کد خبر: ۵۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
خسارت ها مربوط به میوه های تابستانی بوده است
در حالی که سرمازدگی اخیر باغ ها در 17 استان سبب شده برخی میوه فروشان به فکر افزایش قیمت ها باشند، بررسی معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی نشان می دهد این خسارت ها مربوط به میوه های تابستانی بوده و ارتباطی به میوه های موجود در بازار ندارد.

میوه فروشان از سرمازدگی باغ ها کیسه ندوزند
در حالی که سرمازدگی اخیر باغ ها در 17 استان سبب شده برخی میوه فروشان به فکر افزایش قیمت ها باشند، بررسی معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی نشان می دهد این خسارت ها مربوط به میوه های تابستانی بوده و ارتباطی به میوه های موجود در بازار ندارد.

به گزارش ایرنا، در روزهای 26 و 27 فروردین ماه امسال با کاهش دمای هوا و بارش برف و باران باغ های میوه در 17 استان کشور از جمله تهران، البرز، سمنان، قزوین، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی دچار سرمازدگی و خسارت جدی شدند؛ باغات سیب و هلو شهرستان های دماوند و فیروزکوه آسیب کمتری دیدند.

استان تهران دارای ۵۰ هزار هکتار باغ است که حدود ۱۶ هزار هکتار آن بر اثر سرما دچار آسیب شدند و تنها سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن بیمه دارند.

طبق اعلام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل بحران وزارت جهادکشاورزی در حال جمع آوری وضعیت خسارات باغداران ۱۷ استان کشور است و بزودی خسارات کلی اعلام می شود.

‍محمدابراهیم حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی برآورد اولیه خسارت وارده به باغات سرمازده فیروزکوه و دماوند را نزدیک حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرده است.

در این میان دست اندرکاران بازار میوه در روزهای اخیر از کمبود میوه و افزایش قیمت آن به دلیل سرمازدگی اخیر خبر داده اند و خواستار ارایه راهکار و تدابیر مناسب برای جلوگیری از کمبود و افزایش قیمت ها شده اند.

در این پیوند مدیر کل دفتر میوه های سردسیری معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: بخش عمده خسارت ناشی از سرمازدگی اخیر مربوط به میوه های تابستانی است و ارتباطی به میوه های موجود در بازار ندارد.

«شکرالله حاجی وند» افزود: سیب درختی، پرتقال، توت فرنگی و گوجه سبز میوه های موجود در بازار به شمار می روند که محصول سال گذشته و فصل بهار امسال است؛ از آنجا که کمبودی در عرضه این محصولات نداریم، نباید افزایش قیمت داشته باشند.

وی با بیان اینکه خسارت های اخیر باغ ها مربوط به میوه های تابستانی همچون زردآلو و آلبالو است، اظهار داشت: در صورت تعیین میزان خسارت ها و مشخص شدن اینکه ما با کمبود کدام میوه های درختی تابستانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه هستیم، این موضوع در کمیته تخصصی وزارت جهادکشاورزی مطرح می شود تا راهکارهای لازم برای جلوگیری از کسری در بازار میوه در زمان عرضه این محصولات ارایه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: