کد خبر: ۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
بررسی آمار تولید خودرو نشان می دهد
بررسی آخرین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تولید خودرو در آبان ماه نشان می دهد که در این ماه 96 هزار و 648 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است.
به گزارش روزنامه تجارت، این آمار همچنین نشان می دهد که تولید نسبت به مهرماه با افت 6 هزار و 590 دستگاهی روبه‌رو بوده است. همینطور میزان تولید خودروهای سواری در آبان ماه به 82 هزار و 505 دستگاه رسیده که این میزان نیز در مقایسه با مهرماه 5 هزار و 161 دستگاه کاهش دارد. آمارهای مربوط به کاهش تولید خودرو در ماه‌های گذشته در حالی است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 67 درصد رشد را نشان می دهد. درباره چرایی کاهش تولید خودرو در ماه‌های گذشته دلایل مختلفی از سوی کارشناسان و خودروسازان مطرح می شود. برخی کارشناسان علت اصلی ای کاهش تولید را مربوط به «کاهش تقاضای بازار» و همچنین «کمبود نقدینگی خودروسازان» می دانند. این صحبت‌های البته در شرایطی است که مسئولان خودروسازی کشور دلایل دیگری برای افت تولید عنوان می کنند.

آمار تولید خودرو در آبان ماه
آنطور که آمار ارائه وزارت صنعت و معدن و تجارت نشان می دهد، افت تولید رانا و تندر عامل اصلی افت تولید در آبان ماه است. بر این اساس در آبان امسال 96 هزار و 648 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مهرماه با افت 6 هزار و 590 دستگاهی روبه رو بوده است. میزان تولید سواری در آبان ماه نیز به 82 هزار و 505 دستگاه رسید که در مقایسه با مهر ماه 5 هزار و 161 دستگاه کاهش داشته است. در آبان ماه همچنین تولید وانت در کشور به 12 هزار و 799 دستگاه رسید که نسبت به مهر سال جاری 1200 دستگاه کمتر بوده است. در دومین ماه پاییز تولید کامیونت، کامیون و کشنده به 1334 دستگاه رسید که افت 236 دستگاهی را نسبت به مهرماه نشان می دهد. تولید انواع خودرو توسط ایران خودرو در آبان امسال 53 هزار و 206 دستگاه بود که در مقایسه با مهر سال جاری 2 هزار و 702 دستگاه افت داشته است. تولید سواری این شرکت نیز در آبان ماه با افت 2 هزار دستگاهی به 45 هزار و 323 دستگاه رسید. همچنین، تولید انواع خودرو در آبان ماه توسط سایپا به 32 هزار و 95 دستگاه رسید که در مقایسه با مهر امسال 4 هزار و 487 دستگاه کاهش داشته است. تولید سواری توسط این شرکت خودروساز نیز در آبان ماه 27 هزار و 98 دستگاه بود که نسبت به مهر امسال 4 هزار و 96 دستگاه افت داشته است. همچنین تولید انواع خودرو در کشور طی 8 ماه امسال به 722 هزار و 325 دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/69 درصد رشد داشته است. همچنین تولید انواع سواری طی 8 ماه امسال 612 هزار و 818 دستگاه بود که با رشد 7/69درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. تولید خودرو در کشور در حالی با روند کاهشی همراه شده که طبق اعلام مدیران شرکت‌های خودروساز، تولید خودرو طی سال جاری باید به یک میلیون و 250 هزار دستگاه برسد و به این ترتیب خودروسازان در 8 ماه امسال تنها 57 درصد برنامه خود را عملی کرده‌اند.

کاهش تولید خودرو به علت تعطیلات
مدیرعامل شرکت ایران خودرو، دلیل اصلی کاهش تولید مهرماه را همزمانی اعیاد و پیرو آن تعطیلات شکل گرفته در این ماه می داند و عنوان می کند که در آبان یک روز کاری  نیز کمتر از مهرماه داریم؛ بنابراین شرکت ایران خودرو به تنهایی حدود 2 هزار و 400 دستگاه افت تولید را تجربه کرده است. وی با بیان اینکه ایران خودرو در مهرماه 24 روز کاری داشته، تاکید کرده که این شرکت در شهریورماه 27 روز کاری داشته و در مهر، سه روز کمتر؛ بنابراین افت تولید حدودا 6 هزار دستگاهی در اولین ماه پاییز، به دلیل کاهش روزهای کاری بوده است. یکه زارع همچنین به این نکته نیز اشاره کرده که اگر این سه روز کاهش روزهای کاری را در تولید روزانه 2 هزار و 400 دستگاه ضرب کنیم، می شود هفت‌هزار و 200 دستگاه؛ با این حساب این شرکت حتی یک هزار و 200 دستگاه نیز بیشتر از آنچه باید، تولید کرده است. با این حال روند کاهش تولید خودرو در آذرماه نیز ادامه دارد. حالا و با فرض اینکه تعطیلات رسمی عامل اصلی کاهش تولید خودرو عنوان باشد به نظر می رسد که تداوم تعطیلات همچنان بر روند تولید خودرو تاثیرگذار باشد. با این حال برخی کارشناسان معتقدند که تعطیلات را نباید به عنوان دلیلی بر کاهش تولید خودرو پذیرفت چراکه از ابتدای سال به‌طور میانگین هرماه تعطیلات رسمی در تقویم کشور بوده است.  بسیاری از کارشناسان دلیل افت تولید خودرو را به تقاضای بازار و همچنین درگیری خودروسازان با مشکلات نقدینگی می دانند. همینطور آنها از تاثیر بلاتکلیفی بازار به واسطه ناتمام ماندن مذاکرات هسته ای صحبت می کنند. این کارشناسان معتقدند که به دلیل کاهش توان خرید برخی از مشتریان، بازار همچنان تقاضای چشمگیری به خود نمی‌بیند که این امر خودروسازان را نسبت به روند افزایشی تولید بی‌انگیزه کرده است.

عوامل موثر در کاهش تولید خودرو
در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با «تجارت» می گوید: به نظر می رسد خودروسازان چون نشانه مثبتی از افزایش تقاضا، از سوی بازار دریافت نکرده اند، انگیزه لازم را برای افزایش تیراژ یا جبران کاهش تولید خود به دلیل تعطیلات نداشته اند. اسحاق مجیدزاده با اشاره به برخی مشکلات فعلی خودروسازان، افزود: خودروسازان همچنان با مشکلات و کمبودهای مالی نیز دست و پنجه نرم کرده و این شرایط اجازه نمی دهد که آنها تولید خود را خیلی بیش از اینها افزایش دهند. اگر تقاضا بالا بود، خودروسازان قطعا راهی برای تامین نقدینگی پیدا می کردند اما در حال حاضر خودروسازها همچنان برای تامین نقدینگی مورد نیاز با مشکل مواجه هستند. مجیدزاده با اشاره به نقش مذاکرات هسته ای در راکد بودن بازار خودرو می گوید: از سوی دیگر مذاکرات هسته ای نیز بازار و خودروسازان را همانند دیگر بازارها راکد کرده به نحوی که مشتریان بلاتکلیف که در انتظار نتیجه توافقات هسته ای دست از خرید کشیده بودند با تمدید مذاکرات باز هم سرگردان شدند حال آنکه این شرایط ظاهرا بر تولید خودرو نیز اثر گذار بوده است. وی افزود: در حالی که خودروسازان در انتظار نتایج مذاکرات بودند و افق روشنی را در کوتاه مدت برای تولید خودرو و مشارکت با سرمایه گذاران خارجی متصور بودند، شرایط انتظاری آنها تا هفت ماه دیگر تمدید شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار