نگاه برابر به خودرو داخلي و خارجي
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
صنعت خودرو يکي از مهمترين صنايع کشور است که ميتواند اشتغال آفريني کند، اقتصاد را به جريان بيندازد، رونق ايجاد کند، انگيزه سازي کند و تحول بيافريند.اما هنگاميکه اين صنعت دچار باندبازي و رانت ميشود، همه چيز را به حاشيه ميبرد. بي شک توليد داخلي اهميت ويژهاي دارد و صنعت خودروي کشور به عنوان صنعت مادر، بايد مورد حمايت جدي قرار گيرد، اما قرار نيست به هر قيمتي اين حمايت صورت پذيرد آمار تصادفات جادهاي کشور بيانگر آن است که بيشترين دليل کشتههاي اين تصادفات ناشي از خودروهاي بي کيفيت است. به همين دليل مجلس شوراي اسلامياستانداردهاي 85 گانهاي را تعريف و خودروسازان را ملزم به رعايت آنها کرد. اين مصوبه با اعتراض خودروسازان رو به رو شد که شاهد ايستادگي استاندارد برابر اين مصوبه قانوني هستيم. اما سوال اينجاست که آيا خودروهاي بي کيفيت خارجي هم که از سوي تجار وارد ميشود، همين استانداردها را دارد؟ به راستي کداميک از خودروهاي وارداتي تمامياين استانداردها را دارد که مقابل خودرو داخلي با اين جديت ايستادگي ميشود؟ آيا نظارت و کنترل خودروهاي وارداتي آسانتر از کنترل خودروسازان داخلي نيست؟ تاکنون استاندارد در مورد کداميک از خودروهاي خارجي با اين جديت ايستادگي کرده و صدور مجوز واردات آنها را به تاييد استاندارد مشروط کرده است. البته منظور اين نيست که نسبت به بالا بردن کيفيت خودروهاي داخلي بي توجهي شود، اما منظور اين است که خودروداخلي و خارجي را به يک چشم نگاه کنيم و تبعيض نداشته باشيم.