کد خبر: ۵۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
بانک مسکن در تشریح مهمترین اقدامات انجام گرفته در این بانک جزییات راه اندازی ابزارهای نوین تامین مالی در حوزه مسکن و ساختمان را اعلام کرد.
ورود ابزارهای نوین تامین مالی به حوزه مسکن

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن موفق شد در سال 95 با انتشار مرحله اول اوراق بهادار با پشتوانه دارایی مالی (ABS) و اوراق بهادار با پشتوانه تسهیلات رهنی( MBS) اقدام به گشایش بازار اوراق رهنی مسکن کند.

بر اساس این گزارش، اوراق بهادار با پشتوانه دارایی مالی (ABS) و اوراق بهادار با پشتوانه تسهیلات رهنی (MBS)، از جمله مهمترین محصولات تبدیل دارایی ها به اوراق بهادار هستند که در تیرماه سال 95 در قالب طرح فروش اوراق بهادار تسهیلات رهنی رونمایی شد.

در مرحله اول اجرای این طرح، 300 میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن به پشتوانه مطالبات ناشی از بخشی از تسهیلات پرداخت شده طی سال های گذشته به تسهیلات گیرنده ها، منتشر و در کسری از ثانیه از طریق بازار سرمایه به فروش رسید.

 براین اساس بانک مسکن برای اولین بار در نظام بانکی کشور و بعد از دو سال پیگیری برای راه اندازی این ابزار نوین تامین مالی، برگزاری جلسات کارشناسی و مدیریتی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و سایر نهادهای ذی ربط،در تاریخ 1395/04/13 موفق به انتشار و عرضه اوراق رهنی به مبلغ سه هزار میلیارد ریال معادل 300 میلیارد تومان شد.

مطابق با ضوابط انتشار ، این اوراق دو ساله و با نرخ سود 18/5 درصد منتشر و عرضه شد؛ تلاش در جهت رکودزدایی و ایجاد رونق در بازار مسکن و ایجاد تحرک در این بخش از طریق افزایش منابع نقدی در بانک و در نتیجه بالا رفتن توان پرداخت تسهیلات به متقاضیان از مهمترین اهداف انتشار این اوراق است که بنا بر اعلام مدیران بانک مسکن برنامه انتشار فاز دوم آن نیز در دستور کار بانک قرار دارد تا به محض مهیا شدن شرایط، فازهای بعدی انتشار اوراق رهنی عملیاتی شود.

تحقق بخشیدن به هدف تامین مالی بنگاه های بزرگ از طریق بازار سرمایه و افزایش سطح نقد شوندگی و همچنین تحقق اهداف کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه،مبنی بر اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی،گسترش و تعمیق نظام جامع تامین مالی و ابزارهای آن و افزایش سهم موثر بازار سرمایه در جهت توسعه سرمایه گذاری مهمترین علل عنوان شده از سوی مدیران بازار سرمایه برای انتشار اوراق رهنی در حوزه مسکن است.

با صدور مجوز راه اندازی بازار رهن ثانویه، بانک مسکن توانست بخشی از مطالبات خود را در قالب انتشار اوراق و فروش آن ها به نهاد واسط، نقد کند و سود حاصل از آن را به خریدار اوراق منتقل کند؛ این در حالی است که بانک مسکن آمادگی دارد سایر مطالبات رهنی خود از جمله مطالبات مربوط به پرداخت تسهیلات خرید مسکن یا مشارکت مدنی(تسهیلات ساخت) از طریق بازار سرمایه و در قالب انتشار اوراق رهنی به منابع نقدی جهت افزایش توان تسهیلات دهی به متقاضیان مسکن از طریق بازار سرمایه عرضه کند.

انعقاد قرارداد مدیریت دارایی برای شهر جدید پردیس
همچنین قرارداد مدیریت دارایی ها در حوزه تامین مالی پروژه های زیرساختی برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه های شهر جدید پردیس اوایل شهریور ماه 95 میان شرکت مدیریت سرمایه آباد و شرکت عمران شهر جدید پردیس منعقد شد تا از این طریق به پشتوانه اراضی دولتی و به اعتبار ارزش افزوده دارایی ها در آینده تامین مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها در این شهر جدید انجام شود.

این قرارداد برای اولین بار در کشور اجرا شد و با توجه به کمبود منابع دولتی می تواند در آینده به صورت یک ابزار مالی برای اجرای پروژه های بزرگ عمرانی کشور به کار گرفته شود؛ مدیریت دارایی ها به عنوان راهکاری نوین به اعتبار ارزش افزوده آتی دارایی ها که همان اراضی تجاری هستند مبادرت به تامین مالی می کنند؛ مهمترین ویژگی مدیریت دارایی ها درون زا بودن و اتکای آن ها به منابع و سرمایه های مردمی است.

در واقع اراضی شناسایی شده در این شهر جدید این ظرفیت را دارند که از طریق قراردادهای مدیریت دارایی و ارزش افزوده ای که در آینده خواهند داشت به عنوان یک ابزار موثر برای تامین مالی به کار گرفته شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: