کد خبر: ۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
امير اسحاقي- كارشناس خودرو
دومين همايش بين المللي خودروي تهران فرصت مناسبي بود براي نشان دادن توانايي‌ها و همچنين جذابيت‌هاي بازارايران براي خودروسازان خارجي.

اين همايش با برنامه ريزي مناسبي كه از سوي شوراي سياستگذاري صنعت خودرو صورت گرفته بود، با حضور بيش از 500 مهمان بين المللي و خارجي فعاليت خود را آغاز كرد.

در آئين افتتاحاين همايش بود كه مهندس نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه صنعت خودروي ايران در جايگاه نوزدهم و همچنين داراي رتبه هفدهم در زمينه توليد خودروهاي سواري در جهان است. حقيقت اين است كه صنعت خودروي ايران طي يك و سال اندي كه از آغاز دولت يازدهم مي‌گذرد، حركت مثبتي را در زمينه توليد آغاز كرده است تا جايي كه براساس اعلام شخص وزير از ابتداي سال تاكنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 70 درصد رشد را شاهد هستيم.

از طرف ديگر موضوعي كه بر اهميت دومين همايش بين المللي خودروي تهران افزود، حضور شركت‌هاي مطرح خودروسازي جهان در ايران بود.

از ماهها قبل مسئولان شركتهاي بزرگ خودروسازي فرانسه - پژو و رنو – براي حضور مجدد در بازارهايايران به تكاپو افتاده بودند تا بتوانند مجددا سهم خود را كسب كنند.

مسئولان خودروسازي كشور اما دراين مدت بارها اعلام كرده بودند كه با حضور خودروسازان بين المللي در ايران موافق هستند اما مشروط براينكه تجديد نظري در قراردادها صورت گرفته و شرايط به نحوي فراهم شود كه در صورت ادامه دار بودن تحريم هاي بين المللي درايران، شراكت با طرف خارجي برهم نخورد.

بايد بپذيريم كه تحريم هاي بين المللي و به ويژه تشديد آنها در سالهاي گذشته صنعت خودروي كشور را بيش از هر زمان ديگري در محدوديت قرار داده بود. با اين نگاه حصول توافق ابتدايي با كشورهاي 1+5 بر سر پرونده هسته‎اي در سال گذشته و لغو تحريم هاي بين المللي در مورد صنعت خودرو نخستين گام مثبت دولت يازدهم براي پيشرفت و حركت رو به جلوي صنعت خودروي ايران بود.

از طرف ديگر امكان حضور شركت‎هاي خودروسازي مطرح بين المللي درايران به واسطه برگزاري دومين همايش بين المللي خودرو در هفته گذشته گام مثبت ديگري بود براي خروج صنعت خودروي ايران از انزوايي كه سالهاي قبل بالاجبار با آن درگير بوده است.

با اين حال هرچند تحريم هاي بين المللي در مورد صنعت خودروي ايران لغو شده است و شركتهاي اروپايي و آسيايي براي حضور در بازار جذاب ايران صف كشيده اند، هنوز هم براساس برخي گزارشها، محدوديت‌هاي زيادي براي خودروسازان آمريكايي وجود دارد.

از سوي ديگر هنوز هم وضعيت قطعه سازي درايران با وضعيت استاندارد جهاني فصل‌هاي فاحش دارد. هرچند كه قطعه سازان داخلي معتقدند كه توانايي شراكت با طرف خارجي آنهم با ظرفيت توليد حداقل 40 درصد داخلي سازي قطعات را دارند اما حقيق تاين است كه در صورت وجود چنين توانايي، نمي‌توان به مستقل بودن خودروسازان داخلي اميدوار بود.

با تمام اين احوال آنطور كه از صحبت‌هاي مسئولان در مورد برگزاري دومين همايش بين المللي خودروي تهران برمي‌آيد، توافق‌هاي خوبي ميان طرف هاي ايراني و خودروسازان خارجي حاصل شده است.

در حقيقت با وجود تمديد مذاكرات هسته‌اي ايران تا تيرماه سالاينده هنوز هم خودروسازان بينالمللي براي حضور در بازارهاي ايران عزم جدي خود را به نمايش مي‌گذارند.

براين اساساين اميد وجود دارد كه طي ماههاياينده و در صورت حصول توافق نهايي ميان ايران و كشورهاي 1+5 بر سر پرونده هسته‌اي، حضور خودروسازان مطرح آمريكايي نيز در ايران ميسر شده و روزهاي بهتري در انتظار صنعت خودروي ايران باشد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: