کد خبر: ۵۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:
دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با امضای تفاهم نامه تامین مالی پروژه های مخابرات در زمینه استارتاپ ها، تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای دیجیتال در بورس به صورت مجوزدار دنبال می شود.


دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با امضای تفاهم نامه تامین مالی پروژه های مخابرات در زمینه استارتاپ ها، تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای دیجیتال در بورس به صورت مجوزدار دنبال می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، صبح امروز در محل وزارت اقتصاد تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی برای کسب و کار های نوپا و استارت‌ آپ‌ ها با حضور مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد،‌ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و معاونان وزیر کار منعقد شد. بر اساس این تفاهم نامه استارت آپ‌ ها می‌ توانند از طریق بورس تامین مالی کنند.

طی برگزاری این مراسم رییس سازمان بورس به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اینکه این موضوع در قالب شراکت در پروژه ها دنبال می شود، افزود: لیست تمام عوامل در فرابورس درج می شود و مردم باید با توجه به لیست، منابع را در اختیار صندوق ها قرار دهند.

دکتر محمدی ادامه داد: با تفاهم نامه و دستورالعملی که باید به تصویب شورای عالی بورس برسد، وظایف هر کدام از دستگاه ها مشخص شده است. در وزارت اقتصاد با محوریت سازمان بورس مجوزهای این نوع تامین مالی صادر می شود و لیست عوامل را نیز مشخص خواهیم کرد.

دبیر شورایعالی بورس افزود: شرکت های تعاونی هم می توانند از این ظرفیت استفاده کنند. محور تفاهم نامه تعیین تکلیف تامین مالی جمعی و همچنین تعیین وظیفه هر یک از دستگاه ها خواهد بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تفاهم نامه موضوع تامین وام را در بر نمی گیرد و این موضوع در حیطه اختیارات بانک مرکزی است، گفت: سازمان بورس موضوع تامین مالی جمعی در بازار سرمایه را دنبال می کند و ما آیین نامه مربوط به آن را تصویب خواهیم کرد و از این پس به صورت مجوزدار کار تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای دیجیتال در بورس دنبال می شود.

دکتر محمدی افزود: سقف تامین مالی جمعی فعلا ۵ میلیارد تومان است که از طریق عامل انجام می شود. فعالان تامین مالی جمعی که تاکنون حضور داشتند نیز می توانند از طریق دریافت مجوز فعالیت خود را دنبال کنند و از این بابت برای فعالان قبلی جای نگرانی وجود ندارد. وی تاکید کرد: مردم فقط به عامل های مجاز مراجعه داشته باشند.

رییس سازمان بورس در زمینه امکان ورود سرمایه گذاران خارجی در بورس بیان داشت: اینکه از سرمایه گذاران خارجی بخواهیم در این طرح ها تامین مالی کنند، در تفاهم نامه پیش بینی نشده ولی خارجی ها می توانند گواهی شراکت سرمایه گذاری جمعی را در ایران خریداری کنند که فعالیت آن طبق ماده 49 آیین نامه پیش بینی شده در این زمینه باشد.

دکتر محمدی تصریح کرد: کسانی که در حال حاضر در زمینه تامین مالی جمعی فعالیت دارند ۶ ماه مهلت دارند تا خود را با آیین نامه جدید وفق دهند. فرابورس می تواند آیین مطابقت را انجام دهد تا در صورت فعالیت های غیرقانونی، جلوگیری لازم به عمل آید.

سخنگوی سازمان بورس افزود: تا جایی که قوانین اجازه بدهد تلاش می کنیم شرایط آسان سازی شود. در تفاهم نامه مواد متعددی وجود دارد و امکان توصیه پروژه ها به سرمایه گذاران و مردم وجود ندارد و این اقدام نباید صورت گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: امکان تامین مالی جمعی در بازار سرمایه در این قالب پیش بینی شده و اطلاعات مربوط به کسب و کار در پروژه ها دیده می شود. حساب بانکی رسمی نیز تعریف می شود که منابع در آن حساب وارد می شود تا از منابع مردم صیانت شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: