کد خبر: ۶۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
مرتضي نادري مدير امور آموزش و پژوهش بانك صنعت و معدن گفت: استقرار نظام مدیریت دانش محور در جهت ارزش آفرینی بهتر و ارتقای بهره وری بانک توسعه مي دهد.
استقرار نظام مدیریت دانش محور برای ارزش آفرینی و ارتقای بهره وری

مرتضي نادري مدير امور آموزش و پژوهش بانك صنعت و معدن گفت: استقرار نظام مدیریت دانش محور در اين بانک، دانش و تجربیات سازمانی مجموعه بانک را در یک نظام قابل پایش، شامل شناسائی، اشتراک گذاری، استفاده در جهت ارزش آفرینی بهتر و ارتقای بهره وری بانک توسعه مي دهد.
وي كه در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني بانك صنعت و معدن سخن مي گفت به تشريح نقش و وظايف مديريت امور آموزش و پژوهش در اين بانك پرداخت:

مديريت آموزش و پژوهش طي چه روند و بر اساس چه ضرورتي در بانك صنعت و معدن ايجاد شد؟
تا سال 1392 فرآیندهای آموزش وپژوهش بانک مجموعاً در سطح یک اداره تجمیع و عملیاتی و پایش میشد. اهمیت، انتظارات و چشم انداز تحول در بانک به کمک این دو فرآیند پایه ای با آنچه در مسئولیتهای تفویض شده در قالب یک اداره دیده شده بود، از نظر هیات مدیره محترم بانک کفایت نمی کرد. بدین منظور فرایندهای آموزش و پژوهش و نیز مدیریت دانش با رویکردی جدید به تدریج در مدیریت آموزش و پژوهش متمرکز و با تفویض اختیارات، بصورت گسترده تر عملیاتی شدند.

آموزش هاي ارائه شده در بانك بر اساس چه اهدافي تعريف مي شود؟ 
آموزشهای ارائه شده برای توانمندسازی کارکنان بانک از منظر نیازسنجی با توجه به چشم انداز برنامه‌ای بانک در جهت توانمندسازی نیروی انسانی برای حرکت در مسیر استراتژیهای برنامه چهارم بانک و نیز متناسب با نیازمندی های شغل و ضعفهای شاغلان هدف گذاری شده اند. 

از منظر اجرائی نیز رویکرد ارائه، ترکیبی از دوره‌های آموزشی مهارتی-کاربردی و دوره‌های نرم اعم از داخلی یا خارجی بصورت حضور در دوره های کوتاه مدت، حضور در سمینارها، برگزاری نشست علمی و یا حضور در دوره های میان مدت در جهت ارتقاء دانش، بینش و مهارت کارکنان در مسیر توانمندسازی سرمایه انسانی بانک در راستای چشم انداز برنامه‌ای بانک بوده است. 

در كنار آموزش هاي داخلي چه نوع آموزش هاي ديگري تعريف و اجرا كرده ايد؟
در کنار ارائه مجموعه متنوعی از آموزشهای داخلی حین خدمت در شاخه‌های مختلف مرتبط با مشاغل بانک، نزدیک شدن توان نیروی انسانی بانک به استانداردهای بین المللی نیز همواره مد نظر بوده است. این مهم از طریق اعزام منتخبی از کارکنان بانک به دوره‌های آموزشی خارج از کشور، علیرغم محدودیتهای داخلی اعزام، و نیز ایجاد ارتباط با مراکز آموزشی خارجی و برگزاری دو دوره آموزشی در استاندارد بین‌المللی در محل بانک برای مجموعه‌ای از کارکنان بانک صنعت و معدن و بانکها یا موسسات داخلی، پیگیری و انجام شده است.

مضاف بر این با انگیزه تربیت نسلهای آینده مدیران میانی حرفه‌ای برای بانک، با همکاری سازمان مدیریت صنعتی یک دوره آموزشی میان مدت Mini-MBA با گرایش بانکداری توسعه ای ویژه بانک صنعت و معدن طراحی شده است که نخستین دوره آن از سال 1396 با انتخاب و معرفی 17 نفر از کارکنان بانک آغاز شده است. امید می رود با تداوم این دوره و معرفی گروههای بعدی، در آینده‌ای نزدیک بانک صنعت و معدن قادر باشد مجموعه مدیران میانی، روسای ادارات و شعب خود را بصورت حرفه‌ای از میان فارغ التحصیلان این دوره‌ها که دارای دانش، بینش و مهارت حرفه‌ای و آمادگی نسبی نزدیک به استاندارد موسسات و بانکهای پیشرو جهانی خواهند بود انتخاب نماید. 

این نکته نیز حائز اهمیت است که با توجه به برنامه‌هاي استخدامي بانك، در سال 1396 حدود 160 نفر نيروي جديد به بانك اضافه شدند كه براي اين دسته از همكاران بسته آموزشي نظری جامعي به مدت 200 ساعت طراحي و برگزار شد. همچين در كنار اين آموزشهاي نظری، دوره يك ماهه كارورزي شغلی درشعب براي ایشان طراحي و اجرا گرديد تا همكاران جديد با دانش و بينش و مهارت مناسب آماده همكاري با بانك گردند. بازخوردهائی که از بخش کارورزی دوره های جدید الااستخدام اخذ شده است، نشان می دهد که با درگیر شدن تعداد زیادی از همکاران با سابقه شعب بصورت مربی کارورزی ايشان و نيز همکاری روسای شعب در پایش یادگیری عملی کارکنان جدید، این بخش از آموزش بسیار رضایت بخش و اثر بخش بوده است. 

فعاليت هاي آن مديريت در حوزه پژوهش چه بوده است؟
طی سالهای 1392 تا 1396 از محل منابع داخلی بانک پروژه های پژوهشی یا اجرائی مهمی نظير افكار سنجي و رضایت سنجی مشتريان بانك صنعت و معدن ، استانداردسازی و ممیزی عملیات بانکی در بانک صنعت و معدن بر اساس موازین شرعی (مشترک با پژوهشکده پولی و بانکی)، بررسي تطبيقي جایگاه و مدل فعاليت بانكهاي توسعه اي درنظام بانكي كشورهاي منتخب با تاكيد بر وجه تمایز و نوع نگاه (حمایتي و نظارتي)بانك مركزي به بانكهاي توسعه اي، بررسي ميزان بكار گيري اصول حاكميت شركتي در بانك صنعت و معدن و ارائه راهكارهائي جهت بهبود و ارتقاء آن و...توسط اين مديريت عملیاتی شده اند.
علاوه بر اين، در طي همين دوره تعداد 14 فقره پايان نامه در سطوح كارشناسي ارشد و دكترا با حمايت مالي و اطلاعاتي بانك در حوزه هاي مختلف فعاليت هاي مرتبط با بانك حمایت مالی و اجرائی شده است و تعداد 4 فقره نيز در حال اجرا مي باشند. 
مشاركت در پروژه "طرح تحول نظام بانكي كشور" در سال 1394 با ساير بانكهاي كشور و برگزاري نخستین جشنواره ملي كسب و كارهاي نوپا در بخش صنعت و معدن با مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در همين سال كه با هدف شناسايي و كمكهاي تسهيلاتي به طرحهاي نوین و نوپا و كارآفرين جوان انجام شد، از جمله فعاليتهاي بانك در حوزه پژوهش بوده است.

در سالهاي 1394 و 95 بانك صنعت و معدن اقدام به برگزاري دو همايش "نقش بانكهاي توسعه اي در توسعه و رونق اقتصادي كشور" در سطح ملی نمود. هدف از اين دو همايش، كه البته همایش اول کاملاً به ابتکار بانک و همايش دوم نیز با محوریت بانک صنعت و معدن و مشارکت بانكهاي توسعه اي-تخصصي کشور ( بانکهای مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون و توسعه صادرات) انجام گرفت؛ جلب توجه سياستگذاران ارشد كشور به اهميت و تقويت سرمايه اين بانكها جهت نقش آفريني بهتر در رشد و توسعه ساختارهای زیربنائی و ساختارهای بخشی كشور بوده است. كليه برنامه ريزيهاي اجرايي و امور دبيرخانه اين همايشها در حوزه فعاليتهاي پژوهشي بانك انجام شده است.
اهداف و روند استقرار نظام مديريت دانش در بانك صنعت و معدن را بيان كنيد؟
از سال 1392 تلاش بانک بر این شد که مکمل با توسعه توانمندیهای کارکنان خود از طریق فرآیند آموزش؛ با استقرار نظام مدیریت دانش محور در بانک، دانش و تجربیات سازمانی مجموعه بانک را در یک چرخه قابل پایش شامل شناسائی، اشتراک گذاری و استفاده در جهت ارزش آفرینی بهتر و ارتقای بهره وری بانک توسعه دهد. 

بدین منظور با شکل گیری کارگروه مدیریت دانش در بانک فعالیتهای پایه ای در این زمینه آغاز شد. تهیه نظامنامه و دو مرحله حضور در جشنواره داخلی سازمانهای دانش محور داخلی (Iran-MAKE) در استنباط جایگاه بانک در حوزه مدیریت دانش در بین سازمانهای داخلی و خارجی، بینش واقع بینانه ای به بانک داد که از آن طریق نظام مدیریت دانش بومی خود را با تدوین دستورالعمل مدیریت دانش خاص بانک و استقرار سامانه مدیریت دانش به عنوان ابزار اصلی اشتراک گذاری، بصورت عملیاتی پایش نماید. نظام نوين مدیریت دانش بانک از نیمه دوم سال 1396 عملاً در مقیاس محدود با درگیر شدن حدود نیمی از کارکنان بانک کار خود را آغاز کرده است .

نام:
ایمیل:
* نظر: