کد خبر: ۵۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
آغاز اجلاس مجمع جهانی اقتصاد با چالش شکاف اقتصادی و پوپولیسم
تجارت آنلاین: چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس درحالی آغاز شد که سرمایه گذاران به بازارهای بورس هجوم بردند و پیش بینی جدید صندوق بین المللی پول درباره افزایش رشد اقتصادی و پایان تعطیلی دولت فدرال آمریکا باعث آرامش سیاستگذاران مالی شده است.

گروه بین الملل – چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس درحالی آغاز شد که سرمایه گذاران به بازارهای بورس هجوم بردند و پیش بینی جدید صندوق بین المللی پول درباره افزایش رشد اقتصادی و پایان تعطیلی دولت فدرال آمریکا باعث آرامش سیاستگذاران مالی شده است. برگزار کنندگان امیدوارند که در شرکت کنندگان نشست امسال از رهبران جهان، مدیران اقتصادی و سرمایه‌گذاران بزرگ بتوانند برای تعهد دوباره به پیمان‌های بین‌المللی در زمینه‌هایی مانند فناوری، تغییرات اقلیمی و اقتصاد جهانی به راهکارهای جدیدی دست یابند. به گزارش یورونیوز، نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با تکیه بر موضوع ایجاد راهکارهای مشترک برای اقتصاد آینده جهان برگزار می‌شود. این نشست روز سه‌شنبه ۲۳ ژانویه با سخنرانی نارندرا مودی، نخست وزیر هند آغاز شد. ایجاد تعادل میان «همکاری‌های جهانی» و «سیاست‌های حمایت‌گرایانه» برای جلوگیری از سقوط اقتصاد جهانی از دیگر مباحثی است که رهبران جهان، سرمایه‌گذاران و مدیران بزرگ اقتصادی در نشست امسال داووس به آن خواهند پرداخت. با در نظر گرفتن این هدف، مدیران اقتصادی در آینده سعی خواهند کرد تا افراد بیشتری را با مزایای تجارت جهانی آشنا کنند و در عین‌حال اقتصاد‌های ملی را نیز از سقوط ناشی از ضعف سیستم‌های مدیریتی محافظت نمایند. یکی از موضوعات مهم نشست داووس ۲۰۱۸، محیط زیست و اجرای تعهدات پیمان پاریس در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است.همچنین یافتن راهکارهایی برای پیشبرد برنامه‌های بازیافت و کاهش ضایعات از جمله مباحث مهم این اجلاس در زمینه محیط زیست خواهد بود. پیشرفت و تغییرات تکنولوژی از جمله موضوعات مطرح امسال در نشست مجمع جهانی اقتصاد است.تغییرات ایجاد شده در بازار کار و تغییر الگوهای بهره‌وری از مهارت‌ها در اثر پیشرفت فناوری‌ها در حال ظهور از جمله مسائلی است که در بحث تکنولوژی در نشست امسال مطرح خواهد شد. برای اولین‌بار موضوع مبارزه با شکاف‌های جنسیتی در برنامه مباحث اجلاس مجمع جهانی اقتصاد پرداخته می‌شود. با گذشت ۴۸ سال از اولین نشست مجمع داووس، اجلاس سال ۲۰۱۸ بطور کامل توسط زنان اداره خواهد شد.کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، ارنا سولدبرگ، نخست وزیر نروژ و گینی رومتی، مدیر شرکت آی‌بی‌ام، گردانندگان جلسه نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد خواهند بود.

تقابل دونالد ترامپ با جهانی سازی در اجلاس داووس

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه در نشست مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی خواهد کرد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که سخنرانی رئیس جمهوری ایالات متحده در مجمع امسال برای پیشبرد هدف «اول آمریکا» خواهد بود.خانم سندرز گفته بود: «در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد، رئیس جمهوری بدنبال ترویج سیاست‌های خود درباره تقدم آمریکا و قدرت بخشیدن به شرکت‌های آمریکایی و صنایع این کشور خواهد بود.» به گزارش دویچه وله، سال گذشته اجلاس سالانه "مجمع اقتصاد جهان" در داووس سوئیس تحت‌الشعاع حضور شی جینپینگ، رئیس جمهور چین بود. شی جینپینگ آمده بود تا در پیامی تلویحی به واشنگتن از اقتصاد آزاد و جهانی‌شدن آن دفاع کند و این در روزهایی بود که دونالد ترامپ تازه پا به کاخ سفید گذاشته بود. موفقیت ترامپ در به دست گرفتن کلید کاخ سفید از جمله مدیون شعارهایی بود که در نقد جهانی‌شدن اقتصاد و تجارت آزاد و در دفاع از سیاست‌های حمایتی از اقتصاد بومی بر زبان آورد و در شعارهایی مانند "احیای عظمت آمریکا" یا "اول آمریکا" تجلی یافت. دونالد ترامپ به احتمال زیاد مهمان اصلی اجلاس است و در عوض از شی جینپینگ خبری نیست. با توجه به مواضع ترامپ در باره اقتصاد جهان و الویتی که برای اقتصاد آمریکا قائل است معلوم نیست که سخنرانی او در روز جمعه در داووس با روح و سابقه این اجلاس که در حمایت از جهانی‌شدن اقتصاد است سازگاری داشته باشد. ترامپ به تازگی چین را به دلیل "دزدی مالکیت معنوی و غیرملموس" دستاوردهای علمی و فنی آمریکا به تحمیل جریمه‌هایی سنگین تهدید کرده که ابعاد آنها "حتی در مخیله رهبران چین هم نمی‌گنجد". سخنرانی او در داووس از این جهت نیز واجد توجه بیشتری شده است. دراین میان انتظار می رود حضور امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دراین اجلاس یک اتحاد تازه درمقابل شعارهای حمایت گرایانه ترامپ را شکل دهد.

ورود تجارت دیجیتالی به میدان جهانی سازی

حاکم‌شدن سیاست‌های درونگرا و حمایتی و مخالفت با تجارت آزاد در دوران ترامپ و نفوذ این ایده زاویه‌دار با روندهای جهانی‌شدن به سایر کشورها، اجلاس داووس را بیش از پیش با سوال‌هایی اساسی روبرو کرده است. این سوال‌ها به شکاف‌ها و چالش‌های اقتصاد کنونی جهان برمی‌گردند؛ چگونه می‌توان جهانی‌شدن را به گونه‌ای سمت و سو داد که شمار بیشتری از مردم جهان از مزایای آن بهره‌مند شوند؟ در همین چارچوب خود "مجمع جهانی اقتصاد" در تحلیلی که به تازگی منتشر کرده نگران آن است که رونق کنونی اقتصاد جهان دوباره نگاه‌ها و ذهن‌ها را از ریشه‌ها و ابعاد بحران‌های غیرمتعارفی در کمین این اقتصاد نشسته و با سوال‌های یادشده مرتبطند، غافل کند. این تحلیل می‌گوید که بحران‌های یادشده می‌توانند کل آینده بشریت را در معرض خطر قرار دهند.عدم موفقیت اجلاس‌هایی مانند داووس در نزدیک‌شدن به پاسخی برای این سوال‌ها هم شاید روند انزواگرایی و مخالفت با جهانی‌شدن اقتصاد را تشدید کند و هم خود این اجلاس‌ها را از اعتبار و اهمیت بیاندازد. چنین سرنوشتی هنوز برای داووس مقدر نیست. حضور و سخنرانی رهبران آلمان، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا یا روسای شرکت‌های بزرگ جهان مانند اریک اشمیت (گوگل) یا دانیل ژانگ (کنسرن بزرگ اینترنتی چینی علی بابا) در اجلاس امسال یا اقدام فیسبوک در ساخت یک قصر چوبی سه طبقه‌ای در داووس برای عرضه دستاوردهای خود شاید نشانه‌ای از این امرباشد. با سخنرانی ترامپ در روز آخر اجلاس این قصر هم برچیده می‌شود. اجلاس امسال چهل و هشتمین اجلاس "مجمع جهانی اقتصاد" است، همایشی که از سال ۱۹۷۱ برگزار می‌شود و محل بحث درباره عمده‌ترین گرایش‌ها و روندهای اقتصاد جهان است. اجلاس در روزهای سه‌شنبه تا جمعه (۲۳ تا ۲۶ ژانویه) برگزار خواهد شد.بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار مهمان در این اجلاس شرکت دارند و داووس به لحاظ امنیتی به یک دژ نفوذناپذیر بدل می‌شود. به خصوص حضور ترامپ بیش از پیش مسئله امنیت اجلاس را حساس کرده است. بارش و نشست کم‌سابقه برف در اطراف داووس نیز مزید بر علت شده است. در کنار سیاستمداران و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ جهان، گروه‌های و سازمان‌های غیردولتی مختلفی از منتقدان روندهای منفی جهانی‌شدن نیز برای تظاهرات و اکسیون‌های اعتراضی متعدد وارد سوئیس شده‌اند را در شهرهای سوئیس تدارک دیده‌اند. آمدن دونالد ترامپ و مخالفت با سیاست‌های زیست محیطی او یا نوع نگاهی که به زنان دارد نیز بر انگیزه این معترضان افزوده است. سازمان خیریه آکسفام تشدید بی‌عدالتی در جهان را در آستانه اجلاس داووس در گزارش سالیانه خود آورده است. در این گزارش از جمله گفته می‌شود که سال ۲۰۱۷ افزایش شمار میلیاردرها در جهان شتابی بی‌سابقه گرفته و هر دو روز یک بار یک میلیارد به شمار میلیاردهای جهان افزوده شده است. در این گزارش همچنین گفته می‌شود که ۸۲ درصد ثروت جهان در دست یک درصد جمعیت دنیا متمرکز شده است. اتحادیه سندیکاهای کارگری اروپا نیز در تحقیق مشترک با خود مجمع جهانی اقتصاد به این نتیجه رسیده که درآمد مدیرانی که در داووس گرد هم می‌آیند در همان چهار روز اقامت در این شهر به اندازه حقوق ۱۸ ماه یک فرد شاغل آلمانی با حقوقی متوسط است.بنابراین دستاورد داووس برای حل شکاف اقتصادی جهان کمی دور ازسطح انتظار است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار