کد خبر: ۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
در گفت‌و‌گو با «تجارت» مطرح شد:
افت قيمت سرب و روي در بازارهاي جهاني از چند ماه پيش آغاز شد. با‌اين حال بررسي‌هاي گزارش‌هاي بين‌المللي و پيش‌بيني بانك‌ها و موسسات مالي مرتبط با‌اين حوزه نشان از افزايش قيمت و همين‌طور رشد تقاضاي بين‌المللي را براي سرب و روي در ماه‌هاي‌اينده دارد.
به گزارش روزنامه تجارت، از طرف ديگر ميتوان گفت مصرف پايين سرب و روي در صنايع داخليايران، امكان صادرات بيشتر و ارز آورياين صنعت را در ماههاي پيش رو نويد ميدهد. بااين حال هنوز هم مشكلات فراواني سر راه صنعت سرب و روي در كشور وجود دارد. موانعي كه به اعتقاد يكي از فعالان معادن سرب و رويايران مهمترين آن ميتواند، عدم راهاندازي معدن بزرگ مهديآباد و واگذاري آن به بخش خصوصي متخصص باشد.مهندس «حامد كشتكار» مدتي براي مطالعه در معادن بزرگ سرب و رويايران فعاليت داشته و تجربه حضور در معدن انگوران به عنوان بزرگترين معدن سرب و رويايران را دارد. كشتكار معتقد است كه با وجوداينكه پيش ازاين اعلام شده بود كه ذخاير معدن انگوران تا 10 سالاينده به پايان ميرسد، اما معدن مهديآباد در صورت بهرهبرداري تخصصي ميتواند تا 50 سال ديگر نياز صنعت سرب و روي كشور را تامين كند.اين مهندس معدن همينطور از پهنهبنديهاي زمينشناسي مستعد براي اكتشاف معادن سرب و روي ميگويد. گفتوگوي «تجارت» بااين كارشناس معدن و از فعالان حوزه سرب و روي را ميخوانيد.

جناب مهندس، شما چه ارزيابي براي ماههاياينده بازار جهانی سرب و روی داريد؟

اگر پیشبینیهای برخی بانکها و موسسات بينالمللي مانند بانک کردیت سوئیس و یا گُلدمَن ساکس را بررسی كنيم؛ ميبينيم که اکثر این موسسات معتقدند در سال 2015 و 2016 شاهد افزایش قیمتها خواهيم بود. از طرف ديگر سطوح قیمتی بالای 2500 دلار را برای فلز روی برآورد كردند که روند میان مدت و بلند مدت کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز همین مطلب را نشان ميدهد. در بحث تقاضاي این فلز هم افق بلندمدت توام با افزایش تقاضا پیشبینی میشود. البته افزايش تقضا متاثر از رشد در اقتصادهای نوظهور و همینطور میانمدت تقاضای چین است.

شما وضعيتايران را چطور ميبينيد؟

در مورد بازار داخلی بايد بدانيم كه نسبت کمتری از ميزان مصرف به آن اختصاص دارد. بااين حال به نظر میرسد همراه با آهنگ رشد اقتصادی در رونق فعالیتهای اقتصادی و همچنین تکمیل راهاندازی طرحهای فولادی شاهد رشد مطلوب تقاضا برای سرب و روی باتوجه به محدودیت منابع در سطح کشور باشیم.

از نگاه شما مزيت نسبي صنعت سرب و روی در ایران چه ميتواند باشد؟

به عقيده من وجود ذخایر قطعی سرب و روی به ویژه معدن بزرگ مهدیآباد، پتانسیل وجود ذخایر غنی در 90 درصد خاک اکتشاف نشده کشور، همجواری با کشورهای پهناور و مستعد سرب و روی نظیر ترکیه، ارمنستان و قزاقستان و از همه مهمتر ایجاد زیرساخت غنی و زنجیره کامل تولید در کشور با ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن شمش روی باعث شده تا ایران حداقل نسبت به کشورهای همسایه دارای مزیت نسبی در صنعت سرب وروی باشد.

بااين حساب توسعهاين صنعت در داخل كشور به چه عواملی بستگي دارد؟

در حال حاضر صنعت سرب و روی کشور متکی به معدن بزرگ انگوران واقع در استان زنجان است که به گفته کارشناسان ذخایر معدنی آن با حجم استخراج کنونی تا 10 سال دیگر ادامه دارد. از سوی دیگر معدن بزرگ مهدیآباد بهعنوان یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان با بیش از 200 میلیون تن ذخیره قطعی سرب و روی در شرف بهرهبرداری است که حداقل خوراک واحدهای تولیدی را تا 50 سال ميتواند برآورده کند. البته مطالعات زمين شناسي نشان ميدهد کشور دارای زونهای مستعد سرب و روی همچون زون سنندج-سیرجان و ملایر-اصفهان است که معادن کوچک سرب و روی در آنها پيدا میشود. ضمن اینکه در کناراين موارد باید توجه داشت که کمتر از 10 درصد خاک ایران اکتشاف شده و بیش از 90 درصد آن هنوز اکتشاف نشده که بطور قطع پتانسیل بالایی در حوزه سرب و روی در چشمانداز اکتشافی ایران دیده خواهد شد. از طرف ديگر نبود واحدهای تولید شمش روی در کشورهای همسایه بدلیل بالا بودن هزینه انرژی موجب شده تا معدنکاران این کشورها ماده معدنی خام یا کنسانتره تولیدی خود را در بازارهای جهانی و با اولویت کشورهای همسایه عرضه کنند که این نیز منبع تأمین مهمی برای صنعت محسوب میشود. به طور كلي صنعت سرب و روی مشروط بر اجرای صحیح برخي موارد توسعه مییابد كه مهمترين آنها عبارتند از، تعیین تکلیف معدن بزرگ مهدیآباد و شروع سریع بهرهبرداری اصولی و اقتصادی از آن، تعیین تکلیف واگذاری و انجام مزایده پهنههای اکتشافی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و هموارسازی مسیر تأمین ماده معدنی و کنسانتره روی از کشورهای همسایه با حذف عوارض گمرکی و مالیات و ایجاد مکانیزمهای تشویقی.

از نظر شما مهمترين موانع پیش روی توسعه صنعت سرب و روی کشور در حال حاضر چيست؟

برخی از مهمترین موانع پیش روی توسعه این صنعت عبارتند از عدم تخصیص تسهیلات و اعتبارات ترجیحی به این صنعت با در نظر گرفتن حاشیه سودپائین آن، وجود عوارض گمرکی و مالیاتی در واردات ماده معدنی و کنسانتره از کشورهای همسایه و نبود مکانیزمهای تشویقی در تأمین مواد معدنی خام از کشورهای همسایه. همينطور عدم راهاندازی معدن مهدیآباد توسط دولت، عدم واگذاریاين معدن به بخش خصوصی متخصص و رشد صدور جواز تأسیس در احداث واحدهای شمش روی با وجود ماده معدنی مکفی برای این واحدها، از دیگر موانع بر سر راه توسعهاين صنعت است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار