کد خبر: ۵۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
ارتباط تنگاتنگ خدمات پرداخت الکترونیک با تحقق شهر هوشمند سبب شده بانک مسکن ارائه بخش عمده خدمات خود در چند قالب غیرحضوری و فناوری پایه را در اولویت قرار دهد.
رابطه تنگاتنگ پرداخت الکترونیک با تحقق شهر هوشمند

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، نقش بانکداری الکترونیک در تحقق شهر هوشمند یکی از موضوعاتی بود که در جریان برگزاری همایش «تهران هوشمند» توسط شهرداری تهران، مورد مداقه قرار گرفت.
شهر هوشمند، مفهومی است که در چند سال اخیر در ترمینولوژی مدیریت شهری در جهان جا باز کرده و به شهری اطلاق می شود که با استفاده از فناوری های نوین به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات بتواند از طریق مدیریت بهینه تخصیص منابع و مدیریت مصرف، در تعامل با شهروندان خدمات پایدار ارائه دهد و در نهایت کیفیت زندگی شهروندان را ارتقاء بخشد.
به طور کلی شهر هوشمند با تحقق شش پارامتر شامل اقتصاد هوشمند، مردم هوشمند، حاکمیت هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محیط زیست هوشمند و زندگی هوشمند شکل میگیرد. اما نکته قابل توجه این است که برای تحقق تمام این موارد شش گانه، یک نقطه اشتراک وجود دارد و آن، ارتباط موضوع با صنعت پرداخت الکترونیک است؛ موضوعی که تسهیل آن بر عهده نظام بانکی کشور قرار دارد.
مقایسه میان نظام پرداخت الکترونیک در برخی از بانک های تراز اول ایران با سایر کشورهای موفق در این حوزه نشان می دهد ایران اکنون در موقعیت خوبی قرار گرفته و به عمده تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مربوط به این بخش دسترسی مطلوب دارد.
بانک مسکن نیز با تجهیز به تمام امکانات روزآمد پرداخت الکترونیک اعم از اینترنت بانک، همراه بانک، درگاه پرداخت الکترونیک، سامانه پرداخت اقساط تسهیلات و تلفن بانک، به عنوان یک بانک تمام عیار در زمینه ارائه خدمات روزآمد پرداخت مطرح بوده و آمادگی دارد در راستای تحقق اهداف شهر هوشمند، با شهرداری ها همکاری کند.
دامنه وسیعی از خدمات مورد نیاز بانکی شهروندان از طریق امکانات غیرحضوری و فناوری پایه بانک مسکن قابل انجام است که از آن جمله می توان به اطلاع از مانده حساب، انتقال وجه بین حساب های بانکی، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن ثابت و همراه و نیز پرداخت قبوض عوارض شهری، پرداخت اقساط تسهیلات بانک مسکن، اطلاع از گردش حساب در تمام بازه های زمانی از طریق اینترنت بانک، خرید شارژ تلفن همراه و نیز شارژ اعتبار عبور بدون توقف از ایستگاه های عوارض بین شهری اشاره کرد.

تنها در 9 ماهه نخست امسال بیش از 756 هزار کارت هوشمند برای مشتریان بانک مسکن اعم از تسهیلات گیرندگان و سپرده گذاران صادر کرده است. همچنین شمار دستگاه های پوز فروشگاهی این بانک در کشور با رشد 23 درصدی در این بازه زمانی همراه بوده و در پایان آذر مجموعا 74 هزار و 300 نقطه فروش به این خدمت مجهز شدند.
به گزارش هیبنا، دولت جمهوری اسلامی ایران بنا دارد تمامی اپلیکیشن های معتبر و سامانه های موبایلی را از طریق یک اپلیکیشن مرجع تحت عنوان «دولت همراه» گردآوری کرده و در یک بسته کامل در اختیار عموم هموطنان قرار دهد. سامانه های ویژه تلفن همراه بانک مسکن نیز در آینده نزدیک از طریق دولت همراه نیز، در اختیار متقاضیانی که تاکنون از این خدمات استفاده نکرده و یا با آن آشنایی ندارند، قرار خواهد گرفت.
در همایش دو روزه تهران هوشمند نیز که روز گذشته آغاز شد و تا عصر امروز ادامه دارد، بر ضرورت تجهیز ابرشهرهایی نظیر تهران به فرایند الکترونیکی شدن و هوشمندی خدمات به عنوان یکی از راهکارهای موثر کاهش معضلات شهری همچون ترافیک و آلودگی هوا و نیز مهار تنش های روانی در اجتماع تاکید و تصریح شد که هدف نهایی ایجاد شهر هوشمند بهبود کیفیت زندگی شهروندان و نیز افزایش رشد اقتصادی شهر با بهره گیری از امکانات نوین اقتصاد و حاکمیت هوشمند است.

نام:
ایمیل:
* نظر: