کد خبر: ۵۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
بازار سکه و ارز در کما
حدود ۱۰ روز پس از اجرای سیاست جدید دولت و بانک مرکزی در مورد نرخ ارز و تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، بازار ارز از تب و تاب افتاده است؛ چراکه بر اساس آنچه بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرده خرید و فروش اسکناس ارزی توسط صرافی‌ها ممنوع شده است و آنها نمی‌توانند در این مورد اقدام کنند.
این روزها در چهارراه استانبول چه می گذرد؟
حدود ۱۰ روز پس از اجرای سیاست جدید دولت و بانک مرکزی در مورد نرخ ارز و تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، بازار ارز از تب و تاب افتاده است؛ چراکه بر اساس آنچه بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرده " خرید و فروش اسکناس ارزی توسط صرافی‌ها ممنوع شده است و آنها نمی‌توانند در این مورد اقدام کنند، چراکه بانک‌ها ملزم به خرید و فروش اسکناس شده‌اند".
با ممنوع الفروش شدن صرافی‌ها، گزارش ها نشان می دهد برخی هتل‌ها دست به کار شده‌اند و وظیفه تبدیل ارز مسافر خارجی به ریال را با قیمت‌های متفاوت به عهده گرفته‌اند. برخی راهنماها و آژانس‌های گردشگری نیز گزارش داده‌اند؛ صرافی هایی هستند که مخفیانه ارز (دلار، یورو و ریال) مورد نیاز  گردشگر  و مسافر را تامین می‌کنند، اما با شرایط و قیمت خودشان.
بانک مرکزی از زمان اعلام سیاست ارزی تا کنون ۱۱ اطلاعیه با عنوان «یکسان‌سازی نرخ ارز» براساس تصمیم‌ها و مصوبه‌های دولت منتشر کرده که با وجود تعیین «ضوابط مربوط به تامین ارز برای مسافران به خارج از کشور»، اما به شرایط تامین ارز گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند و همچنین شرکت‌های گردشگری که به گردشگران در داخل و خارج از کشور خدمات می‌فروشند، هیچ اشاره‌ای نکرده است.
در این اطلاعیه‌ها صراحتا اعلام شده؛ «تمام صرافی ‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانک‌ها انجام خواهد شد»، درحالیکه مسافران خارج و خارجی‌هایی که به ایران آمده‌اند در گزارش هایی اعلام کرده‌اند؛ بسیاری از بانک‌ها ارز مورد نیاز مسافر را تامین نمی‌کنند و برخی شعب بانک‌ها در فرودگاه ها در ساعت اوج ورود و خروج مسافران، اعلام می‌کنند؛ «ارز (دلار، یورو، ریال) تمام شده است.»
حالا گزارش ها نشان می دهد بازار ارز و سکه درحالی خلوت شده و از تب و تاب افتاده که تقریبا همه صرافی‌ها تابلو اعلان قیمت‌هایشان را خاموش کرده‌اند و هیچ نوع ارز و سکه‌ای نه قیمت‌گذاری می‌کنند و نه می‌فروشند.
مشاهدات میدانی ایسنا از صرافی‌های خیابان فردوسی و چهارراه استانبول که یکی از مراکز اصلی خرید و فروش ارز در پایتخت است، نشان می‌دهد عملا صرافی‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. ‌برخی در مغازه‌هایشان را بسته‌اند و چراغ‌ها را خاموش کرده‌اند. برخی هم که باز هستند خرید و فروشی انجام نمی‌دهند. برخی صرافی‌ها هم از سوی مراجع قضایی پلمب شده‌اند.
از سوی دیگر همه صرافی‌ها تابلو اعلان قیمت‌هایشان  را خاموش کرده‌اند و پشت شیشه مغازه‌شان برگه‌ای را با این عنوان زده‌اند که " تا اطلاع ثانوی به دستور بانک مرکزی خرید و فروش ارز نداریم".
در این باره صرافان ‌می‌گویند که " مشخص نیست که این وضعیت تا کی ادامه داشته باشد. شاید تا یکی - دو ماه آینده شرایط به همین منوال ادامه یابد".  برخی دیگر هم نسبت به این شرایط ناراضی هستند و می‌گویند "نباید صرافی‌ها از چرخه خرید و فروش ارز خارج می‌شدند و این به ضرر مردم و صرافی‌هاست".
در هفته‌های گذشته عمده صرافی‌ها از فروش دلار و یورو خودداری کرده‌اند ولی اکنون ارزهای دیگر همچون پوند، لیر و درهم را هم خرید و فروش نمی‌کنند.
نکته مهم دیگر این است که صرافی ها  به غیر از ارز، از خرید و فروش سکه‌ هم امتناع می‌کنند.
اما در راستای خیابان فردوسی همچنان دستفروشان و دلالان دیده می‌شوند که البته به دلیل حضور نیروی انتظامی به صورت نامحسوس فعالیت می‌کنند. آنان دلار را حدود ۴۹۰۰ تومان خریداری و ۵۲۰۰ تومان به فروش می‌رسانند؛ یعنی ۱۰۰۰ تومان بالاتر از نرخ رسمی که دولت برای دلار تعیین کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار