کد خبر: ۵۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
چاپخانه ها در مشکلات دست و پا می زنند
برخی کارشناسان معتقدند؛ چاپخانه ها در مشکلات دست و پا می زنند و صنعت صحافی و چاپ در سالیان اخیر با غفلت های مکرر، مسیر افول و ورشکستگی را در پیش گرفته است.
گرانی کاغذ صنعت چاپ را ورشکست می‌کند؟
برخی کارشناسان معتقدند؛ صنعت صحافی و چاپ در سالیان اخیر با غفلت های مکرر، مسیر افول را در پیش گرفته است.
صنعت چاپ ریشه ای دیرین در این مرز و بوم داشته است. البته صنعت چاپ در دوران گذشته با آنچه که امروز تحت عنوان صنعت از آن یاد می شود، تفاوت هایی جدی و محسوس دارد و به تعبیری می توان فعالیت چاپ و صحافی را در آن دوران سنتی نام نهاد و امروز از آن به عنوان فعالیتی صنعتی یاد کرد.
با همه این اوصاف، در دوران کنونی نیز فاصله ای جدی و معنادار میان دستگاه های فعال در ایران با دستگاه ها، تجهیزات و ادوات چاپ و صحافی در کشورهای پیشرفته همچون ژاپن، آلمان و...وجود دارد.
به واقع می توان گفت؛ حمایت و پشتیبانی لازم از این صنعت در سالیان گذشته در دستور کار قرار نگرفته است و همین غفلت باعث شده، تا یکی از فعالیت های اشتغالزا در معرض افول قرار گیرد.
محمد کوه پناهی، یکی از فعالان حوزه صحافی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ابعاد و زوایای بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده صنعت چاپ اظهار کرد: این صنعت از دو منظر اقتصادی و فرهنگی اهمیت دارد، بنابراین در کنار گردش مالی و ظرفیت اشتغالزایی این عرصه، نباید از توانمندی این حوزه در بخش فرهنگ سازی نیز غافل شد.
وی افزود:حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از این صنعت لازم است، اما شوربختانه در سالیان متمادی گذشته حمایت کافی و لازم در این خصوص تعریف  نشده است.
کوه پناهی تصریح کرد: البته این معنای نبود طراحی و لحاظ نکردن هیچگونه حمایتی از سوی دستگاه های متولی نیست، اما به اعتقاد بنده و بسیاری از فعالان این عرصه، میزان و روند حمایت ها کافی به نظر نمی رسد.
این فعال عرصه صحافی و چاپ در استان البرز گفت: با وجود آنکه اشتغال یکی از عارضه های اصلی کشور است، انتظار می رود از ظرفیت هایی که به توسعه فرصت های شغلی می انجامد، حمایت هر چه بیشتری اِعمال شود که  یکی از این عرصه ها به صنعت چاپ و صحافی باز می‌گردد.
وی افزود: حصول موفقیت در صنعت چاپ، مستلزم مجموعه ای از اقدامات سازنده، عملیاتی و اجرایی خواهد بود و به طور قطع با حمایت از صنعت مذکور می توان در هر دو حوزه اقتصاد و فرهنگ که از گذشته به کرات مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، به توفیقات شایسته تری نائل شد.

*لزوم ارتقای فناوری تجهیزات چاپ و صحافی احساس می شود

احمد عسگری، یکی دیگر از فعالان حوزه چاپ و صحافی در شهر کرج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سابقه دیرین فعالان عرصه صحافی و چاپ در استان مذکور، اظهار کرد: با تبیین شرایط حاکم بر این صنعت به روشنی متوجه کاستی ها و نارسایی ها در این عرصه خواهیم شد.
وی افزود:در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی این صنعت به قدیمی بودن تجهیزات بسیاری از فعالان این حوزه باز می‌گردد.
عسگری تصریح کرد: با عنایت به محدودیت نقدینگی و رکود اقتصادی موجود، امکان تامین هزینه خرید دستگاه های مذکور برای بسیاری از فعالان چاپ و صحافی وجود ندارد، بنابراین تحقق این امر مستلزم تعریف حمایت های مقتضی همچون کاهش تعرفه و ادوات از یکسو و تسهیلات ویژه کم سود است.
این فعال حوزه چاپ و صحافی در شهر کرج گفت: فرسودگی تجهیزات علاوه بر استهلاک و هزینه نگهداری بالا، باعث کاهش راندمان و بهره وری فعالیت در این حوزه می‌شود.
وی افزود: البته نباید از ضرورت رونق هر چه بیشتر از کلیت اقتصاد کشور غافل شد؛ زیرا در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، مراجعه به این صنعت برای دریافت خدمات مورد نظر اولویت خود را از دست می‌دهد و به نوعی چنین فعالیت هایی برای بخشی از عموم جامعه ، جنبه تشریفاتی و غیر ضروری پیدا می‌کند.

*بازبینی در مالیات سِتانی از فعالان صنعت چاپ حیاتی است

این فعال حوزه چاپ افزود: درحالیکه برای بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی برخی کارشناسان؛ حوزه دارایی و مالیات محرز است، درآمد فعالان حوزه چاپ و صحافی به شدت تحت تاثیر رکود قرار گرفته و انتظار می رود با این اوضاع، تجدید نظری اساسی در میزان مالیات  اخذ شده از فعالان صنعت چاپ و صحافی اعمال گردد.
عسگری گفت: با ادامه این روند، تعطیلی برخی از واحدها و مراکز چاپ و صحافی دور از ذهن نخواهد بود. آنچنان که در گذشته نیز بخشی از فعالان این حوزه به تغییر شغل مبادرت ورزیده اند.
این فعال در عرصه چاپ و صحافی در خاتمه یادآور شد:گرانی کاغذ نیز مزید بر علت شده تا تنگای فعالان این حوزه سخت تر از گذشته شود و امیدواریم با اتخاذ تدابیر موثر در آینده ای نزدیک ، شاهد تعدیل و کاهش قیمت ها باشیم، در نهایت نه تنها فعالیت صنعت چاپ و صحافی، بلکه فعالیت بسیاری از روزنامه نگاران، توزیع کنندگان، خبرنگاران و گروه هایی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند، تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار