کد خبر: ۵۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶
دیپلماسی ورزشی نتیجه داد؛
تجارت آنلاین: در اولین جلسه دیدار مقامات کره شمالی و جنوبی توافق برسر ارسال ورزشکاران کره شمالی به بازیهای اولمپیک صورت گرفت. این توافق در حالی رخ داد که در ماه های اخیر تنش برسر فعالیت های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ افزایش یافته و نگرانی از درگیری نظامی در شبه جزیره کره را بیشتر کرده بود.

گروه بین الملل- به گزارش گاردین ، با این توافق کره شمالی علاوه بر تیم ورزشکاران خود ، هنرمندان و خبرنگان را به کره جنوبی ارسال می کند. کره جنوبی درخواست کرده تا در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک پیونگچنگ در 9 فوریه ورزشکاران دو کره بایکدیگر حرکت کنند. این توافق یک دستاورد دیپلماتیک پس ازماه ها تنش است. به گزارش رویترز مذاکره کنندگان کره جنوبی همچنین پیشنهاد مذاکرات نظامی با هدف کاهش تنش در شبه جزیره کره را مطرح کرده است. دو کره پیشتر در بازیهای المپیک سیدنی در سال 2000، بازیهای 2004 آتن و بازیهای المپیک زمستانی تورین درسال 2006 با یکدیگر در مراسم افتتاحیه وارد شدند. آماده سازی مذاکرات هیئت های ارشد دوکشور با تمرکز بر بازیهای ورزشی به جای موضوعات امنیت در زمانی کوتاه از سال نو میلادی تاکنون به نتیجه رسید و امید به حل بحران هسته ای در منطقه را نیز بیشتر کرده است. دو کشور کره جنوبی و شمالی، پس از دو سال وقفه، گفت‌وگوهای مستقیم خود را از سر گرفتند. به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، مذاکرات دیروز در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، در روستای "پانمونجوم" در منطقه غیرنظامی میان دو کشور و با سخنرانی رئیس هیئت نمایندگی کره جنوبی آغاز شد. محل ملاقات روستایی در منطقه به شدت تحت حفاظت غیرنظامی (دی ام زی) است جایی که دو طرف به طور تاریخی برای مذاکرات از آن استفاده کرده اند.هیئت ۵ نفری کره جنوبی را چو میونگ گیون، وزیر اتحاد این کشور سرپرستی می‌کند و ری سان گون، مسئول امور دو کره در راس هیئت نمایندگی کره شمالی قرار دارد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو خود کره جنوبی را به گفت‌وگو دعوت کرد و قول داد که کشورش در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ شرکت کند. کیم جونگ اون با این حال تاکید کرد که برنامه‌های اتمی و موشکی خود را ادامه خواهد داد. خبرگزاری‌ها نوشته‌اند که کره شمالی اگر مایل به شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی باشد، وقت چندان زیادی برای این کار ندارد. در واقع، مهلت ثبت‌نام ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی سپری شده است. اما کره جنوبی و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) مایل‌اند هر طور شده کره شمالی نیز در این بازی‌ها حضور داشته باشد. از نگاه مقا‌م‌های کره جنوبی و کمیته بین‌المللی المپیک، شرکت کره شمالی در المپیک پیونگ‌چانگ نشانه‌ی مهمی برای صلح خواهد بود.

لغو موقت تحریم ها

کره‌ جنوبی اعلام کرد که در صورت نیاز برای سفر اتباع کره شمالی به کره‌ جنوبی برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی، سئول می‌تواند تحریم‌ها علیه کره شمالی را به شکل موقت نادیده بگیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، کره‌ جنوبی به طور یک جانبه چندین تن از مقامات کره شمالی را در پاسخ به آزمایشات هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ، ممنوع الورود کرده است. روه کیو –دئوک، سخنگوی وزارت خارجه کره‌ جنوبی در نشستی خبری اعلام کرد: اگر نیاز باشد، سئول با هماهنگی شورای امنیت سازمان و کشورهای مرتبط گام‌هایی را برای کمک به سفر اتباع کره شمالی جهت حضور در بازی‌های المپیک زمستانی امسال برمی‌دارد. معاون وزیر اتحاد دو کره همچنین به خبرنگاران گفت که پیونگ‌یانگ مراحل فنی مورد نیاز برای بازگشایی خط تماس مستقیم نظامی با کره جنوبی را به اتکام رسانده است. وی گفت: مقام‌های حاضر در نشست دو کره به همتایان کره جنوبی خود اطلاع دادند که مراحل بازگشایی این خط تماس به پایان رسیده است. دیروز در دیداری کم سابقه هیات‌های دو کره با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.مقام‌های عالی رتبه کره‌شمالی و جنوبی برای اولین بار پس از دو سال و درحالی که تنش‌های بین‌المللی بر سر برنامه‌های اتمی و موشکی پیونگ یانگ بالا گرفته، در حال مذاکره هستند.سئول قصد دارد از این دیدار استثنایی با مقامات کره‌شمالی استفاده کرده و مساله ازسرگیری دیدار خانواده‌های جدا شده در اثر جنگ(۱۹۵۰-۱۹۵۳) را مطرح کند. در حالی که پیونگ‌یانگ خواهان اختصاص بخش اعظم این مذاکرات به پرونده اتحاد شبه جزیره کره است.کره‌جنوبی همچنین گفته راه‌های بهبود روابط میان دو کره را مطرح خواهد کرد.روابط میان دو کشور پس از آنکه سئول یک پروژه اقتصادی در مجتمع صنعتی کائه‌سونگ در کره‌شمالی را معلق کرد، وخیم تر شد. آن تصمیم پس از آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی بود.پس از آن تصمیم، کره‌شمالی کلیه مجاری ارتباطی با سئول را قطع کرد که شامل خط تماس اضطراری می‌شد. آخرین گفت‌وگوها در سطح عالی میان دو کشور در دسامبر ۲۰۱۵ انجام شده بود.همزمان با پیشروی سریع برنامه موشکی کره‌شمالی که با قطعنامه‌های سازمان ملل مواجه شد، تنش میان دو طرف بیشتر شد.

امید به آرامش

یک موسسه تحقیقاتی در کره جنوبی اواخر سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی کرد که کره شمالی در سال جدید و پس از آن که توسعه توان هسته‌ای خود را تکمیل‌شده یافت، به‌دنبال مذاکره خواهد بود. به گفته این موسسه، این گام را باید به عنوان امکانی برای کاهش تنش تلقی کرد.مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی ابراز امیدواری کرده که به اصول و پایه‌های مذاکرات منظم با کره شمالی دست یابد و در جریان گفت‌وگوها کره شمالی را تشویق کند که از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد.روابط دو کره از دو سال پیش بسیار تنش‌آلود شده است. در پی آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی، سئول پروژه اقتصادی در مجتمع صنعتی کاسونگ در مرز دو کشور را تعطیل کرد.در این مجتمع صنعتی هزاران کارگر کره شمالی کار می‌کردند و درآمد آنها منبع ارزی مهمی برای پیونگ‌یانگ بود. کره شمالی نیز در واکنش، همه مجاری ارتباطی خود با کره جنوبی را قطع کرد. ادامه‌ی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی این تنش‌ها را به اوج رساند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار دو کره را "شروعی مهم" خوانده و افزود که اگر این گفتگوها به نتیجه مثبت بیانجامد "تحولی عالی برای کل بشریت است." قابل ذکراست رسانه های کره شمالی

فشار اقتصادی و تحریم های شورای امنیت

کره شمالی در سال 2018 با تحریم های سختی از سوی شورای امنیت روبرو بود که حتی متحدان قدیمی خود از جمله چین را وادار به پذیرش آنها می کرد.طبق تحریم‌های جدید سازمان ملل که اول ماه میلادی جاری (ژانویه ۲۰۱۸) لازم‌الاجرا شد، سقف صادرات محصولات نفتی به کره شمالی ۵۰۰ هزار بشکه در سال تعیین شده است. این تحریم به معنی کاهش شدید تقاضا برای کالاهای چینی خواهد بود که اکنون به دنبال رشد بیشتر در عرصه اقتصاد جهان است.تحریم‌های سازمان ملل نتیجه آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی متعددی است که کره شمالی در طول سال میلادی گذشته انجام داد. اگرچه برخی رسانه های غربی خبر از دور زدن چین و روسیه در ارسال سوخت به پیونگ یانگ را دادند. درعین حال چین گزارش یک رسانه آمریکایی درباره اینکه پکن به طور محرمانه در حال تقویت دولت کره شمالی با کمک های مختلف مالی و نظامی است را تکذیب کرد. تحریم های اخیر شورای امنیت حتی باعث واکنش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شد که در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور کره جنوبی بر عدم کارآمدی تحریم برای حل بحران در شبه جزیره کره تاکید کرده بود و خواستار مذاکره با کره شمالی در مورد برنامه تسلیحاتی این کشور شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار