کد خبر: ۵۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
شریعتمداری از هدف گذاری 60 میلیارد دلاری خبر داد؛
تجارت آنلاین: همزمان با برگزاری اولین نمایشگاه ماشین‌آلات و محصولات خانگی چین در ایران و همچنین امضای موافقت نامه همکاری‌های صنعتی و اقتصادی بین ایدرو و اتاق بازرگانی چین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی میان دو کشور خبر داد.
عطش چینی‌ها برای گسترش روابط با ایران
تجارت آنلاین: مرحله جدیدی از حضور چینی‌ها در اقتصاد ایران آغاز شده است. همزمان با برگزاری اولین نمایشگاه ماشین‌آلات و محصولات خانگی چین در ایران و همچنین امضای موافقت نامه همکاری‌های صنعتی و اقتصادی بین ایدرو و اتاق بازرگانی چین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی میان دو کشور خبر داد. همچنین منصور معظمی، رئیس هیات عامل ایدرو در صحبت‌های خود اعلام کرد که طرف چینی برای افزایش حجم روابط با ایران تا ۱۰۰ میلیارد دلار تمایل دارد.
محمد شریعتمداری در دیدار با رییس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین، با اشاره به اینکه ایرانی‌ها همکاری چینی‌ها را در دوران سخت پیش از برجام فراموش نمی‌کنند، افزود: دولت و ملت چین در کنار دولت و ملت ایران در دوران تحریم‌ها ایستاد تا این مسیر را پشت سر گذاشتیم و اینک در پسابرجام علاقمند هستیم برای توسعه همه جانبه روابط قدم‌های مستحکمی برداریم. وی تشکیل شرکت‌های مشترک و بهره گیری از ظرفیت‌های تجاری، تولیدی و اقتصادی ایران در منطقه را از سیاست‌های عمومی دولت دانست و تصریح کرد: برای تحقق اهداف زیرساخت‌های لازم از جمله تسهیل روابط بانکی میان دو کشور باید تأمین شود.
شریعتمداری با اعلام اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد نیازمند ۱۸۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هستیم، گفت: چین می‌تواند نقش قابل توجهی در تأمین این سرمایه خارجی ایفا کند. بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه ظرفیت تولید خودرو کشور است که با استفاده از سرمایه گذاری‌هایی از این دست می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد. وی با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین در مقاطعی که قیمت نفت بالا بود به حدود ۵۴ میلیارد دلار نیز رسید، ادامه داد: برای مبادلات اقتصادی دو کشور هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری شده است که قابل دسترسی نیز هست.
وانگ یانگو، رییس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین نیز در این دیدار از تشکیل کارگروه مشترک برای تداوم و پیگیری مذاکرات و توافقات انجام شده استقبال کرد و گفت: رشد اقتصادی چین به صورت بسیار سالم از ۶.۳ درصد به ۶.۸ درصد رسیده است و هدف گذاری رشد اقتصادی ۷ درصد را در دستور کار داریم که ایران در رسیدن به این هدف می‌تواند به ما کمک کند. یانگو با بیان اینکه موضوع فاینانس و تأمین مالی پروژه‌های مشترک باید با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: موضوع فاینانس اگر از طریق بانک‌های دولتی تأمین نشد، بانک‌های خصوصی، بیمه‌ها و شرکت‌های تأمین کنننده فاینانس می‌توانند ما را در این زمینه یاری کنند.

*چینی‌ها به فکر سرمایه گذاری باشند
منصور معظمی، رئیس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و چین استراتژیک است، اظهار داشت: زمینه‌های همکاری فراوان بین ایران و چین وجود دارد، اما افزایش همکاری بیشتر نیازمند سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در ایران است. وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی چین را شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ تشکیل می‌دهند و بنابراین نحوه ارتباط با آنها متفاوت است، تصریح کرد: می‌توان از طریق اتاق‌های بازرگانی هماهنگی برای همکاری بین بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی چین را به ثمر رساند.
معظمی با بیان اینکه توصیه ما به شرکت‌های چینی سرمایه گذاری مستقیم در بازار ایران است، گفت: شرکت‌هایی می‌توانند در این روابط موفق باشند و با ایران کار کنند که در ایران سرمایه گذاری کنند. وی افزود: ایران بازار نسبتاً بزرگی دارد و می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاری شرکت‌های چینی باشد، البته به شرط آنکه مسائل بانکی و بیمه‌ای فی مابین حل شود که این موضوع در حال حل شدن است. وی اضافه کرد: بعضی از شرکت‌های بزرگ چینی که در حال حاضر در ایران کار می‌کنند، بازار ایران را خوب می‌شناسند ولی شرکت‌هایی که تازه می‌خواهند وارد بازار ایران شوند نیاز است که بیشتر خود را معرفی کنند.
معظمی با بیان اینکه اقتصاد ایران ترکیبی از اقتصاد دولتی و خصوصی است، یادآورشد: بعضی از بخش‌ها مثل نفت، گاز کاملاً در اختیار دولت است، اما بیش از 90 درصد بخش صنعت و معدن در اختیار بخش خصوصی است. وی با تاکید بر اینکه سازمان ما نقش حمایت کننده از بخش خصوصی را دارد، گفت: از آنجا که اکثر پروژه‌های بزرگ کشور را ایدرو ساخته است، ما در همه بخش‌ها از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم. وی اضافه کرد: در سایر بخش‌ها در کنار بخش خصوصی هستیم و در قراردادها از آنها حمایت می‌کنیم. معظمی با اشاره به پیشنهاد رییس اتاق بازرگانی چین برای افزایش همکاری‌های مشترک گفت: ایده رییس اتاق بازرگانی چین برای افزایش همکاری‌ها را بسیار خوب می دانم و تشکر می‌کنم، این موضوع باعث می‌شود بیشتر و سیستماتیک تر با هم کار کنیم. معاون وزیر صنعت همچنین گفت: دیروز به نقل از یانگو شنیدیم که اتاق بازرگانی چین تمایل دارد حجم روابط با ایران را به 100 میلیارد دلار برساند، ظرفیت‌ها وجود دارد و بنابراین تاکید می‌کنم که تنها به فکر صادرات به ایران نباشید. وی افزود: این سیاست دولت ایران است و تاکید هم دارد که این مسیر دنبال شود، امیدوارم با حمایت بخش خصوصی چین و ایران شاهد توسعه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: