کد خبر: ۶۱۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
تابستان امسال خودرو گران تر می شود؟
قیمت خودرو هر سال به بهانه‌های مختلف افزایش می‌یابد و امسال نیز قیمت خودروهای تولید داخل از ابتدای سال 97 روند صعودی را در پیش گرفته و به طوری بی سابقه افزایش یافته است.
قیمت خودرو ترمز برید!
قیمت خودرو هر سال به بهانه‌های مختلف افزایش می‌یابد و امسال نیز قیمت خودروهای تولید داخل از ابتدای سال 97 روند صعودی را در پیش گرفت که این روند هم اکنون در حالیکه وارد سومین ماه از فصل بهار شدیم به طور بی سابقه ایی افزایش یافته است.
مقایسه قیمت خودروهای داخلی از 15 فروردین97 و بعد از پایان تعطیلات نوروزی نسبت به امروز 6 خرداد نشان از افزایش قیمت در تمامی مدل ها تولیدی دارد. این افزایش قیمت به گونه ایی است که در برخی از خودروها شاهد اختلاف 30 میلیون تومانی قیمت نسبت به فروردین ماه هستیم.
این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق می افتد که هنوز هیچ مجوزی از سوی مسئولان برای افزایش قانونی قیمت خودرو صادر نشده است و انگونه که یکی از اعضا شورای رقابت به عنوان متولی اعلام قیمت خودرو می گوید: تا پایان خرداد قیمت‌گذاری خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان انجام می‌شود و افزایش 9.6 درصدی اعلام شده از سوی وزیر صنعت در روزهای گذشته مشمول خودروهایی با قیمت بیش از 45 میلیون تومان است.
ولی ملکی در مورد قیمت‌گذاری خودرو، گفت: شورای رقابت با توجه به اینکه در سال جاری موارد مهم‌تری را در دست بررسی داشته هنوز به موضوع قیمت‌گذاری خودرو ورود پیدا نکرده است. عضو شورای رقابت افزود: احتمالا تا پایان خرداد 97 این کار انجام می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اینکه هنوز شورای رقابت قیمت خودرو در سال جاری را مشخص نکرده وزیر صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش قیمت 9.6 درصدی برای قیمت خودرو را اعلام کرد، بیان داشت: وزیر صنعت مجوز افزایش قیمت خودرو بر اساس تورم را برای خودروهایی که قیمت آن‌ها بیش از 45 میلیون تومان است صادر کرده است.
وی گفت: قیمت گذاری خودروهایی با قیمت بیش از 45 میلیون تومان جزء وظایف شورای رقابت نیست و خودروسازان براساس قانون مجاز به افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان نیستند. به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش قیمت 9.6 درصدی خودروها را برای خودروسازان صادر کرد. بعضی خودروسازان حتی پیش از این بخشنامه نیز قیمت خودروهای خود را افزایش داده بودند.
با وجود تاکید این عضو شورای رقابت اما خودروسازان همچنان روی حرف خود ایستاده اند و خواستار افزایش قیمت خودرو هستند.
در همین رابطه آقای محسن جهرودی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا درباره افزایش قیمت اخیر برخی محصولات این شرکت اظهار کرد: «قیمت خودرو متاثر از نرخ مواد اولیه و نرخ ارز است که در هر دوی آن‌ها با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو بوده‌ایم.»  او با بیان اینکه شاهد بودیم که نرخ ارز مبادله‌ای از ۳۷۰۰‌تومان به ۴۲۰۰‌تومان رسید و حدود ۱۵‌درصد افزایش هزینه در این حوزه داشتیم، ادامه داد: «همچنین قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیز افزایش یافته است و به‌عنوان مثال فولاد در چند ماه اخیر حدود ۳۵‌درصد و قطعات پلیمری حدود ۶۰‌درصد افزایش قیمت داشته است، بنابراین در مجموع به‌دلیل رشد هزینه‌های تولید ناچار شدیم برای حفظ بنگاه قیمت برخی محصولات را افزایش دهیم، البته آن‌چه افزایش یافته بسیار کمتر از آن میزان بوده که باید اعمال می‌شده است.»
او درباره دلیل افزایش قیمت برخی محصولات در هفته گذشته و مجدداً کاهش قیمت‌ها اضافه کرد: «تصمیم‌گیری درباره قیمت‌ها باید با هم‌اندیشی و هم‌افزایی صورت گیرد. تاخیر ایجاد شده در آن مورد نیز ناشی از هماهنگی‌ها بوده است، ضمن آنکه به‌طور طبیعی ما باید از قبل از سال جدید اصلاح نرخ را انجام می‌دادیم.» جهرودی اظهارکرد: «قیمت خودروهای کمتر از ۴۵‌میلیون‌تومان را شورای رقابت تعیین می‌کند. ما از قبل از سال جدید درخواست خود را برای افزایش قیمت‌ها به شورای رقابت ارائه کرده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری این شورا هستیم. البته شورای رقابت قیمت خودروها را با یک فرمولی محاسبه می‌کند که ما نسبت به آن انتقاد داریم، با این حال منتظر تصمیم شورای رقابت هستیم.» او اظهارکرد: «وارد‌کننده‌ها از چند ماه پیش به‌دنبال افزایش قیمت ارز به سرعت قیمت محصولات را افزایش داده‌اند ولی ما سعی کردیم تا در حد امکان قیمت‌ها را ثابت نگه داریم، با این حال اخیراً مجبور شدیم قیمت برخی از محصولات را افزایش دهیم.»
انتقاد خودروسازان به فرمول شورای رقابت و  افزایش بیش از 20 درصدی قیمت در برخی از مدل ها نشان می دهد احتمالا برخی خودروسازان از مصوبه تمکین نکرده و باید منتظر گرانی بیش از پیش در بازار خودرو باشیم.
از خودروهایی که بیشترین افزایش قیمت را طی این مدت تجربه کرده اند می توان به مزدا 3 ، خودروی خانواده رنو شامل ال 90، ساندرو و ساندرو استپ وی ، پژو 207، دنا، خانواده هیوندایی شامل آی 20 و اکسنت و جک S5 اشاره کرده که این خودروها از 8 تا 30 میلیون تومان افزایش قیمت را فقط طی 2 ماه تجربه کرده اند.
خودروهایی مانند پراید، سمند، پارس سال، ساینا و پژو 206 تیپ 2 را می توان از جمله خودروهایی دانست که طی این 2 ماه رشد قیمتی کمتری را تجربه کرده و به طور متوسط تا 3 میلیون تومان افزایش قیمت را داشته اند.
حالا و در آستانه تعطیلات تابستانی که هرساله بازار خودرو را رونق بخشیده است همه منتظرند ببنند بالاخره بازار به چه جهتی خواهد چرخید و کدام طرف کشمکش قیمت ها در بازار خودرو می تواند حرف خود را به کرسی بنشاند، شورای رقابت یا خودروسازان ؟!



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار