کد خبر: ۵۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
زاوه در گفتگو با «تجارت آنلاین»: مسئولیت واردات بدون ثبت سفارش با واردکننده است
تجارت آنلاین: اجرای ترخیص خودروهای بدون مشخصات از گمرک هنوز هم با حاشیه‌هایی همراه است.

گروه صنعت، معدن و تجارت: ماجرای ترخیص خودروهای بدون مشخصات از گمرک هنوز هم با حاشیه‌هایی همراه است. طی هفته‌های گذشته این موضوع بارها توسط برخی رسانه‌ها مطرح شده و در مقابل با تایید و تکذیب‌های مسئولان مختلف همراه شده است. گروهی چنین اتفاقی را از اساس امکان ناپذیر می‌دانند و دسته‌ای دیگر از نامه‌نگاری وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر اقتصاد برای کسب مجوز ترخیص بیش از 4000 خودروی در گمرک مانده خبر می‌دهند. در این میان آمارهای مربوط به حوزه واردات خودرو نیز نشان دهنده افزایش و رشد واردات خودرو به کشور است. بررسی واردات هشت ماهه خودرو به کشور نشان می‌دهد که تعداد ۵۵ هزار دستگاه خودرو در این مدت به کشور وارد شده است.

در این میان موضوع واردات خودرو از گمرک بدون ضوابط قانونی مطرح شده از سوی سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت از مطالب بود که با واکنش‌های همراه شد. فراهد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ارتباط با رانت ایجاد شده به دلیل مسدود شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو و ترخیص خودروهای گمرک، می‌گوید که در مدت زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش ۴۷۰۰ دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شده‌اند. احتشام‌زاد همچنین گفته است که خودروهای هیبریدی قبلا معافیت واردات داشتند و اکنون نسبت به قبل گران‌تر شده‌اند و جذابیت خود را نیز مانند قبل ندارند و آن را در بازار از دست داده‌اند. به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو سرمایه‌گذاران خارجی که رایزنی‌هایی با آنها انجام شده بود نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند و از ادامه همکاری منصرف شده‌اند.

ورود بدون ثبت سفارش به گمرک منعی ندارد

در همین ارتباط مدتی قبل فرود عسگری، رئیس کل گمرک ایران درباره موضوع خودروهای دپو شده وارداتی در گمرک گفت: ورود کالای ثبت سفارش نشده به محوطه های گمرکی و مناطق آزاد طبق قانون بلامانع است. نباید صاحبان این خودروها بدون داشتن ثبت سفارش معتبر انتظار ترخیص از گمرک داشته باشند. خودروها چنانچه ثبت سفارش معتبر داشته باشند، از گمرک با رعایت سایر مقررات مربوط خودرو برای ترخیص اقدام می‌کنند، در غیر این صورت واردکنندگان باید برای تمدید ثبت‌سفارش‌های مهلت منقضی یا جدید اقدام کنند که البته این کار در حوزه اختیارات سازمان توسعه تجارت است.

تکذیب ترخیص خودروهای بدون ضوابط

در همین حال مدتی قبل و پس از آنکه برخی رسانه‌ها از ترخیص خودروهای بدون ثبت سفارش از گمرک خبر دادند،‌گمرک جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای با تشریح ضوابط فنی واردات خودرو تاکید کرده که خودرو کالایی قاچاق‌پذیر نیست و امکان ورود خودرو به کشور از گمرکات بدون طی مراحل قانونی و شماره‌گذاری در پلیس راهور وجود ندارد. در اطلاعیه گمرک تشریح شده است: ادعای قاچاق خودروهای لوکس کذب محض است و مطرح کننده این ادعا باید پاسخ دهد که چگونه این خودروها در داخل کشور شماره‌گذاری شده‌اند و آیا پروانه گمرکی یا پته الکترونیکی برای این خودروها صادر شده است؟ در اطلاعیه گمرک همچنین آمده بود که در حال حاضر اطلاعات تمامی خودروهای ترخیص شده از گمرک در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت و به تفکیک تمامی پروانه‌های گمرکی صادر شده موجود است و حتی یک دستگاه خودروی وارداتی هم بدون اخذ مجوزها و حقوق ورودی و سود بازرگانی از گمرکات ترخیص نشده است.

مسئولیت برعهده واردکننده است

در همین ارتباط فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» با اشاره به این موضوع که مطابق مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372، واردات کالا مستلزم انجام فرایند ثبت سفارش است و واردات بدون پیش شرط یاد شده، مغایر ضوابط و مقررات مربوطه محسوب می‌شود، اظهار داشت: با این نگاه می‌توان گفت که ورود خودرو به گمرکات بدون ثبت سفارش، رعایت نکردن قانون است و ورود بدون ثبت سفارش خودرو یا هر کالای دیگری به گمرکات و بنادر کشور مسئولیتش بر عهده وارد کننده است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه براساس آمار مستخرجه از سامانه گمرک از ابتدای، تعداد خودرو وارد شده به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته، تصریح کرد: در نتیجه افزایش عرضه، به طور اصولی کاهش قیمت‌ها مورد انتظار بود اما در حال حاضر بازار خودرو با افزایش قیمت مواجه شده که یکی از علل اصلی آن اظهار نظرهای غیرکارشناسانه برخی فعالین بازار خودروهای وارداتی مبنی بر انتشار اخبار نادرست و در نتیجه تاثیرگذاری و ملتهب کردن بازار خودرو است.

زاوه در ادامه با اشاره به اینکه کمیسیون اصل 90 در حال بررسی پرونده انحصار در واردات خودرو به کشور است، افزود: براساس صحبت‌های نمایندگان می‌توان نتیجه گرفت که طی ماه‌های گذشته برخی خودروهای وارداتی بدون مشخصات از گمرک ترخیص شده‌اند و براساس لیست دریافتی تنها به اظهارنامه واردکننده اکتفاء کرده‌اند، لذا شبهات در بخش واردات خودرو زیاد است که قطعا پیگیری خواهد شد. این کارشناس حوزه خودرو در پایان تصریح کرد: در روزهای اخیر برخی مسئولان به‌جای توضیح درخصوص ابهامات ایجاد شده در واردات خودرو در ماه‌های بسته بودن ثبت سفارش با بحث افزایش تعرفه واردات خودرو درگیر بوده و از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز به‌دنبال طرح کاهش تعرفه واردات خودرو هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار