارن و شرایط وابستگی اقتصادی آنان، منطقی نبوده و باید در زمان مناسب و با برنامه ریزی دقیق مدیران ارشد سایپا صورت بپذیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: