کد خبر: ۵۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرد
تجارت آنلاین: مخالفت جدی کمیسیون‌های اصلی مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۳۹۷، پرونده بنزین ۱۵۰۰ تومانی را در مراحل اولیه بررسی مختومه کرد.
پایان پرونده بنزین ۱۵۰۰ تومانی
مخالفت جدی کمیسیون‌های اصلی مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۳۹۷، پرونده بنزین ۱۵۰۰ تومانی را در مراحل اولیه بررسی مختومه کرد.
امروز کمیسیون‌های مختلف مشغول بررسی بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷ بوده‌اند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با مخالفت جدی روبرو شده است.
هرچند تصمیم‌نهایی بهارستان‌نشین‌ها درباره قیمت حامل‌های انرژی در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق شکل خواهد گرفت و بعد در صحن علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد، اما می‌توان گفت با واکنش امروز نمایندگان مردم در مجلس، پرونده افزایش قابل توجه برخی حامل‌ها، ازجمله آن‌چه درباره بنزین ۱۵۰۰ تومانی به گوش می‌رسید بسته شده است.
در این خصوص سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفته است که "در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رای به حذف آن دادند. "
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رای به حذف آن دادند.
اسدالله قره‌خانی با بیان این مطلب، اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون انرژی بندهایی از لایحه بودجه ۹۷ که مربوط به بخش انرژی می‌شد مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه حضور داشتند.
وی تصریح کرد: تبصره ۱۸ لایحه بودجه که ناظر به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود مورد بررسی قرار گرفت و پس از اینکه هر یک از نمایندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها ادله خود را بیان کردند، کمیسیون انرژی به حذف تبصره مذکور رای داده و در واقع با این موضوع مخالفت کرد.
این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: بر اساس آنچه که در لایحه بودجه ۹۷ ذکر شده بود، عوارضی که از درصد مصرف برق گرفته می‌شد برای هر کیلووات ساعت ۶۰ ریال بود که در این زمینه مناطق گرمسیری با توجه به مصرف زیاد مبلغ بیشتری را پرداخت می‌کردند بنابراین این مساله اصلاح شد و در این مناطق بر اساس درصد مصرف عوارض دریافت می‌شود نه بر مبنای کیلووات ساعت.
قره‌خانی در پایان اظهار کرد: بر اساس آنچه که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، ۱۴.۵ درصد از درآمد حاصل از صادرات فروش نفت و میعانات گازی که به وزارت نفت اختصاص می‌یافت مورد بررسی قرار گرفته و این ۱۴.۵ درصد شامل نفت تحویلی به پالایشگاه‌ها بر اساس قیمت نفت صادراتی هم می‌شود تا عواید حاصل از آن برای توسعه و اتمام پروژه‌های عمرانی در این حوزه باشد.
همچنین اخبار دریافتی از جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه حاکی از آن است که اعضای این کمیسیون نیز ضمن مخالفت جدی با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین، از معاون امور بودجه سازمان برنامه و بودجه دعوت کرده‌اند با حضور در این کمیسیون به دلایل دولت برای ارائه لایحه افزایش قیمت را تشریح کرده و به بررسی تبعات تورمی و اجتماعی آن بپردازد.
گزارش‌های تکمیلی حاکی از این است که در جلسه امروز کمیسیون انرژی، بندهایی از لایحه بودجه ۹۷ که مربوط به بخش انرژی می‌شد مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه حضور داشتند که بر این اساس، تبصره ۱۸ لایحه بودجه که ناظر به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود مورد بررسی قرار گرفت و پس از اینکه هر یک از نمایندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها ادله خود را بیان کردند، کمیسیون انرژی به حذف تبصره مذکور رای داده و در واقع با این موضوع مخالفت کرد.
بر اساس آنچه که در لایحه بودجه ۹۷ ذکر شده بود، عوارضی که از درصد مصرف برق گرفته می‌شد برای هر کیلووات ساعت ۶۰ ریال بود که در این زمینه مناطق گرمسیری با توجه به مصرف زیاد مبلغ بیشتری را پرداخت می‌کردند بنابراین این مساله اصلاح شد و در این مناطق بر اساس درصد مصرف عوارض دریافت می‌شود نه بر مبنای کیلووات ساعت.
بر اساس آنچه که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، ۱۴.۵ درصد از درآمد حاصل از صادرات فروش نفت و میعانات گازی که به وزارت نفت اختصاص می‌یافت مورد بررسی قرار گرفته و این ۱۴.۵ درصد شامل نفت تحویلی به پالایشگاه‌ها بر اساس قیمت نفت صادراتی هم می‌شود تا عواید حاصل از آن برای توسعه و اتمام پروژه‌های عمرانی در این حوزه باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار