کد خبر: ۵۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
کاکایی در گفتگو با «تجارت آنلاین»: با ارتقاء استانداردها، پلت‌فرم‌های جدید طراحی شود
تجارت آنلاین: براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی‌ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود.

گروه صنعت، معدن و تجارت: براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی‌ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی‌ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

آنطور که مسئولان سازمان ملی استاندارد پیش از این اعلام کرده‌اند اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی‌ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیرماه سال آینده اضافه خواهد شد که باید مدنظر قرار گیرند که در غیر این صورت با توقف خط تولید در آن زمان روبه‌رو می‌شوند.

براساس قانون، هر استانداردی که تدوین و اعلام می‌شود برای اجرای آن باید مهلت زمانی مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود. قانون‌گذار اعلام کرده این فرصت زمانی نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوط به صنعت خودرو هم نیست؛ چراکه باید تولیدکننده این فرصت را به‌منظور تغییر وضعیت در اختیار داشته باشد و با توجه به اینکه صنعت خودرو به‌دلیل پیچیدگی نیازمند مهلت زمانی بیشتری است؛ بنابراین فرصت ارائه شده از سوی شورای سیاست‌گذاری خودرو تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ و در سه مرحله زمانی تعیین شده است. اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد در دستور کار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوطه مواجه می‌شود. برای مشاهده فایل مربوط به جزئیات ۸۵ مورد استاندارد خودرویی، می‌توان به سایت سازمان ملی استاندارد مراجعه کرد.

در همین حال برخی کارشناسان معتقدند که اگر توسعه همکاری با شرکت‌های خارجی در چارچوب سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت تداوم داشته باشد، شرایط جدید می‌تواند تضمین‌ کننده آینده خوبی برای صنعت خودرو کشور خواهد بود. از طرف دیگر برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند که اجرای استانداردهای جدید برای خودروسازی می‌تواند در عمل موجب تعطیلی خطوط تولید گروهی از خودروها شود و در عمل تیراژ تولید چند مدل خودرو با کاهش مواجه شود.

در این میان احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نسبت به احتمال توقف تولید 800 هزار دستگاه خودرو هشدار داده است. از طرف دیگر امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار «تجارت» معتقد است که برای اجرایی شدن بخشی از استانداردهای جدید نیاز به طراحی پلت‌فرم‌های جدید برای خودروهای داخلی است که می‌تواند موجب بهبود شرایط به نفع مصرف‌کنندگان شود.

طراحی پلت‌فرم جدید با ارتقاء استانداردها

امیرحسن کاکایی، عضوهیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار «تجارت» اظهار داشت: انتظار می‌رود قراردادهای اخیر خودروسازان با طرف‌های خارجی منجر به تحول تکنولوژی تولید در این صنعت شود. البته در صورتی که در جریان قراردادهای خارجی، همکاری میان صنعت، دانشگاه و واحدهای تولیدی محکم‌تر شود به‌طور قطع جهش تکنولوژی تحقق خواهد یافت. هرچند انعقاد قرارداد با طرف‌های خارجی راهکاری موثر در دستیابی به توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو است اما در این جریان دستیابی به دانش طراحی و تولید خودرو بدون سرمایه‌گذاری بر روی واحدهای تحقیق و توسعه خودروسازی محقق نخواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین در ادامه به موضوع طراحی پلت‌فرم‌های جدید در صنعت خودرو پرداخت و گفت: امروز عدم پاسخ‌گویی پلت‌فرم‌های قدیمی در ارتقاء کیفی تولید، مستلزم اصلاحات اساسی و جایگزینی پلت‌فرم‌های جدید است بی‌تردید صنعت خودرو کشور بواسطه عقد قرارداد همکاری در حوزه طراحی و سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه می‌تواند به طراحی و ساخت پلت‌فرم‌های جدید دست یابد.

کاکایی در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان داخلی توان اجرای استانداردهای جدید که اجرای اجباری شده را دارند یا خیر؟ تاکید کرد: در دنیا هنگامی که استانداردهای تولید خودرو ارتقا پیدا می‌کند و پلت‌فرم‌های قبلی توان پاسخگویی به خواسته استانداردهای جدید را ندارند، از مرحله تولید خارج می‌شوند هرچند می‌توان در برخی شرایط اصلاحاتی بروی پلت‌فرم‌های قدیمی صورت گیرد که معمولا هزینه بالایی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه با اشاره به تاثیر همکاری بر افزایش کیفیت و تنوع خودروهای تولیدی و ارتقاء استانداردهای خودروسازی گفت: بی‌شک امروز با تغییر در جریان بهره‌وری و جهش تکنولوژیک در صنعت خودرو می‌تواند در درازمدت شاهد کاهش هزینه تولید خودرو در ایران باشیم.

این کارشناس خودرو در پایان با اشاره به موضوع احتمال توقف تولید برخی خودروها با اجرایی شدن استانداردهای جدید، خاطرنشان کرد: استانداردهای جدید پس از جلسات متعدد خودروسازان و سازمان ملی استاندارد و بررسی و جمع‌بندی نهایی به شورای سیاستگذاری خودرو ارائه و مقرر شد در خودروها اعمال شوند اما با توجه به اینکه این 22 استاندارد جدید تنها روی پلتفرم‌های جدید قابل اجراست و در خودروهای موجود امکان اجرا ندارد، وزیر صنعت و معدن خواستار ارائه دلایل عدم اعمال آنها روی خودروها موجود شد، از این رو مقرر شد شرکت‌های خودروساز با بررسی این مساله، دلایل آن را اعلام کنند.

تولید ۸۰۰ هزار خودرو متوقف می‌شود

از طرف دیگر روز گذشته رئیس انجمن خودروسازان با اعلام اینکه در صورت اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرو حداقل تولید ۸۰۰ هزار خودرو متوقف خواهد شد، گفت: تولید پراید، سمند، ۴۰۵، تندر۹۰، ساندرو و سراتو درصورت اجرایی‌شدن استانداردهای ۸۵ گانه متوقف خواهد شد. احمد نعمت‌بخش در گفتگو با تسنیم، با اشاره به استانداردهای جدید خودرویی که قرار است طی دو سال آینده به صورت کامل اجرایی شود، اظهار داشت: براساس تصمیم شورای عالی استاندارد که به تصویب رسیده؛ استانداردهای خودرو از 52 به 85 مورد ارتقا پیدا می‌کند. مطابق این مصوبه 9 استاندارد جدید از 1 دی ماه 96 اجرایی شده و دو استاندارد از 1 تیر ماه 1397 اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه 22 استاندارد جدید نیز از 1 دی ماه 97 اجرایی خواهد شد، گفت: در کشورهای اروپایی این استانداردها در محصولات جدید اعمال می‌شود اما متأسفانه براساس تصمیمات اتخاذ شده قرار است استانداردهای جدید در تمام محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز اجرایی گردد.

رئیس انجمن خودروسازان با اعلام اینکه در صورت اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه خودرو حداقل تولید 800 هزار خودرو متوقف خواهد شد، تصریح کرد: ما سالانه حدود یک‌میلیون و 400 هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌کنیم که توقف 800 هزار دستگاه به‌طور حتم آسیب‌های جدی را به صنعت قطعه‌سازی کشور وارد خواهد کرد. نعمت‌بخش در ادامه با تأکید بر اینکه تولید پراید، سمند، 405، تندر90، ساندرو و سراتو در صورت اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه متوقف خواهد شد، افزود: جالب اینجاست این تصمیمات برای کشوری گرفته شده که درآمد سرانه آن 5 تا 6 هزار دلار است درحالی که در اروپا درآمد سرانه بالغ بر 40 هزار دلار است. وی با هشدار به مسئولان مربوطه در توقف تولید بسیاری از خودروها، افزود: قرار است با برگزاری جلساتی با وزیر صنعت و مسئولان مربوطه این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار