کد خبر: ۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کاهش قیمت نفت و در نتیجه درآمدهای نفتی و همچنین درآمدهای دولت دو عامل اصلی برای پیش بینی کسری بودجه سال 94 است.

دولت برای خروج از بحران رکود اقتصادی و تورم تلاش دارد تا در بودجه سال آینده از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند تا این تنظیمات به راحتی در سیاست اقتصادی کشور حاکم شود. لایحه بودجه دولت امروز توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه خواهد شد، قرار است بدون هرگونه کسری و براساس برآوردهای واقعی از درآمدها باشد و دولت نسبت به آن اطمینان نسبی داردکه درآمدهای پیش بینی شده در آن محقق خواهد شد.

امسال نیز دولت در زمان مقرر بودجه را تقدیم مجلس می‌کند.کل بودجه سال 94 دویست و نوزده هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 8 هزار میلیارد تومان از بودجه سال 93 بیشتر است. دولت این بار در بودجه‌نویسی قصد دارد،خروج از رکود و تقلیل نرخ تورم را مورد توجه ویژه قراردهد.

در این بودجه تلاش شده تبصره‌های تکراری که هر سال در قانون بودجه تکرار می‌شد، تضمین
 شود.

به گفته سخنگوی دولت،بودجه سال آینده به روش عملیاتی یا مبتنی به عملکرد تعیین شده و ساماندهی طرح‌های عمرانی قرارگرفته است.

از سوی دیگر با توجه به عوامل موثر بر درآمدهای نفتی، درآمدهای دولت در سال آینده به گونه ای پیش بینی شده است که وزیر اقتصاد نیز تاکید دارد که بودجه سال 94بدون کسری بسته شده و اگر با اندکی تفاوت محقق نشود، با کاهش هزینه‌های غیر جاری کسری را جبران می‎شود.

این اطمینان خاطر از سوی دولتمردان گواه بر این است که لایحه بودجه می‌تواند با شرایطی مطلوب وارد مجلس شورای اسلامی شود.

حال با توجه به اینکه برنامه ششم برنامه‌ای است،با استراتژی رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و در چارچوب اقتصاد مقاومتی و توجه به فرهنگ ایرانی – اسلامی، انتظار می رود که بودجه سال 94 مبتنی بر خواص نزدیک به برنامه تدوین شود.به نوعی در بودجه،چابک‌سازی دولت،رقابتی کردن فعالیت‌های دولت و ارتقاء سرمایه انسانی از خصیصه‌های مهم است که می‌تواند جایگاه ویژه ای در بودجه داشته باشد.

تبیین ساختار و مؤلفه‌های مؤثر در نظام مدیریت اقتصادی کشور و طراحی راهبردهای اصلی ،اصلاح نظام اقتصاد ،ویژگی‌های است که انتظار می رود قطعا در بودجه سال آینده گنجانیده شود.

واقعیت این است که دولت باید با تمام توان، در مسیر انظباط مالی رفتار کند و اینکه تاکنون توانسته نرخ تورم را مهار کند و کسری بودجه نداشته باشد شعار نیست، بلکه نشان از یک انضباط مالی است و پیام خوش به اقتصاد کشور است.

واقعی بودن پیشنهاد دولت در بودجه سال 94 ویژگی شاخصی است که انتظار می‌رود محقق شود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: