کد خبر: ۵۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
بازار سیاه نجومی بلیت‌های جشنواره فجر
فروش محدود بلیت‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منجر به یک رقابت شدید برای حضور در این رویداد از سوی مردم شده و قیمت سری کامل بلیت‌های جشنواره فیلم فجر را تا دو میلیون و دویست هزار تومان افزایش داده است!
تماشای فیلم با بلیت دو میلیون و 200 هزار تومانی!
«بهترین قیمته. دو روز دیگه برای همین بلیط‌ها باید سه چهار میلیون هزینه کنی». این‌ها را پسر جوانی می‌گوید که مجموعه یازده‌تایی بلیط‌ها را ۱۳۲ هزار تومان خریده اما حالا همان را در سایت فروش کالا به مبلغ یک میلیون تومان به‌فروش گذاشته است. «سانس ساعت ۳ پردیس کوروشه» این عبارات را برای اکازیون جلوه دادن پیشنهادش به‌گفته‌هایش اضافه می‌کند و در پاسخ به علت فروش آن می‌گوید: «از سری A سه سری دارم که دو سری اون اضافه است».
حرف‌هایش را با توضیحاتی درباره جایگاه ویژه صندلی‌ها ادامه می‌دهد و می‌گوید چنانچه خواهان بلیط‌های بیشتری باشم می‌تواند در سینما استقلال و از طریق صف! بلیط‌های بیشتری را تهیه کند. آن طور که خودش تعریف می‌کند کیسه بازار سیاه به تن خودش هم خورده و برای بیست و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر و به هوای تماشای فیلم «جدایی نادراز سیمین» چیزی حول و حوش همین رقم را پرداخت کرده است.
فروشنده دیگر این سایت خانمی است که دو سری کامل سودای سیمرغ یک و سیمرغ دو را ۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده. به‌گفته خودش صندلی‌ها مربوط به بخش VIP و مخصوص هنرمندان است. می‌گوید در صورت اعلام تقاضا می‌تواند از دوستانش کارت ورود به مراسم افتتاحیه را هم تهیه کند. تأکید می‌کند که تمام هزینه را هم به‌صورت کامل و به صورت نقد دریافت می‌کند. آن‌طور که خودش توضیح می‌دهد به‌دلیل پروژه کاری که در شهرستان برایش پیش آمده مجبور به فروش بلیط‌ها شده است.
برخلاف تجربه ناموفق سال گذشته امسال سایت فروش اینترنتی بلیط‌ها به مشکلی برنخورده است. گزارش پیش فروش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر از پر شدنِ عمده ۳۶۰۰ صندلی در پانزده دقیقه نخست روز سی‌ام دی ماه خبر می‌دهد و حتی برگزارکنندگان جشنواره را ترغیب می‌کند تا سهمیه جدیدی برای پیش فروش بلیط در سینماهای مردمی اختصاص دهند؛ اما آنچه در روزهای گذشته این استقبال را به چالش کشانده گزارش‌ رسانه‌ها از بازار سیاه فروش بلیط‌ها است.
فروش محدود بلیت‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منجر به یک رقابت شدید برای حضور در این رویداد از سوی مردم شده و قیمت سری کامل بلیت‌های جشنواره فیلم فجر را تا دو میلیون و دویست هزار تومان افزایش داده است؛ اتفاقی که در روزهای پیشین توسط مسئولان این رویداد انکار می‌شد اما اکنون شواهد نشان می‌دهد که با یک بازار سیاه گسترده برای تصاحب 4500 بلیت این رویداد مواجه هستیم.
فروش جشنواره فیلم فجر همواره با حواشی همراه بوده و در همین راستا برای خرید بلیت جشنواره باید از کد ملی استفاده کرد و در نهایت با یک کد ملی نمی‌توان بیش از دو سری بلیت خریداری نمود. با این حال در این دوره حواشی تازه‌ای به واسطه عدم دوراندیشی مسئولان برگزاری به وجود آمده است که تبعاتش پس از عرضه بلیت‌های جشنواره به آن عده محدودی از مردم ایران که توانستند بلیت جشنواره را خریداری کنند، عیان شده است.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با استقبال بسیار گسترده‌ای مواجه شد، به گونه‌ای که با وجود اختصاص شش هزار صندلی در سینماهای مردمی، با سانس‌های فوق العاده، مجموعاً بیست هزار صندلی در اختیار مردم قرار گرفت. با در نظر گرفتن این سطح از استقبال و عطش مردم، در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، شمار صندلی‌های اختصاص یافته به مردم، به 9هزار صندلی افزایش یافت و باز هم استقبال بسیار گسترده‌ای را شاهد بودیم و این نشان داد، ظرفیت ها باید افزایش یابد.
انتظار می‌رفت با توجه به این استقبال، در این دوره نیز شاهد افزایش صندلی‌ها باشیم اما مسئولان جشنواره در رویکردی خلاف خواست و نیاز مردم، ظرفیت صندلی‌های سینماهای میزبان مردم را به 4500 صندلی کاهش دادند که معادل 50 درصد ظرفیت سینماها در دوره سی و پنجم بود. نتیجه این سیاست اشتباه، فروش عمده بلیت‌های جشنواره در 15 دقیقه نخست ثبت نام بود و اغلب دوستداران سینما از این امکان محروم ماندند.
برای جشنواره سی و ششم روش بدتری نیز در پیش گرفته شد که در گزارشی به آن اشاره شد و آن هم فروش رندوم بلیت بود. در سال‌های گذشته گروه‌های تحت عناوین سودای سیمرغ 1 و 2 به فروش می‌رفت و هرکس بلیت هر گروه را می‌خرید، ترکیب مشخص و ثابتی از فیلم‌های سینمایی را تماشا می‌کرد اما در جشنواره ی پیش رو اوضاع تغییر کرده است. در این دوره ترکیب فیلم‌های دو گروه اصلی مشخص نیست و اسامی فیلم‌های گروه سودای سیمرغ 1 در یک سالن با اسامی فیلم‌های گروه سودای سیمرغ 1 در سالن دیگر متفاوت است!
در روزهای اخیر برخی مسئولان جشنواره ادعا کرده‌اند در این دوره چیزی تحت عنوان بازار سیاه وجود ندارد و در این زمینه استدلال‌هایی نظیر برقراری سانس‌های فوق العاده برای فیلم‌های پرمخاطب را مطرح کردند. با این حال طیف گسترده‌ای از مردم توان ایستادن در صف‌های طولانی جشنواره آن هم در سرمای بهمن ماه را ندارند و ترجیح می‌دهند در همان سانس‌های معمول بتوانند فیلم‌های سینمایی را تماشا کنند و گره خوردن این مطالبه با تعداد محدود بلیت فروخته شده، بازار سیاه را عملاً شکل داده است.
با نیم نگاهی به سامانه‌های فروش آنلاین وسایل، می‌توان با لیست بلندبالایی از قیمت‌ها مواجه شد که تا رقم دو میلیون و دویست هزار تومان نیز رسیده است. یکی از دلایل تنوع قیمت، ابتکار مسئولان در ارائه ترکیب‌های مختلف فیلم برای سودای سیمرغ 1 و 2 است. فروشندگان با توجه به سالن سینما و ترکیب فیلمی که آن سالن نسبت به سالن‌های دیگر دارد، قیمت گذاری کرده‌اند و به همین دلیل سری فیلم‌های سودای سیمرغ 1 و 2 با یک قیمت مشخص در بازار سیاه فروش نمی‌رود که باید این اتفاق را از دستاوردهای مدیریت جشنواره فجر تلقی کرد.
در همین رابطه مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره بازار سیاه فروش بلیت و پردیسهای جشنواره توضیحاتی را ارائه داد.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در خصوص سینماهای مردمی گفت: سه سینمای تماشا، راگا و کیان که در جنوب شهر واقع شده‌اند، قیمت پیش فروش ۸ هزار تومان و گیشه ۱۰ هزار تومان است و برای سینمای سطح شهر قیمت پیش فروش ۱۲ هزار تومان و گیشه ۱۵ هزار تومان خواهد بود.
نجفی در خصوص حضور عوامل فیلم‌ها در تمام سینماها تصریح کرد: امسال طبق برنامه ریزی انجام شده برای اولین بار قرار است عوامل فیلم‌های جشنواره فیلم فجر با برنامه‌ریزی ستاد جشنواره در سینماها حضور پیدا کنند چراکه امسال جایی به عنوان کاخ مردمی در نظر گرفته نشده است. در ضمن این اتفاق در پردیس تماشا در اکران فیلم های گذشته رخ داده و با استقبال مردم همراه بود.
وی در خصوص آرای تماشاگران اظهار داشت: امسال آرای تماشاگران، تمام سینماهای مردمی جشنواره محسوب می‌شود و همه سینماها به یک چشم دیده خواهند شد و می‌توانند در انتخاب فیلم برگزیده سهیم باشند. البته فیلم ها در سینماهای مردمی از ۱۲تا ۲۲ بهمن روی پرده می‌رود.
نجفی در خصوص بازار سیاه بلیت جشنواره فیلم خاطرنشان کرد: سهمیه‌ای که برای گیشه در نظر گرفته‌ایم برای هر فیلم‌۲۰ درصد و کاملا محفوظ است. بازار سیاه هر ساله وجود دارد و من امسال تا ۵۰۰ هزار تومان هم شنیده‌ام اما بعید می‌دانم کسی آن بلیت را تهیه کند. به نظرم واقعیت ندارد چراکه از روز دوم پیش فروش، سهمیه جدیدی اضافه شد و افراد علاقمند می‌توانستند سهمیه لازم را خریداری کنند .
مدیر پردیس سینمایی تماشا در ادامه در خصوص روند آماده سازی پردیس سینمایی تماشا برای اکران مردمی گفت: حدود ۱۱ سال از قدمت پردیس تماشا می‌گذرد و اولین سینمایی است که عنوان پردیس به آن اطلاق شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه امسال قرار است سالن اصلی پردیس سینمایی تماشا با ۳۲۰ صندلی میزبان علاقمندان به جشنواره باشد و این مجموعه دو سالن ۱۶۰ نفره و یک سالن ۳۲۰ نفره دارد.
نجفی در خصوص زمان اکران مردمی جشنواره فیلم فجر در این سینما عنوان کرد: فیلم ها در دو ساعت۱۷:۳۰ و ۲۰ نمایش خواهد داده شد؛ البته به ما اجازه داده شد که یک سانس فوق العاده داشته باشیم .
وی با اشاره به سهمیه گیشه سینما و پیش فروش بلیت بیان کرد: سهمیه گیشه به طور کامل جدا و مشخص است و این دوره ۵ درصد در گیشه سینماها عرضه می‌شود .
نجفی اظهار داشت: به دلیل اینکه مخاطبان پردیس تماشا معمولا مخاطبان محلی هستند ما مبنی اطلاع رسانی خود را از طریق سایت و کانال رسمی سینما گذاشته‌ایم تا مخاطبان همیشگی این سینما آگاه شوند.
وی در پایان گفت: برای اولین بار سهمیه بلیت ارائه شده در پیش فروش خریداری شده است و پیش بینی می‌کنم در ایام جشنواره فجر سهمیه باقی مانده نیز به فروش برسد.


نام:
ایمیل:
* نظر: