کد خبر: ۶۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

فرج الله رجبی

رئيس سازمان نظام‌مهندسي

 مدتي است چالش بين وزارت راه و شهرسازي با سازمان نظام مهندسي ساختمان بالا گرفته و در اين رابطه نيز موضع گيريهاي زيادي داشته ايم. اکنون نيز پيرامون صحبتهاي قبلي هنوز هم آماده مذاکره با وزارت راه و شهرسازي براي مرتفع شدن مشکلات هستيم و مطرح شدن اين موضوع عقب نشيني نظام مهندسي نيست.اينکه اتهام وارد شود سازمان نظام مهندسي متقاضي اصلاحات متقاضي نيست،‌حرف غلطي است زيرا سازمان نظام مهندسي بارها اعلام کرده نياز به اصلاحات درون سازماني را ضروري مي‌داند اما با چه نگاهي؟ سازمان نظام مهندسي يک سرمايه است و مانند اغلب سازمانها در بعضي از فرايند خود نيز دچار اشکالاتي است که بايد مرتفع شود اما اين طور نيست که آقايان بگويند سازماني فاسد است و بايد اصلاحات اساسي در آن صورت گيرد و اين رويکرد سازمان به اين موضوع است. اکنون آقايان چنين القا مي‌کنند که يک نفر ميخواهد اصلاح کند و طرف ديگر مقابله ميکند و مانع ميشود، در حالي که اين گونه نيست. نکته مهم اين است که سازمان نظام مهندسي با هيچ کس دعوا ندارد، اما براي اينکه يک چارچوب را در حدود قانون حفظ کنيم، کار خودمان را انجام مي‌دهيم.

آقايان بايد بدانند که سازمان نظام مهندسي يک سازمان مستقل و قابل احترام است که بايد به صورت ضابطه مند با وزارت راه و شهرسازي، شهرداري و وزارت کشور همکاري کند، اما هرگز انتظار تحميل نظرات غير منطقي را نداريم. به هر روي، سازمان نمي‌خواهد تا ابد اين تنش را ادامه دهد و در کنار اينکه تلاش مي‌کنيم به نظام مهندسي به عنوان يک سازمان مستقل نگاه شود، بنا داريم اگر به جاي دعوا کسي حرف حسابي داشته باشد، شنونده باشيم.

با وجود اين، ادبيات مسئولان وزارت راه و شهر سازي نسبت به نظام مهندسي درست نيست و بايد اصلاح شود. هيچ دليلي وجود ندارد که خارج از قائده صحبتي شود بلکه بايد احترام متقابل در ادبيات دو طرف حاکم باشد و نمي‌پذيريم کسي با ادبيات ديگر با نظام مهندسي صحبت کند.

هر دو بايد بدانيم که جايگاه وزارت راه و نظام مهندسي را قانون تعيين کرده است. در قانون گفته شده نظام مهندسي اهداف و کارهايي براي انجام دارد و قرار است نظارت بر اين اهداف را وزارت راه و شهر سازي انجام دهد.اين سازمان نظارت بر اهداف را مي‌پذيرد، اما نظارت بر اجرا، جزييات، مداخله در هيات مديره را نخواهد پذيرفت. در سازمان نظام مهندسي قانون و نگاه قانون گرا حاکم است و اگر طرف مقابل هم همين گونه باشد، ميتوان کار را به خوبي پيش برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار