در همایش پویش صادرات که روز یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ با حضور مسئولان و دستاندرکاران حوزه صادرات و توسعه تجارت در سالن خلیج فارس نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، خسروتاج
رییس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به این که طی سه دهه گذشته کشور ما در زمینه تولید و صادرات فراز و نشیبهای را پشت سر گذاشته است و شرایط سخت دفاع مقدس و جنگ تحمیلی باعث شد تا در زمینههای متعددی که مزیت تولید نداشتند وارد شده و به خودکفایی برسیم، افزود: درنهایت تعدد اقلام تولیدی در کشور ما را از پرداختن به اقلامی که مزیتهای تولید و صادرات بیشتری دارند تا حدود زیادی دور کرد.
او تاکید کرد در شرایط فعلی برای تحقق صاردات غیر نفتی انتظار میرود به تناسب فضای بینالمللی کنونی به سمت جایگاه مناسب صادراتی حرکت کنیم.
محمدامین حاج کاظمیان صادرکننده نمونه نیز در سخنرانی خود، با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات گفت: مشکلات متعددی که تولید و تجارت داخلی به همراه دارد، مهمترین انگیزه ترغیب تولیدکنندگان به توسعه صادرات و ایجاد ارزش به شمار میآید. وی افزود: در شرایط تحریم که فاینانس گران است و مشکلات فرهنگی صدور چک و ردیابی وصول آن همواره بزرگترین چالش تجارت داخلی است، روی آوردن به سمت صادرات بهترین گزینه است.
حاجکاظمیان با اشاره این موضوع که صاردات تابعی از متغیرهای مختلفی است، حضور بنگاههای هوشمند صادراتی را اتفاق مبارکی دانست که عملکردشان میتواند موثر باشد.
وی در ادامه به اهمیت فعالیت بخش خصوصی در جهت رسیدن به تابع صادرات اشاره کرد و چند گام مهم در توسعه صادرات را برشمرد که شامل تفکر صادرات و ایجاد آمادگی، طرح توجیهی و شناسایی و انتخاب بازار های هدف بلوغ کار با بزرگان صادرات، توسعه استراتژی بازاریابیست و این بازارسنجی و شناخت آداب و رسوم بازارها، تحویل کالا و قوانین حمل و نقل و گمرک، تامین منابع مالی، به مدیریت صادرات و در نهایت جهانی شدن میانجامد.
مهندس معصومی در سخنرانی بعدی با اشاره به زنجیرههای تامین و تولید نقش حلقههای تشکیلدهنده این زنجیره را تعیین کننده و مهم ارزیابی کرده و بر عامل تحقیق و توسعه تاکید کرد.
وی افزود: در حالی که در کشور ما محصول به اندازه کافی وجود دارد اما آماده نبودن زیرساختهای کشور مشکلاتی در توسعه صادرات ایجاد کرده که البته مشکل زیرساختها قابل رفع شدن است.
وی افزود: در دنیا امروزه موضوع بازارسازی اهمیت زیادی دارد؛ به شکلی که مدیریت بازار و بازار سازی در اشکال مختلف در حال انجام است و این موضوع به قدری نامحسوس اتفاق میافتد که ما آن را حس نمیکنیم و حتی در بازار داخلی نیز از آن غافل بودیم.
مهندس هادی نیلی در سخنرانی بعدی، در این مراسم به ارائه گزارشی کلی از روند کار در حوزه صادرات به موضوع مطالعات بازار اشاره کرد نیلی با طرح این موضوع که با روشهای سنتی نمیتوان در بازارهای امروز حضور داشت، گفت: شناسایی رقبا، مشتری و نیازها و سلایق او و حتی این که روشهای تبلیغاتی موثر در بازارها کدام هستند، همگی موضوعاتی است که باید به آن یک نگاه تخصصی معطوف شود.
وی با طرح این که در ایران شرکتهای واسطه صادراتی فعال
نیستند، افزود: در عرصه بینالمللی شرکتهای تولیدکننده امور صادرات را برونسپاری میکنند، اما در ایران تولیدکنندگان تمایل دارند کار صادرات را نیز خودشان انجام دهند و برونسپاری به شکل تخصصی انجام نمیشود.
همچنین در ایران در زمینه مطالعات بازار مشارکت سرمایهگذاری انجام نمیشود و صادرکنندگان اگر بخواهند تحقیقات کتابخانهای داشته باشند، با هزینه کم میتوانند این کار را انجام دهند؛ ولی تحقیقات میدانی که به کشف جزییات میپردازد هزینههای بالایی را به صادرکنندگان تحمیل میکند.
گفتنیست در پایان همایش پنل پرسش و پاسخ برگزار شد و پرسشهای صادر کنندگان و علاقمندان و دانشجویان طرح و مورد بحث و پاسخگویی قرار گرفت.