کد خبر: ۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
سیف خبر داد
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به سامانه مدیریت الکترونیک چک با هدف حذف گردش فیزیکی چک‌ها بین شبکه بانکی گفت: سامانه چکاوک اعتماد را به چک بر می‌گرداند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، ولی الله سیف در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که هم اکنون در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با بیان این‌که امروزه فساد در گذار گوناگون خود به صورت سیستمی درحال شکل گیری است، اظهار کرد: در زمینه فساد چهار حوزه اصلی و تاثیرگذار وجود دارد که این حوزه‌ها شامل عدم شفافیت در مراودات مالی و بانکی، نظارت بانکی چالش‌های آن، چالش‌های بازار غیر متشکل پولی و ناکارآمدی سیستم اطلاعاتی بین دستگاه‌ها است.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی در راستای نظارت دقیق و همه جانبه در این موارد عمل می کند، اظهار کرد: در راستای تحقق این مهم راهبرد بانک مرکزی را می توان در سه رکن ساختار، روش‌ها و فناوری طبقه بندی کرد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به بحث ساختار در عملکرد بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی نیازمند حصول اطمینان از سازوکارهایی است که بتواند رعایت مقررات را مورد پایش و ارزیابی قرار دهد.

سیف همچنین با بیان این‌که بانک مرکزی تحولات شگرف محیطی و شیوه‌های انجام کار را مدنظر قرار داده است، تصریح کرد: یکی از چالش ها بروز شکاف در واقعیت‌های در حال تحول و شیوه‌های حسابرسی و روندهای کاری سنتی ما است.

وی با بیان این‌که در سال های گذشته ورود فناوری به بانک‌ها، بانک مرکزی را با چالش سرعت عملیات و انبوه داده‌ها مواجه کرده‌ است، اظهار کرد: به همین دلیل نوسازی فرآیندهای انجام کار یکی از الزامات مهم پیش رو است.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تکیه بر فناوری‌های نوین گرچه مزایای غیر قابل انکاری برای مردم داشته، اما حجم انبوهی از اطلاعات را در پایگاه‌های داده انباشته کرده که پردازش و تحلیل آن ها به عنوان چالش پیش روی نظام بانکی است.

وی همچنین با اشاره به برخی سامانه‌های راه اندازی شده توسط بانک مرکزی در جهت مقابله با فساد اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 200 هزار حساب در شبکه بانکی متعلق به وجوه دولت است که پیش از این نظارت کافی بر آن ها وجود نداشته است که ایجاد تمرکز بر حساب های دولتی و امکان رصد و پایش منابع و مصارف دولت از جمله مزایایی است که با راه اندازی سامانه نسیم از آن بهره مند خواهیم شد.

سیف همچنین از راه اندازی سامانه دیگری برای رصد و کنترل صحت و اصالت تمامی مراودات مالی بین بانک‌ها، خبر داد و گفت: این سامانه از 20 آذر ماه آغاز به فعالیت می کند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که حجم بالای چک‌های برگشتی باعث نگرانی است، گفت: سامانه دیگر بانک مرکزی سامانه پردازش فرآیند چک‌ها است که این سامانه به عنوان چکاوک با هدف حذف گردش فیزیکی چک‌ها بین شبکه بانکی مراحل اجرایی خود را طی می کند که اعتماد را به چک برمی‌گرداند.

وی با بیان این‌که این سامانه تاکنون در 12 استان آغاز به کار کرده است تصریح کرد: تا پایان سال جاری سامانه چکاوک پوشش کامل کشوری خواهد یافت و می تواند به صورت صد درصدی مورد استفاده قرار گیرد.

سیف با اشاره به تدوین نقشه راه 10 ساله بانک مرکزی گفت: اهداف اصلی این نقشه شامل تجزیه و تحلیل وضع موجود، رفع موانع جهت نیل به نظام بانکی نوین در سطح استانداردهای جهانی ، شناسایی اهداف استراتژیک، شناسایی ریسک‌های متفاوت و تدوین مدیریت ریسک است.
برچسب ها: سیف ، سیف ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار