کد خبر: ۵۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
افزایش قیمت خدمات رسانی اسنپ، تپ سی و ...
اسنپ دیروز هنگام رزرو سرویس در اپ خود یک پیامک مبتنی بر افزایش 50 درصدی هزینه های حمل و نقل شهری ارسال کرد. توجیه اسنپ این بود که با این افزایش قیمت، احتمال اینکه رانندگان اسنپ با درخواست هایی که برایشان ارسال می شود موافقت کنند بیشتر می شود.
وقتی اپلیکیشن از برف گل آلود هم ماهی می گیرند!
بارش برف دو روز اخیر باعث مسدود شدن بسیاری ازمعابر و راه‌های مواصلاتی بیرون و درون شهری شد، سیستم حمل و نقل عمومی را مختل کرد، بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی را لغو و عملا باعث تعطیلی بسیاری از فرودگاه های کشور شد.
این اتفاقات همه در حالی رخ داد که از هفته گذشته اعلام شده بود که تهران و دیگر استان های کشور از اوائل هفته پیش رو کاهش شدید دما و بارش برف و باران را خواهند داشت.
به رغم آنکه پیش بینی بارش سنگین برف در تهران از یک هفته پیش توسط سازمان هواشناسی پیش بینی شده بود اما به نظر می رسد به همان اندازه که شهرداری تهران در مواجهه با این رویداد غافلگیر شده بودند و پیش بینی های لازم را در مورد مواجهه با این مساله انجام نداده بودند، به همان اندازه نیز شرکت های مسافربرشخصی با برنامه ریزی هایی که انجام داده بودند توانستند بیشترین سود را برای خود به جیب بزنند.
سیستم حمل و نقل عمومی نیز با کندی و به سختی در جریان بود. عکس هایی که دیروز از ایستگاه های اتوبوس در پایتخت منتشر شد حاکی از تجمع بیش از حد مردم و کند بودن جابجایی مسافران بود. این در حالی است که در روزهای برف و باران این انتظار وجود دارد که توجه ویژه ای به سیستم حمل و نقل عمومی و ناوگان اتوبوسرانی شود.
در وضعیت نابسامان شهر تهران آنچه شهروندان در راه مانده را ناراحت و عصبی کرد افزایش قیمت 50 تا 100 درصدی قیمت خدمات رسانی اپلیکیشن های موبایلی بود که بحران برف را فرصتی دیدند تا به کسب درآمد بیشتر بپردازند.  
این در حالی است که این تلقی بوجود آمده بود با وجود گسترش تاکسی های موبایلی وضعیت نسبت به گذشته در چنین روزهایی بهتر خواهد شد. اما تجربه ثابت کرد نه تنها نباید خوشبین بود بلکه با جرات می توان گفت کاسبی در چنین روزهایی به شدت افزایش یافت. جالب است یکی از تاکسیهای موبایلی که اقدام به افزایش 40 درصدی نرخ کرایه‌ها در این روز بارانی کرده در اطلاعیه‌ای به مشترکان می‌گوید: برای موفقیت بیشتر در قبول درخواستها توسط رانندگان و حفظ سرعت و کیفیت خدمات در شرایط اوج (بارندگیهای ناگهانی، ترافیکهای غیرعادی و…) هزینه سفر در این محدوده موقتا افزایش 40 درصدی می‌یابد.
از سوی دیگر، یکی از فعالان دیگر این حوزه نیز نرخ کرایه‌ها را از 50 تا 100 درصد گران کرده و دلیل این موضوع را «اوج درخواست» عنوان کرده است.
اوضاع زمانی جالب تر می شود که بدانیم با همین قیمت ها نیز نمی توان تاکسی اینترنتی دربست کرد. در این باره یکی از این راننده‌ها متعلق به این شرکت ها می گوید: چرا در شرایطی که می‌شود مسافر دربستی با قیمتی دو تا سه برابر سامانه‌های تاکسی موبایلی سوار کرد، اپلیکیشنم را روشن کنم؟!
با توجه به این شرایط به نظر می رسد ناکارآمدی جدی درباره اتفاقاتی که حتی از وقوع آنها خبر داریم نیز وجود دارد و حالا حالاها نباید چشم امیدی به مطلوب شدن مدیریت بحران و بهبود حمل‌ونقل عمومی در شرایط خاص روزهای برفی و بارانی داشت.
هر چند این سودجویی ها فقط محدود به روز برفی تهران نبود و پیش تر نیز اتفاق افتاده بود. همین چند روز پیش بود که هوای تهران و برخی کلان شهرها بسیار آلوده شد و این آلودگی تا جایی پیش رفت که مدارس تعطیل و در تهران محدوده زوج و فرد و زمان آن افزایش پیدا کرد. همان روزها هم درخواست از سامانه های تپسی، اسنپ، کارپینو افزایش چشم گیری داشت تا قیمت ها 30 درصد افزایش یابد .


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار