کد خبر: ۵۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
ترامپ بازارهای اروپایی را دوباره محدود می کند؛
تجارت آنلاین: تنش جنگ تجاری درجهان با سخنان رئیس جمهور آمریکایی بر بازار خودروی اروپا نیز سایه انداخته است.

گروه بین الملل: تنش جنگ تجاری درجهان با سخنان رئیس جمهور آمریکایی بر بازار خودروی اروپا نیز سایه انداخته است. پس از اعمال تعرفه برای فولاد و آلومینیوم، ترامپ کشورهای اروپایی را تهدید کرد برای ورود خودروهای اروپایی به آمریکا هم تعرفه گمرکی اعمال خواهد کرد، این مسئله به تشدید بحران تجاری بین اروپا و آمریکا منجر می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که یک جنگ کلامی را در عرصه تجارت جهانی آغاز کرده با بالا بردن سطح تهدیدهای خود گفته اگر اتحادیه اروپا بخواهد بروی "کالاهای آمریکایی عوارض بیشتری ببندد، ما هم برای خودروهایی وارداتی از اروپا مالیات وضع می‌کنیم". رئیس جمهور آمریکا که همچنان شعار " اول آمریکا" را در اولویت سیاست های خود دارد یک بار دیگر تاکید کرده که از نظر او کشورهای دیگر از تجارت با ایالات متحده "نفع وافر" می‌برند چرا که پیمان‌های تجاری میان آمریکا و آنها "بسیار احمقانه" وضع شده بوده است. تهدید به آغاز یک جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا از روز پنجشنبه گذشته آغاز شد که ترامپ وعده داد به زودی تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش دهد. این اظهارات خیلی زود با واکنش تند سایر کشورها و سازمان تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول مواجه شد که چنین تصمیمی را به منزله اعلان یک جنگ تجاری ارزیابی کردند و وعده دادند در صورت عملی شدن این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، آنها هم اقدامات تلافی‌جویانه‌ای در نظر بگیرند. براساس گزارش ها رهبران اقتصادی اتحادیه اروپا ازهم اکنون افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها برای حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلاراجناس وارداتی از آمریکا به محدوده یورو در نظر گرفته‌اند تا در صورت عملی شدن اظهارات آقای ترامپ، آن را به اجرا بگذارند.پیش‌تر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده بود اگر آمریکا بخواهد آن طور که دونالد ترامپ گفته تعرفه فولاد را ۲۵ درصد و تعرفه آلومینیوم را ۱۰ درصد افزایش دهد، اتحادیه اروپا هم بروی کالاهای کلاسیک آمریکایی چون موتورهای هارلی داویدسون، شلوار جین لی‌وایز و محصولات کشاورزی تعرفه جدید وضع خواهد کرد.

آمریکا بازاری بزرگ برای خودروهای اروپا

آمریکا بزرگترین مقصد خودروسازان اروپایی است؛ آنها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۳۷ میلیارد دلار خودرو به آمریکا صادر کردند؛ رقمی معادل ۲۵ درصد از کل تولید خودرو در داخل اروپا. بازار بزرگ بعدی برای خودروسازان اروپایی، چین است که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶ درصد از تولیدات خودرو اروپا را خریداری کرد. در میان خودروسازان اروپایی، آلمان به تنهایی حدود نیمی از این صادرات را به خود اختصاص داده و محصولات فولکس واگن این کشور یکی از سه خودرو پرفروش در بازار آمریکاست.به این ترتیب وضع هر تعرفه جدیدی برای ورود خودروهای اروپایی به بازار آمریکا، بیش از همه آلمان، قوی ترین اقتصاد اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد.از طرف دیگر، بسیاری از خودروسازان آلمانی، کارخانجات خود را در داخل خاک آمریکا احداث کردهاند و بدین ترتیب دهها هزار فرصت شغلی برای آمریکاییان فراهم کرده‌اند؛ موضوعی که با اظهارات آقای ترامپ مبنی بر انتقال مشاغل از داخل به آنسوی مرزهای آمریکا در تناقض است.با وجود این، طی سه روز گذشته هنوز واکنش جدی از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم یا مقام‌های دولت آلمان در پاسخ به اظهارات ترامپ گزارش نشده است.

ترامپ به دنبال قدرتنمایی

سخنان تهدیدگرانه ترامپ به گفته برخی از کارشناسان ناشی از آشوب در کادر کاخ سفید است. تحلیل‌گران مسایل آمریکا طی روزهای گذشته آغاز این جنگ کلامی از سوی دونالد ترامپ را متاثر از دیگر مسایل داخل کاخ‌سفید ارزیابی کرده‌اند. این ناظران می‌گویند بحران در کادر اداری کاخ‌سفید نظیر استعفای هوپ هیکس، مدیر ارتباطات که از قدیمی‌ترین کارمندان ترامپ محسوب می شد؛ لغو مجوز امنیتی جرد کوشنر، داماد آقای ترامپ و فشارها برای کنارگذاشتن او و ایوانکا، دختر رئیس‌جمهور از دایره مشاوران ترامپ و انتشار گزارش‌هایی درباره پیشرفت تحقیقات بازرس ویژه در پرونده ترامپ-روسیه و درخواست رابرت مولر برای مصاحبه رودرو با آقای ترامپ همگی باعث شده تا ترامپ برای نشان دادن قدرت خود و تغییر وضعیت موجود وارد این جنگ تجاری که فعلا در حد کلامی است شود. این سطح از تلاش برای دیده شدن ، به حدی رسیده که رئیس جمهوری آمریکا با استقبال از طرح مادام العمر شدن ریاست جمهوری در چین عنوان داشت که شاید در آمریکا نیز چنین فرایندی امتحان شود. ترامپ اما در بخش دیگری از سخنانش از همتای چینی خود «شی جینپینگ» تمجید کرد و با اشاره به طرح حذف محدودیت دو دوره ای ریاست جمهوری در چین اظهار داشت: او (شی جینپینگ) حالا رئیس جمهوری مادام العمر است. رئیس جمهوری مادام العمر. نه، او عالی است. ببینید، او توانست این کار را انجام دهد. به نظرم این کار بزرگی است. شاید ما هم باید روزی آن را امتحان کنیم.

کشیده شدن پای تاجر مرموز اماراتی به تحقیقات مولر

درحالیکه سخنان ترامپ باعث واکنش شدید کشورهای توسعه یافته و آغازگر جرقه های جنگ تجاری شده است، پرونده کمپین انتخاباتی وی همچنان خبرساز است. بازرس ویژه رسیدگی به ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا پای یک تاجر مرموز اماراتی را نیز به میان آورده است. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، بازرسان رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، یک تاجر اماراتی را بابت تلاش‌های دولت امارات در کمک مالی به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در به دست آوردن نفوذ سیاسی مورد بازجویی قرار داده‌اند.جورج نادر، مشاور لبنانی – آمریکایی حاکم دوفاکتوی امارات، به هدفی برای تحقیقات مولر تبدیل شد پس از آنکه سال گذشته میلادی چندین بار به کاخ سفید آمد.بازرسان فدرال آمریکا مکررا می‌خواهند بدانند که آیا این فرد از جانب امارات برای تاثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی دولت ترامپ مامور شده یا خیر.این تاجر ۵۸ ساله مدت‌ها به عنوان شخصیتی مبهم و مرموز در واشنگتن مورد بررسی قرار داشته است.این تاجر زمانی یکی از ناشران مجله "بینش خاورمیانه" بود که راهش را با حمایت از مذاکره کننده با سوریه در دولت بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا باز کرد.مارتین ایندیک، سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو و یکی از اعضای تیم کلینتون که برای مذاکرات صلح میان اسرائیل و همسایگانش تشکیل شده بود، گفت: در سال‌های دهه ۹۰ میلادی، جورج نادر عاملی بسیار موثر در روند صلح بود. اما بعدا ناپدید شد.جورج نادر در واشنگتن به عنوان فردی مرتبط با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و امیر دوفاکتوی امارات بار دیگر خودش را نشان داد.روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، جورج نادر همچنین با الیوت برویدی، حامی مالی اصلی ترامپ نشست خصوصی در دفتر کار ریاست جمهوری آمریکا داشت.برویدی که رئیس یک کمپانی امنیتی خصوصی است و صدها میلیون قرارداد با امارات دارد، درباره تشکیل یک نیروی شبه نظامی جدید برای امارات صحبت کرده و به ترامپ تاکید کرده بود تا نشستی را به صورت غیررسمی با ولیعهد امارات در حمایت از سیاست‌های این کشور و اخراج رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار