کد خبر: ۵۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
آنچه باید درباره پرچمدار نیسان بدانید
بازار داغ کراس‌اوورها برندهای فعال کشورمان را به حضور در این کلاس تشویق می‎کند. نیسان که سابقه‌ای طولانی و نامی قابل اعتماد در صنعت ایران محسوب می‌شود نیز با مدل جوک به دنبال جذب علاقه‌مندان بوده و توانسته است در این عرصه موفق شود.
جوک؛ سامورایی ژاپنی بی رقیب در بازار خودروی ایران
بازار داغ کراس‌اوورها برندهای فعال کشورمان را به حضور در این کلاس تشویق می‎کند. نیسان که سابقه‌ای طولانی و نامی قابل اعتماد در صنعت ایران محسوب می‌شود نیز با مدل جوک به دنبال جذب علاقه‌مندان بوده و توانسته است در این عرصه موفق شود.
هرچند بسیاری از برندهای مطرح خارجی، پیش از انقلاب اسلامی حضور پررنگی در بازار کشورمان داشتند، نیسان از آن دسته خودروسازانی است که از اواخر دهه‌ی ۶۰ خورشیدی به ایران پا گذاشت و البته حضور آن تأثیرگذار و قابل توجه بود. می‌توان خودروی پاترول را اولین شاسی‌بلند واقعی دنیا دانست که در کشور مورد قبول جامعه قرار گرفت و با داشتن خط مونتاژ در مجموعه‌ی پارس‌خودرو پاسخی مناسب به هواداران این کلاس داد.
جوک؛ سامورایی ژاپنی بی رقیب در بازار خودروی ایران
به گزارش تجارت آنلاین خودروهای نیسان پس از حضور مدل ماکسیما، اتمام تولید پاترول و ممنوعیت واردات خودرو به ایران تا سال‌های ۸۰، محدود به مدل رونیز و پیکاپ بودند؛ اما با شروع واردات خودروهای خارجی و فروش مدل مورانو در سال ۱۳۸۷، نیسان بار دیگر نشان داد که برندی قابل اعتماد در سطح جهانی است و خصوصا در کلاس شاسی‌بلند، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، هرچند که مالیات‌های سنگین واردات خودرو و قوانین عجیب حاکم بر آن، دست مردم را از برندهای مختلف با قیمت‌های متنوع، کوتاه کرده است.
در سبد محصولات نیسان، مدل‌های گوناگونی دیده می‌شوند که تقریبا همه‌ی کلاس‌های خودرویی دنیا را شامل می‌شود؛ اما فعلا فقط نسخه‌هایی از ایکس‌تریل و جوک مجوز واردات به ایران را گرفته‌اند. مدتی پیش به بررسی کامل نیسان ایکس‌تریل و مقایسه‌ی آن با رقبای عمدتا کره‌ای پرداختیم و حال به سراغ کراس‌اووری می‌رویم که با قیمتی کمتر از ایکس‌تریل، شاید بتواند جایگاهی در بازار خودروی کشورمان داشته باشد.
نخستین‌بار در سال ۱۹۶۹، نیسان با معرفی مدل پت‌فایندر به بازار خودروهای شاسی‌بلند وارد شد و پس از آن، مدل‌های متنوعی را معرفی کرد که مهم‌ترین آن در سطح جهانی، کراس‌اوور قشقایی است. موفقیت قشقایی و الگو گرفتن برندهای بزرگ دنیا از آن، نیسان را به تنوع بخشیدن به محصولات خود در این کلاس تشویق کرد تا سایزهای مختلفی از کراس‌اوورها را تولید کند. درحالی‌که دفتر طراحی خودروی نیسان در لندن (Nissan Design Europe: NDE) بیشترین سهم را در ظاهر جوک داشته است، بازنگری نهایی توسط مرکز طراحی این شرکت در ژاپن  (NDC) انجام شد تا نمونه‌ طرح مفهومی آن با نام قازانا (Qazana) در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ معرفی شود. نسل اول جوک که از سال ۲۰۱۱ تاکنون بی‌وقفه تولید ‌شده، ارزان‌ترین و البته کوچک‌ترین خودروی نیسان در گروه کراس‌اوور است که با پیشرانه‌های متنوع و حتی نسخه‌ی اسپرت نیسمو تولید می‌شود و بازار هدف آن ژاپن، امریکا، استرالیا و اروپا بوده است.

*طراحی ظاهری و بدنه

 از سال ۲۰۱۱ تاکنون، تغییری اساسی در طراحی جوک انجام نشده است، اما نسخه‌ای که به کشورمان وارد شده بروزرسانی سال ۲۰۱۵ را به همراه دارد و از نظر طراحی ظاهری، آخرین مدل محسوب می‌شود. با گذشت بیش از ۶ سال از عرضه‌ی نیسان جوک، چهره‌ی این خودرو همچنان خاص و منحصر به فرد است، به طوری‌که یافتن خودرویی شبیه به آن در بازار جهانی عملا غیر ممکن به نظر می‌رسد. شکی نیست که طراحی جوک همه را جذب نمی‌کند و البته برای افراد میان‌سال جالب توجه نیست، اما نیسان در طراحی آن هوشمندانه عمل‌ کرده؛ چرا که جوانان را هدف قرار داده است و به خوبی می‌داند که در بازار جهانی مسلما خانواده‌های چندنفره و افرادی که توان مالی مناسبی دارند، به سراغ خودروهای کراس‌اوور کامپکت مثل جوک نمی‌روند.
 در نمای روبرو، با چراغ‌های روی کاپوت مواجه هستیم که مهم‌ترین وجه تمایز جوک با دیگر خودروهای این کلاس است. در طراحی چراغ‌ها به وضوح از سری 370Z که یک کوپه‌ی جوان‌پسند و معروف در سطح جهانی است، الهام گرفته شده و با رعایت زبان طراحی خانواده‌ی نیسان، با نواری LED در قسمت پایین همراه است، درحالی‌که نور اصلی توسط لامپ زنون و حباب بزرگ داخل سپر تأمین می‌شود. سپر جلو، بیشترین تغییر را نسبت به نسخه‌ی سال ۲۰۱۱ دارد و حالت اسپرت جوک را افزایش می‌دهد. جلوپنجره منحنی بزرگی در قسمت پایین دارد و حالت لبخند را تداعی می‌کند. زیر سپر نیز قسمت‌هایی فلزی، سیاه‌رنگ و براق وجود دارد تا حس پلاستیکی بودن را از این قسمت دور کند. چراغ‌های مه‌شکن کوچکی هم در سپر قرار داده شده است که هرچند خیلی پرنور و خیره‌کننده نیستند، در وضعیت نامساعد جوی، مفید خواهند بود.
در نمای جانبی تنها خطوط حجم‌دهنده، مربوط به گلگیرها هستند تا قدری به ابهت این خودروی کوچک کمک کنند. هرچند اتاق جوک چندان جادار نیست و خصوصا از نظر ارتفاع سقف، به سختی می‌توان آن‌ را در کلاس کراس‌اوور پذیرفت؛ اما فاصله‌ی کف تا زمین به خوبی در طراحی آن دیده شده است تا برای حرکت در مسیرهای ناهموار خارج‌ جاده مناسب باشد. باتوجه به شیب سقف در قسمت عقب، کوچک بودن پنجره در ردیف دوم و حتی پلاستیکی بودن دستگیره‌ی ‌در، به نظر می‌رسد اولویت طراحی نیسان، سرنشینان ردیف جلو بوده و درقسمت عقب سعی در کاهش هزینه‌ها داشته است.
در طراحی پشت، الهام‌گیری از سری 370Z بیش از دیگر قسمت‌ها دیده می‌شود و چراغ‌های زیبای LED حالت Z به خود گرفته‌اند. بالای شیشه‌‌ی عقب و متصل به سقف، بدنه ادامه یافته و حالتی شبیه به اسپویلر را تداعی می‌کند که نه‌تنها حس اسپرت را افزایش می‌دهد که مسلما برای بهبود خاصیت آیرودینامیک خودرو و ثبات آن در سرعت‌ها بالا اهمیت دارد. برای تأمین فضای کافی در صندوق عقب، نیسان به جای کشیده‌تر کردن سقف، کف را ادامه داده که منجر به حالتی حجیم در نمای پشت جوک شده است.
رینگ‌های اسپرت ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ برای نیسان جوک دربازار جهانی قابل سفارش خواهد بود و رنگ‌های سفید، مشکی، قهوه‌ای، زرد متالیک، آبی جوهری (Ink Blue) و قرمز تیره رنگ‌های بدنه‌ی آن هستند.
نیسان جوک به واسطه‌ی طراحی متفاوت، واکنش‌های بسیار متفاوتی  در پی دارد. برخی آن را خاص و زیبا قلمداد می‌کنند و عده‌ای دیگر مانند ریچارد هموند کارشناس مطرح خودرویی و مجری برنامه‌ی گرند‌تور، بی‌اندازه از آن نفرت دارند. اما موضوعی که بدون شک می‌توان در رابطه با طراحی جوک اذعان داشت، خاص و منحصر به فرد بودن آن است.

*طراحی داخلی و فضای کابین
با گذشت ۷ سال از معرفی نیسان جوک، کابین آن همچنان مدرن به نظر می‌رسد و حس اسپرت را به سرنشین می‌دهد. عموما خودروهای نیسان در بخش طراحی داخلی بسیار خوب عمل می‌کنند و این خودرو هم مستثنا نیست. صندلی‌ها خصوصا در ردیف جلو، بسیار راحت هستند و فرمان ‌گرد و خوش‌دست، با آمپرهای مدرنی که طرح سیلندری و رنگ‌بندی اعداد مناسبی دارند، همراه شده است. رنگ اصلی داشبورد و صندلی، در تمامی مدل‌ها خاکسری تیره انتخاب شده، درحالی‌که بخش‌هایی مثل قاب خروجی هوا و زیر دسته‌دنده ( خانه‌ی گیربکس) از جنسی فلزی و به رنگ نقره‌ای، سیاه یا همرنگ بدنه هستند. رنگ نواردوزی صندلی‌ها نیز در مدل‌های سفارشی، متفاوت و قابل انتخاب است. ماده‌ی اصلی به‌کاررفته در داشبورد پلاستیک است که هرچند حس ارزان‌قیمتی به فضا می‌دهد، از نوع مرغوب در کلاس خودروهای غیر لوکس محسوب می‌شود.
فرمان جوک فقط در حد چند سانتی‌متر بالا و پایین‌ می‌رود اما باتوجه به عرض مناسب خودرو، سرنشینان جلو فضای کافی را در اختیار دارند. اما به دلیل ارتفاع کم بدنه، سرنشینان عقب با قد بلند، هرچند فضای کافی برای شانه‌های خود دارند، مسلما برای سر و گردن دچار مشکل خواهند شد و احتمالا برای ورود به ردیف دوم، کمی با مشکل مواجه می‌شوند و زانوهای آن‌ها چندان راحت نخواهد بود.
جوک؛ سامورایی ژاپنی بی رقیب در بازار خودروی ایران

*پیشرانه و قوای فنی
در بازار جهانی تنوع زیادی برای انواع پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی جوک وجود دارد و ساخت نوع برقی آن هم در برنامه‌های نیسان اهمیت دارد. در ایران نسخه‌هایی از این خودرو وارد شده است که به پیشرانه‌هایی با توان ۱۱۷ و ۱۹۰ اسب بخار مجهز شده‌اند. درحالی‌که ارزان‌ترین نمونه، با پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶ لیتری و ۹۶ اسب بخار و جعبه‌دنده‌ی دستی به کشورمان وارد نخواهد شد.
پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری که در مدل‌های موسوم به پلاتینیوم و اسکای‌پک عرضه‌شده در کشورمان وجود دارد، قدرت ۱۱۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۸ نیوتن‌متر را تأمین می‌کند که به ترتیب در دور موتورهای ۶ هزار و ۴ هزار دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این نسخه از کراس‌اوور جوک در مدت زمان ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و و نهایت سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت نیسان جوک با این پیشرانه، ۶.۳ لیتر در مسافت ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده است که با سرعت ثابت در اتوبان تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و رانندگی در شهر نیز نهایت مصرف سوخت آن‌ را تا ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رساند.
قدرتمندترین مدل نیسان جوک که در کشورمان قابل خرید است، اسپرت نام دارد و پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری را به همراه دارد. قدرت این مدل ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن ۲۴۰ نیوتن‌متر است که بخش اصلی آن از دور موتور ۱۶۰۰ دور در دقیقه به بعد، تولید می‌شود. این نسخه از جوک برای رسیدن به سرعت  ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۸ ثانیه زمان احتیاج دارد و نهایت سرعت آن نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت با این پیشرانه ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ اما در سرعت ثابت بزرگراه ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در شهر با سرعت‌های پایین ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
درحالی‌که هر سه مدل وارد شده به کشورمان دارای جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک CVT از نوع ۷ سرعته‌ی Xtronic هستند، مدل‌های پلاتینیوم و اسپرت (غیر توربوشارژ) صرفا دیفرانسل جلو و مدل اسپرت دارای سیستم دو دیفرانسیل دائمی (AWD) است.

*آپشن‌ها و امکانات رفاهی

سه مدل جوک واردشده به کشورمان از نسخه‌های رده‌بالا و مجهز به آپشن‌های گسترده، محسوب می‌شوند. از تجهیزاتی که در ارزان‎ترین نسخه‌ دیده شده است، می‌توان به ترمز ضد قفل ABS، تقسیم‌کننده‌ی نیروی ترمز EBD،  کنترل کشش ESP، کیسه‌های اصلی در جلو و پرده‌ای در عقب، هشدار فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز کمکی (BAS)،  ایموبلایزر، کنترل دینامیک و جلوگیری از واژگونی (NDCS)، چراغ روشنایی روز، تغییر ارتفاع نور چراغ جلو، آینه‌ی بغل فلزی همرنگ بدنه با راهنمای فرمان برقی با عملکرد متفاوت نسبت به سرعت، کروزکنترل و محدود‌کننده‌ی سرعت، نمایشگر ۵.۸ اینچ همراه با ناوبری ماهواره‌ای و قابلیت اتصال به تلفن‌ همراه از طریق بلوتوث، AUX و USB اشاره کرد. تمامی مدل‌های جوک در کشورمان سانروف دارند و صندلی کودک به راحتی در ردیف دوم آن‌ها نصب می‌شود.
ارزان‌ترین مدل جوک در کشورمان اسکای‌پک است. نسخه‌ی پلاتینیوم با همان پیشرانه‌ و شرایط فنی اسکای‌پک عرضه می‌شود؛ اما به دلیل داشتن آپشن‌های بیشتر گران‌تر خواهد بود. در این مدل به جای ایموبلایزر، استارت دکمه‌ای و بی‌نیاز از کلید وجود دارد. آینه‌های برقی جمع‌شونده، رادار ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، رادار تشخیص اجسام در نقطه‌ی کور آینه، هشدار به هنگام نزدیک شدن اجسام یا افراد به خودرو و تغییر زاویه‌ی نور چراغ‌های جلو از آپشن‌ها نسخه‌ی پلاتینیوم هستند. در این مدل صندلی‌ها از چرم و پوشش مرغوب‌تری در مقایسه با نسخه‌ی اسکای‌پک ساخته شده‌اند و در ردیف جلو دارای گرم‌کن داخلی هستند. دوربین عقب و لامپ‌های زنون داخل سپر نیز مجهز به شوینده است و برای شیشه‌ی جلو، سنسور باران وجود دارد.

*تجربه رانندگی
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، فضای راننده و سرنشین جلو در نیسان جوک به لطف ابعاد مناسب کابین راضی کننده است. شیشه‌ی جلو به نسبت سایز بدنه، بزرگ طراحی شده و دید بسیار خوبی برای راننده فراهم می‌کند. شتاب و قدرت پیشرانه حتی در نمونه‌ی ۱۱۷ اسب بخار هم جوابگوی نیازهای روزانه است و با گیربکس CVT، رانندگی نرم و آرامش‌بخشی را فراهم می‌کند. پارک خودرو به دلیل نوع طراحی قسمت عقب و کوچک بودن شیشه در این بخش، بدون استفاده از دوربین پارک و نمایشگر اصلی، بسیار سخت خواهد بود و به همین دلیل از سال ۲۰۱۵ تاکنون تمامی مدل‌های جوک با این آپشن عرضه می‌شوند.
کسانی که مدت زیادی است از این خودرو استفاده می‌کنند، هرچند مانور با آن در ترافیک شهری را عالی توصیف کرده‌اند، برای حرکت در بزرگراه و سبقت‌های ناگهانی از تمایل عقب خودرو به لیز خوردن، ابراز نارضایتی کرده‎اند؛ هرچند که چسبندگی خودرو با سطح جاده بسیار خوب توصیف شده است. فرمان برقی آن اصولا تند و تیز عمل می‌کند و باید در سرعت‌ها بالا کمی با احتیاط از آن استفاده کرد. شعاع چرخش کوتاه ۱۱ متر برای خودرویی در این سایز، ایده‌آل است و در کل فرمان‌پذیری خوبی برای جوک در سرعت‌های پایین فراهم می‌کند. از نظر لذت رانندگی و استفاده‌ی انفرادی در شهر یا سفرهای طولانی مدت، درکل می‌توان نمره‌ی بسیار خوبی به نیسان جوک داد.
    
*قیمت
برای خرید نیسان جوک در بازار ایران این روزها سه گزینه پیش روی شماست.  اولین گزینه نیسان جوک - اسکای پک است به قیمت ۱۵۵,۶۷۰,۰۰۰، دومین گزینه نیسان جوک – پلاتینیوم است به قیمت    ۱۶۸,۵۹۰,۰۰۰ و گزینه سوم نیسان جوک – اسپورت است به قیمت۱۹۷,۷۶۰,۰۰۰ است.
نیسان جوک اسپورت خودرویی است که از ابتدای سال توانسته فروش بالایی را تجربه کند و خود را در میان سه محصول اصلی این کلاس در کنار رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی جای دهد. جوک گرچه به لحاظ کیفیت ساخت و دوام، استانداردهای سطح بالایی دارد اما بامزه‌ترین خودروی این گروه به لحاظ ظاهری است که به دلیل داشتن یک موتور ضعیف از ارائه پایین‌ترین سطح هندلینگ به راننده عاجز است و می‌توان بزرگترین نقطه ضعف آن را همین مورد دانست. نمونه پلاتینیوم جوک که دیفرانسیل جلو نیز هست دارای یک موتور ۱۵۹۸ سی‌سی به قدرت ۱۱۷ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتون متر گشتاور بوده و گرچه از سطح تجهیزات و آپشن‌های خوبی برخوردار است.
جوک که عمده اعتبارش را مدیون کیفیت بالای ساخت برند نیسان است با طولی کمتر از رقبا، فاصله بین دو محور کوتاه‌تری نسبت به پژو و تویوتا داشته و واقعا اتاق بزرگی ندارد به‌طوری که در این کلاس حتی در پس خودروهایی همچون سانگ‌یانگ‌تیولی و رنو کپچر قرار می‌گیرد. در عین حال و با توجه به ساختار خاص طراحی اتاق و بدنه، جوک فضای کمتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. البته این خودرو در نمونه اسپرت موتور قدرتمند و امکانات بیشتری داشته قیمت آن ۱۹۳ میلیونی است، جالب است که در بازار نیز برخلاف دو رقیب دیگر خود حاشیه سود نداشته و حتی نمونه‌های کارکرده آن را با افت قیمت بالا خرید و فروش می‌کنند. در این بین نباید یک نکته را فراموش کرد و آن سطح پایداری بسیار خوب خودرو است که در مناطق کوهستانی یا مانورهای سریع سطح بالایی از رانندگی را از خود بروز می‌دهد و ایمنی سرنشینان را حفظ می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار