سيد رسول تاجدار در دومين سفر خود به كرمانشاه پس از زلزله اخير و در ديدار با هوشنگ بازوند، استاندار اين استان، گفت: شركت بيمه البرز پس از وقوع زلزله كرمانشاه با اعزام همكاران و كارشناسان ساير استانها به كرمانشاه و تشكيل ستاد ويژه رسيدگي به خسارتهاي بيمهشدگان، كار رسيدگي به پرونده هاي خسارت را آغاز كرد و هم اكنون تمامي مورادي كه به شركت اعلام خسارت شده توسط كارشناسان ارزياب، بازديد و خسارت آنها برآورد شده است.
وي افزود: بيشتر خسارت ها مربوط به منازل مسكوني خانواده معظم شهدا بود كه طي قرارداد منعقده با بنياد شهيد و امور ايثارگران، تحت پوشش بيمه البرز قرار داشتهاند. بر اين اساس، از تعداد حدود ۹ هزار و ۴۰۰ فقره پرونده خسارت تشكيل شده، تعداد هشت هزار و ۴۰۰ فقره مربوط به منازل مسكوني خانواده معظم شهدا است كه خسارت تمامي پروندههاي تشكيل شده ارزيابي و با توجه به مفاد قرارداد فيمابين جهت احراز مالكيت و ذينفع، ليست ۶۴۰۰ فقره تاكنون در چند مرحله از طريق شعبه كرمانشاه اين شركت تحويل بنياد شهيد استان شده است كه متعاقب ارسال تصوير اسناد مالكيت مورد تأييد بنياد شهيد (بيمهگزار) پس از تطبيق با شرايط قرارداد، رسيدگي و پرداخت خواهد شد.
مديرعامل بيمه البرز درباره رسيدگي به خسارتهاي غير از منازل مسكوني خانواده شهدا، توضيح داد: حدود هزار فقره پرونده نيز مربوط به ساير بيمهشدگان شامل منازل مسكوني كاركنان بانكهاي ملي، سپه، كشاورزي و بيمه مرهونات اين بانكها تشكيل و رسيدگي شده كه پس از تكميل مدارك پروندهها، خسارت آنها نيز پرداخت خواهد شد.
تاجدار درباره موانع رسيدگي به پروندههاي خسارتي زلزله، گفت: اعتراضهاي مكرر خسارتديدگان به مبالغ خسارت برآوردي كه توسط كارشناسان ارزياب داراي پروانه از بيمه مركزي يا كارشناسان رسمي دادگستري انجام شده، متاسفانه روند رسيدگي به پروندههاي خسارت را با كندي مواجه كرده است.
وي ادامه داد: دليل بيشتر اين اعتراض ها ناشي از مقايسه نظريه كارشناسان بنياد مسكن و نظريه ارزيابان خسارت بيمه و اطلاع دقيق نداشتن از اصول بيمهاي، شرايط و تعهدات قرارداد منعقده است. به طوريكه براساس نظريه كارشناسان بنيادمسكن در جهت مقاوم سازي بناهاي آسيب ديده يا اصرار آسيبديدگان به جهت حصول شرايط استفاده از تسهيلات اعلامي عمدتاً براي بناهاي با خسارتهاي جزئي و قابل مرمت، طبق نظريه كارشناسان بنياد مسكن تخريب تجويز شده است در حالي كه برابر اصول فني و اساسي بيمه، تعهد بيمهگر بعد از وقوع حادثه، اعاده وضعيت خسارت ديده به موقعيت قبل از حادثه است و لذا خسارت با توجه به ارزش منزل مسكوني قبل از حادثه با توجه به سن بنا و ساختار و مصالح به كار رفته براساس نظريه كارشناس ارزياب تعيين ميشد و اين طبيعي است كه حتي در موارد خسارت كلي در مورد مثلاً خانههاي با سازه گلي، خشتي و آجري قطعاً خسارت كمتر از ارزش بيمه شده توافقي كه براساس قرارداد براي كليه منازل مسكوني خانواده شهدا لحاظ شده خواهد بود.
تاجدار تأكيد كرد: اولويت ما رسيدگي به پروندههاي خسارت در استانهاي كرمانشاه، ايلام، كردستان و كرمان است و براي موارد اعتراضي بر اساس مذاكرات صورت گرفته با بيمهگزار مطابق نظركميته مشترك فيمابين بررسي و تعيين تكليف خواهد شد ولي براساس اصول متداول و رويه حاكم در كل دنيا، ميزان ارزيابي خسارت بر مبناي نظريه كارشناسي بيمهگر تعيين ميشود كه البته در صورت اعتراض زيانديده، ساز و كارهاي تجديدنظر و رسيدگي در قانون پيشبيني شده است كه ما هم همين رويه را دنبال خواهيم كرد.
وي گفت: پروندههاي خسارتي مرتبط با منازل خانواده معظم شهدا و ايثارگران علاوه بر ايجاد مشكلات در اذهان عمومي كه به واسطه مصاحبه برخي از مسئولان كه از تعهدات و شرايط قرارداد فيمابين اطلاعات كافي را ندارند، بيمهگزار (بنياد شهيد) نيز وظايف و تعهدات خود در قرارداد مذكور را به طور كامل انجام نداده كه موضوع درحال پيگيري است.
مدير عامل بيمه البرز اعلام كرد: تسريع در رسيدگي و پرداخت خسارت بيمه شدگان در چارچوب قراردادهاي بيمهاي از سياستهاي اساسي و اصلي بيمه البرز است و اين شركت از ده سال قبل در شاخص ارائه خدمات به موقع به بيمهگزاران و حصول رضايت آنان رتبه برتر را در صنعت بيمه به خود اختصاص داده است.