دیگر شکی نیست که با حضور لامبورگینی Urus، پروشه Cayenne و بنتلی Bentayga، خودرسازان توجه بسیار زیادی را به خودروهای کراساوور تخصیص داده اند. مشخصا هیوندا در بازار کاملا متفاوتی از لامبورگینی رقابت میکند، اما ایده SUV هایی که به شدت به چشم بیایند بسیار به دل این خودروساز کره ای نشستهاست. مدل فعلی سانتافهای که امروز میشناسیم در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و اکنون تنها ۵ سال سن دارد، اما این عمر کوتاه مانع بهتر شدن این خودرو در هر مدل نشده است.
کمتر کسی را میتوان در ایران یافت که نام سانتافه را به عنوان یک شاسی بلند محبوب خانوادگی و خوش فرم نشناسد و منتظر نسل تازه آن نباشد. حالا در آستانه رونمایی رسمی جدیدترین نسل سانتافههای هیوندایی تصاویر این خودرو در تارنماهای کرهای منتشر شد.
مدل جدید سانتافه بسیاری از المنت های ظاهریاش را مثل چراغ جلوهای باریک، خط کناری بدنه و جلو پنجره پایینتر را از مدل کنا به ارث برده است. جلوپنجره سانتافه جدید بسیار شبیه چیزیاست که شاید در نمایندگیهای فروش اینفینیتی به چشم بخورد تا جلو یک هیوندا اما این ادامه همان راهیست که مدل سوناتا ۲۰۱۸ هم رفته است.
تصاویر منتشر شده از نسل جدید سانتافه حکایت از مشابهت آن با SUV کوچکتر کنا دارد و به راحتی میتوان گفت سانتافه با الهام از کنا ساخته شده است، با این وجود پیشنمایش فضای داخلی کابین حکایت از تغییرات گستردهتر دارد.
متاسفانه تاکنون تصویری از نمای انتهایی خودرو منتشر نشده است، اما تصاویر حکایت از چراغهای دوبخشی دارند که در ساختار SUV های هیوندایی عجیب به نظر نمیرسد. چرخهای آلیاژی جدید و نوارهای کرومی نیز در این خودرو به وفور کار رفتهاند.
سپر و گلگیرهای جدید نیز به ظاهر سانتافه نمایی جدی و تا حدی خشن بخشیدهاند. از دیگر سو استفاده از چراغهای LED روزتاب و چراغهای رشتهای در نمای عقب نیز از ویژگیهای به روز و مدرن خودرو محسوب میشود.
در نگاه اول، به لطف سامانه اطلاعات و سرگرمی شناور، رویکرد مینیمالیستی و دکمههای بخش مرکزی، فضای درونی سانتافههای جدید شما را به یاد کابین i30 های جدید خواهد انداخت. پوشش بخش داخلی درها، داشبورد و سطوح دیگر در این خودرو چرمی هستند. از دیگر سو کابین در نور بخشهای دیجیتالی غرق شده است. در بخش داخلی میتوان این خودروی هیوندایی را برتر از کیا سورنتوهای جدید عنوان کرد.
به جز شارژهای بدون سیم تلفن همراه در خودروهای جدید شاهد پورتهای USB برای دیگر اعضای خانواده هستیم.
برای ممانعت از تصادف خودرو در حرکتهای رو به عقب، این خودرو به سامانه به سامانه ترمز اضطراری و هشدار دهنده مجهز شده است.
آخرین سامانه اطلاعات و سرگرمی شرکت هیوندایی نیز در این خودرو به کار رفته است. این سامانه قابلیت ارتباط با سامانههای ناوبری از راه دور یا سیستمهای جستوجوگر را دارد.
احتمال دارد خودرو به موتورهای دیزلی ۲ لیتری توربو، ۲٫۲ لیتری توربودیزل یا یک موتور بنزینی ۲ لیتری مجهز شود. با وجود اینکه اطلاعات موثقی در این بخش وجود ندارد احتمال دارد این موتورها با یک سامانه انتقال قدرت ۸ سرعته خودکار هماهنگ شوند. انتظار میرود این مدلهای الکتریکی این خودرو نیز ساخته شوند که احتمالا به اقتصادیترین خودروی این کلاس از نظر مصرف بنزین تبدیل خواهند شد.
در بخش ایمنی نیز سانتافه به سیستمهای کمکرانندهٔ متعددی چون هشدار برخور جلو، هشدار خروج از خط، سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط، سیستم جلوگیری از برخورد، نوربالای خودکار و… مجهز شده است. علاوه بر این، سانتافهٔ جدید به سیستمی بنام Safe Exist Assist هم مجهز است. این سیستم زمانی که سرنشینان قصد باز کردن درب خودرو را داشته باشند و خودرویی در حال نزدیک شدن به آن باشد، برای جلوگیری از حادثه علاوه بر هشدار، بهطور خودکار درب را قفل میکند. قیمت نسل جدید هیوندای سانتافه در کرهٔ جنوبی از 28.9 میلیون یوآن معادل 26,500 دلار آغاز میشود و نهایتاً در بالاترین مدل به 36.8 میلیون یوآن برابر با 33,760 دلار میرسد. برای مقایسهٔ، قیمت نسل کنونی این ماشین در ایالاتمتحده از 29,350 دلار آغاز میشود. انتظار میرود نسل چهارم هیوندای سانتافه برای اولین بار در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شده و سپس برای آمریکاییها هم در نمایشگاه نیویورک به نمایش درآید.