کد خبر: ۵۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان و کارکنان:
کارگاه آموزشی هیاتهای بدوی تشخیص مطالبات تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی با حضور مدیر کل وصول حق بیمه و مدیر کل فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، عادل علائی، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در آیین افتتاح این کارگاه آموزشی هدف از برگزاری جلسات هم اندیشی و کارگاه های آموزشی را بهره مندی از نظرات و پیشنهادات شرکای سازمان تامین اجتماعی دانست و گفت: در تلاش هستیم با مرور بخشنامه ها و قوانین، خدمت رسانی در چارچوب وظایف و خدمات سازمان را به نحو احسن انجام دهیم .

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، با بیان شرح مختصری از سیر تطور سازمان تأمین اجتماعی در طول تاریخ، اذعان داشت: این سازمان به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر در کشور است که منابع خود را از محل حق بیمه تأمین می کند.

علائی با اشاره به اصل سه جانبه گرایی در سازمان تأمین اجتماعی، تصریح کرد: این اصل حالت زینتی و تعارفی ندارد و اگر هر یک از شرکا، وظایف خود را به درستی انجام دهند، موجبات تحکیم سرمایه اجتماعی را فراهم کرده و با افزایش اعتماد عمومی، مشکلات به حداقل کاهش خواهد یافت.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به نحوه تأمین منابع و هزینه کرد مصارف آن، تصریح کرد: سطح پوشش سازمان تأمین اجتماعی بعد از انقلاب از ١٩ درصد به ٦٠ درصد رسیده است و لیکن با توجه به شرایط حاکم بر کشور، در حال حاضر رشد بیمه شدگان، متناسب با رشد سالمندی و تعداد مستمری بگیران نیست.

وی با اشاره به چرخه منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی، تأکید کرد: تمامی عوامل اقتصادی در منابع و مصارف سازمان تأثیر گذار است و لذا هر عاملی که مولفه های اثر گذار بر محاسبات بیمه ای را متأثر سازد، موجب برهم خوردن تعادل خواهد شد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان با اشاره به اینکه فرهنگ بیمه ای صحیحی در کشور حاکم نیست، اذعان داشت: بایستی نگرش حمایتی به سازمان تأمین اجتماعی به بینش مبتنی بر محاسبات بیمه ای تغییر یافته و مصالح ذینفعان در تدوین قوانین و مقررات ملحوظ نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هیأتهای تشخیص مطالبات، تبلوری از اصل سه جانبه گرایی در سازمان تأمین اجتماعی است که در آن با حضور نمایندگان کارگر و کارفرما،  با رعایت امانت و انصاف،  بایستی حقوق بیمه شدگان و کارفرما مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان و کارکنان سه رویکرد فرهنگ سازی، ارتقای آگاهی و دانش عمومی مخاطبین و تقویت سرمایه اجتماعی بین شرکای اجتماعی را از اولویتهای حوزه معاونت فرهنگی  سازمان تأمین اجتماعی دانست و تصریح کرد: برگزاری کارگاههای آموزشی، بازدید دانش آموزان از شعب تأمین اجتماعی از جمله این اقدامات است.

مهرداد قریب، مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی، نیز در این جلسه هم اندیشی، تعامل با اعضای هیاتهای تشخیص مطالبات را در جهت شناسایی نقاط ضعف و تبدیل آن به نقاط قوت بسیار ضروری دانست و با تأکید بر رعایت عدالت در قضاوت، اذعان داشت: سالانه بیش از دو میلیون و چهارصد هزار بیلان صادر می شود و این در حالی است که در سال ١٣٩٥ کمتر از هفت درصد اعتراض داشتیم که پس از بررسی در هیاتهای تشخیص مطالبات بدوی یک سوم آن دوباره در هیاتهای تجدید نظر مطرح شد که این آمار نشانگر اعتماد عمومی تمامی شرکای اجتماعی نسبت به عملکرد سازمان است.

وی ادامه داد، بایستی از علم روز بهره گرفته و دست در دست هم دهیم تا کمترین تنش و اختلاف نظر بین شرکای اجتماعی داشته باشیم، چرا که یکی از الزامات هر تعاملی،  اعتماد متقابل است و این اعتماد برای سازمان تامین اجتماعی بسیار ارزشمند است.

قریب تصریح کرد: یکی از اصول داوری، اصل بی طرفی فارغ از تعصب سازمانی و صنفی است و حضور کارفرما در هیاتهای تشخیص مطالبات و فرصت دفاع از لایحه و ارایه مدارک و همچنین بررسی دقیق و سریع پرونده ها و اغناء کامل کارفرما بر اساس دلایل مستدل و صدور حکم شفاف و گویا، از ملزومات برگزاری جلسات هیاتهای تشخیص مطالبات است.

وی بر لزوم تداوم جلسات هم اندیشی با اعضای هیاتهای تشخیص مطالبات در طول سال، با توجه به تنوع بخشنامه ها و قوانین سازمان تامین اجتماعی تاکید کرده و گفتگوی رو در رو با اعضای هیاتها را در جهت حل مسائل و مشکلات مبتلا به آنها ضروری دانست.

مدیر کل وصول حق بیمه، گفت: علاوه بر چاپ کتابچه های تخصصی برای کارفرمایان و اطلاع رسانی از طریق وب سایت و کانالهای شبکه های اجتماعی در جهت تفسیر و شفافیت قوانین، جلسات آموزشی متعددی با تشکل های کارفرمایی و کارگری نیز صورت پذیرفته و تداوم دارد.

جعفر سمساری، مدیر کل تامین اجتماعی استان آذربایجانشرقی نیز با بیان اینکه هدف از تشکیل این کارگاه آموزشی، هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در هیاتهای تشخیص مطالبات است، اظهار داشت: نقش هر یک از اعضای هیاتهای تشخیص مطالبات به عنوان مرجع داوری، نافذ و مورد توجه است و لذا تسلط آنان به آخرین قوانین و مقررات جاری بسیار حائز اهمیت و ضروری خواهد بود.

وی با تأکید بر رعایت حقوق متقابل کارفرمایان، کارگران و سازمان، افزود: در صورتیکه کارفرمایی نسبت به میزان حق بیمه مطالبه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی معترض باشد، می تواند با طرح آن در هیاتهای تشخیص مطالبات،  مدارک و مستندات خود را ارئه نماید و بدیهی است، نتیجه پس از بررسی هیاتهای تشخیص مطالبات و تطبیق محتویات پرونده با قوانین و مقررات و با لحاظ حدود اختیارات هیاتها، با قضاوت منصفانه و حفظ بی طرفی اعلام وی شود.

سمساری، در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم افزایش آگاهی کارفرمایان از حقوق قانونی خود، شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق و به هنگام هر گونه بدهی و نحوه محاسبه آن تا مرحله وصول را موجب تحکیم اعتماد بین کارفرما و سازمان دانسته و افزود، سازمان تامین اجتماعی در راستای تحقق اهداف خود همواره بر جایگاه و نقش شرکای اجتماعی خود تاکید داشته و دارد.

مدیر کل تامین اجتماعی استان آذربایجانشرقی، با اشاره به مفاد منشور حقوق شهروندی و اخلاق حرفه ای به لزوم رعایت اصول عدم تبعیض و رعایت انصاف، حفظ کرامت و حیثیت انسانی و نیز قانونگرایی و تبعیت از قانون را در تشکیل جلسات هیأتهای تشخیص مطالبات لازم دانست.  
نام:
ایمیل:
* نظر: