سعید قلیچی
saeedg6@gmail.com
در صنعت خودرو شرایط رقابت بخش خصوصی فراهم نیست زیرا در این صنعت، دولت هم تصمیمساز است و هم رقیب. پس از برجام شرکتهای واردکننده خودرو و نمایندگیهای رسمی خودروسازان سعی کردند در بازار خودرویی کشور حضور فعالتری داشته باشند و برای این مهم با وزارت صنعت، معدن و تجارت و طرفهای خارجی نیز مذاکرات خوبی شد. برای نخستین بار دولتیها بهترین راه را در صنعت خودرو پیش گرفتند تا هم بخش خصوصی رشد کرده و هم سرمایهگذار و شرکتهای مطرح خارجی برای ورود به ایران اعتماد لازم را کسب کنند.
گلایه بخش خصوصی از دولت تنها در تصمیمهایی است که بدون مشورت و اعلام قبلی گرفته میشود به طور مثال میشد از یک تاریخی برای این تغییر نام برد تا شرکتها آماده این اتفاق باشند و شوک وارده به بازار را کنترل کنند. اینکه چرا برخی تصمیمها بدون مشورت با اهل آن گرفته میشود بر ما پوشیده است اما این نکته را بهخوبی میدانیم که گرفتن برخی از تصمیمها روی آینده یک صنعت و بازار اثر سوء میگذارد کما اینکه این اثر در ۹ ماه گذشته بهخوبی قابل لمس بوده و نرخ محصولات در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش داشته است. یعنی بازاری که بهخوبی در حال رشد و حرکت بود با یک تصمیم و بدون برنامه و فکر به عقبترین نقطه ممکن برگشت. صنعت خودرو کشور میتواند بهترین در منطقه و آسیا باشد اما باید ابتدا دولت پای خود را از تصمیمگیری و رقابت در تولید و بازار بیرون کشیده و فعالیتهای اشتباه خود را تکرار نکند.
یادمان نرود پس از برجام، بازار ایران میتوانست بهترین بهره را از حضور برندهای معتبر و سرمایههای خارجی ببرد که با برخی تصمیمها این مهم محقق نشد اما هنوز میتوان کار را به مسیر نخست خود بازگرداند. باید این مهم را خود دولتیها و تصمیمگیران نیز بخواهند و کار را بهدست کاردان سپرده و تنها ناظر بر حسن انجام کار باشند. بیشک سرمایهگذاران خارجی کمتر رغبت میکنند وارد بازاری شوند که ثبات قوانین تجاری در آن کم است و این یکی از مشکلات فعلی ایران برای جذب سرمایههای خارجی و حضور برندهای معتبر است.
با این حال اگر قوانین تجارت و تولید ایران دارای یک ماندگاری و ثبات معقول شود این بازار بهترین فرصت برای برندها و سرمایهگذاران خارجی خواهد بود. امیدوارم دولتها برخی از تصمیمهای بزرگ را با مشورت فعالان بازار و صنعت بگیرند تا کمترین اشتباه در پیادهسازی آن رخ داده و بازار و مردم کمترین زیان را ببرند.