کد خبر: ۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
طرح تحول اجتماعي مهمتر از طرح تحول اقتصادي است و می توان طرح تحول اقتصادي را مقدمه‌اي براي تحول اجتماعي ارزيابي کرده‌اند.

رعایت اصول راهبردي، پشتوانه مطالعاتي و سياست مصوب برای تشکیل یک واحد کارساز در بخش سلامت اجتماعی لازم و ملزوم است.

بنابراين باید درطرح تحول اجتماعي صرفا به تجميع برنامه‌هاي اجرايي فراگير و اثربخش پرداخته شود.

همانطور که برای گذر از مشکلات سیاسی و اقتصادی نیازمند بسته های حمایتی و راهکارهای برون رفت از مشکلات است،بخش اجتماعی عاری از این قضیه نیست.

در همین رابطه طرحی در سال های گذشته باکمی و کاستی ها و همچنین نقاط قوت تدوین شدولی متاسفانه هیچ آغازی برای اجرا نداشت.یکی ازمعيار تشخيص رفتارهاي نابهنجار و بهنجار در جامعه سالم،سازگاري و يا عدم تطبيق و ناسازگاري با آموزه ها و هنجارهاي ديني است.

اگر عمل و رفتاري با هنجارها و آموزه هاي ديني سازگار باشد، عملي بهنجار و اگر ناسازگار باشد، عملي نابهنجار تلقّي مي شود.

تشکیل و تحکیم و تعالی خانواده، کاهش مطلوب اعتیاد، ارتقاء نشاط و رضایت عمومی، کاهش آسیب های اجتماعی،ارتقاء انضباط اجتماعی، ارتقاء وحدت و هویت ملی و ایرانی اسلامی اهدافی است که دولتمردان کشورمان در پی اقدام آن می باشند؛ولی نکته جالب این است که طبق گزارشات استخراج شده از خود منابع دولتی،خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

لجام گسيختگی در نظام اجتماعی،گسترش حاشيه نشيني و فقر،آسیب های متعد دیگر اجتماعی،حاشيه نشيني در شهرها، با جرم رابطه مستقيم دارد.

تنوع و تجمل، اختلاف فاحش طبقات اجتماعي ساكن شهرهاي بزرگ، تورم و گراني هزينه هاي زندگي، موجب مي شود تا افراد غير كارآمد كه درآمدشان زندگي ايشان را كفاف نمي دهد، براي تأمين نيازهاي خود، دست به هر كاري هر چند غير قانوني بزنند.

فقر، بيكاري، تورم و شرايط بد اقتصادي عاملینی است  كه بر همه آحاد جامعه، اقشار، گروه ها و نهادها تأثير گذاشته و آنان را تحت تأثير قرار مي دهد.

در پيدايش هر جرمي، با تحليل دقيق، به اين نتيجه مي رسيم كه محيط اجتماعي بستر كاملا مناسبي براي فرد بزهكار فراهم آورده و عامل مهمي براي پيدايش رفتار مجرمانه توسط وي بوده است.

اگر فساد و تباهي و بي بند و باري بر جامعه حاكم باشد، افراد مستعد در گرداب تباهي هاي آن اسير مي شوند و اگر نظام اجتماعي بر معيارها و الگوهاي ارزشي استوار باشد و برنامه هاي هدف دار و مشخصي طرح ريزي گردد، امكان انحراف اجتماعي در جامعه و در ميان افراد بسيار ضعيف خواهد بود.

محيط در شكل گيري شخصيت و منش انسان نقش بسيار تعيين كننده و مؤثري ايفا مي كند و رفتار انسان كه نشانه‌اي از شخصيت و منش اوست، تا حد زيادي، ناشي از تربيت اكتسابي از محيط است.

پیشگیری از آسیب های اجتماعی به منظور بهسازی محیط زندگی و جمعی خانوادگی.از آنجا که پیشگیری همواره ساده تر،عملی تر و کم هزینه تر از درمان است ، دارای اهمیت بسیار می باشد.

درمان آسیب دیدگان اجتماعی یا بکارگیری روش های علمی و استفاده از شیوه های مناسب برای قطع ریشه ها و انگیزه های آنان، تداوم درمان برای پیشگیری و جلوگیری از بازگشت مجدد کژرفتاری و بررسی شیوه های بازپذیری اجتماعی،در عصر ما پیشگیری مهمتر از درمان است.

بسیاری از آسیب شناسان اجتماعی برآنند که برای مبارزه با کژرفتاری ها باید زمینه اجتماعی آنها را از میان برداشت و برای حصول این منظور رعایت دو اصل ضروری است.

از این برای اصلاح این نوع آسیب ها جامعه نیازمند طرح هایی برای به مسیر انداختن موقعیت مطلوب در نظام اجتماعی است. طرح هایی گه باشیوه های کارشناسی شده تدوین شود؛ولی از همه مهمتر این است که تسریع در ارتقای بهبود مسایل اجتماعی در اولویت قرار دارد.

طرح های نیمه تمام در بخش اجتماعی خود می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت باقی مانده اجتماعی وارد سازد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: