نوعی جدید از برنامههای آنلاین وارد ایران شده، که مخاطبان را ترغیب میکند با کلیک پول دربیاروند. در این روش کاربر عضو یک سیستم ارائه تبلیغات شده و در ازای کلیک و باز کردن هر بنر تبلیغاتی، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت میکند.
به گزارش تجارت آنلاین از خبر آنلاین، مدتی است که برنامههای موبایل جدیدی وارد سیستم اقتصادی ایران شدهاند، برنامههایی که ادعا میکنند شما میتوانید، به راحتی و فقط با کلیک کردن در آنها پول دربیاورید و حتی درآمد ماهیانه خودتان را هم تضمین کنید.
عضو شدن در این برنامهها که هزاران نمونه از آن هم در خارج از کشور وجود دارد و به آن «پی تی سی» یا «پول برای کلیک» گفته میشود کار سادهای است؛ برنامه را نصب میکنید، شماره تلفن و اطلاعات درست هویتی خود را وارد میکنید و در پایان مبلغی مشخصی را بهعنوان حق عضویت بهحساب برنامه وارد میکنید، این مبلغ در نسخه ایرانی برنامه ۳۹هزار تومان است.
به گفته طراحان روش پول درآوردن در این برنامهها هم کار سادهای است. بهطورکلی به دو روش مختلف میتوان از طریق اپلیکیشن «پی تی سی» پول به دست آورد، روش اول کلیک کردن و دیدن فیلمهای تبلیغاتی این برنامهها است و روش دوم معرفی و فروش کالاهای مشخص به همان شیوه کار شرکتهای هرمی است.
*هدف آنها از این کار چیست؟
یکی از بزرگ ترین روش های معرفی و ایجاد شناخت در رابطه با محصولات و خدمات، استفاده از تبلیغات سمعی بصری است. اگر ما یک تولید کننده یا خدمات دهنده خوبی باشیم و اتفاقا محصول یا سرویس ما از کیفیت خوبی هم برخوردار باشد، اما در میان مردم و جامعه هدف محصول ما، شناخته شده نباشد، دیر یا زود با شکست مواجه میشویم. این موضوع به خوبی اهمیت تبلیغات را برای یک تولید کننده یا خدمات دهنده روشن میسازد.
پس تولید کنندگان همیشه در صدد یافتن راهی برای تبلیغ و معرفی محصول خود هستند. با پیشرفت تکنولوژی و جا باز کردن ابزارهای جدید مثل تلفن های همراه، تبلیغات از شکل همیشگی خود خارج شده و امروزه روش های متنوعی را در پیش گرفته است. یکی از این روشها، استفاده از ظرفیت اپلیکیشنهای موبایلی، برای ارائه تبلیغات است. در این روش، صاحب کالا یا سرویس، به یک برنامه پرکاربرد هزینه پرداخت میکند تا این برنامه، حین استفاده کاربر در برخی مواقع، به معرفی محصول اسپانسر بپردازد.
این اپلیکیشن نیز در واقع از همین سیستم پیروی میکند و در ازای دریافت مبالغی، به معرفی محصولات دیگران میپردازد.
این روش که سال هاست در بسیاری از نقاط جهان درحال استفاده است، به تبلیغات کلیکی معروف است. در این روش کاربر عضو یک سیستم ارائه تبلیغات شده و در ازای کلیک و باز کردن هر بنر تبلیغاتی، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت میکند.
*سود؛ صفر درصد
اما محاسبات نشان میدهد که شما پس از عضو شدن در این برنامه به هیچ شکل نمیتوانید سود مالی کنید و یا حتی آن ۳۹هزار تومانی که بهعنوان حق عضویت پرداخت کردهاید را جبران کنید.
کافی است فرض کنیم که باز کردن هر تبلیغ حدود ۳۰ ثانیه زمان میگیرد. اگر فردی در بهترین حالت و شرایط اپلیکیشن، روزانه ۸ ساعت با استفاده از بخش تبلیغات درآمدزایی کند، در یکی از نسخههای این اپلیکیشن روزانه ۹۶۰ تومان و ماهانه ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان درآمد خواهد داشت.
اما این همه ماجرا نیست با در نظر گرفتن اینکه با باز کردن هر لینک تبلیغ بهطور میانگین ۰.۵ مگابایت (۵۰۰ کیلوبایت) از حجم اینترنت مصرف میشود و اینکه هزینه پایه اینترنت به ازای هر کیلوبایت ۰.۰۶ تومان است متوجه میشویم که ماهانه ۲۸هزار ۸۰۰ تومان هم هزینه اینترنت میشود.
این یعنی شما هیچ سود مالی از بخش تبلیغات این برنامه نمیکنید.
گفتنی است ۱۰هزار تومان هم از درآمد به دست آمده توسط پولیک در حساب این شرکت مسدود میشود.
*حیله کلیک
اما در واقع استفاده از بخش تبلیغات این برنامهها نه تنها هیچ سود مالی برای اعضای آن ندارد بلکه بهنوعی یک روش کلاهبرداری کارفرما هم هست.
در کار تبلیغات آنلاین، کارفرما با توجه میزان دیده شدن تبلیغاتش به شرکتهایی که مسئولیت این کار را دارند پول پرداخت میکند و در این روند شرکتها به روشهای مختلفی و با استفاده از رباتها یا کارمندان مختلف از کارفرما کلاهبرداری میکنند و از آنها میخواهند به شکل تقلبی آمار بازدید از تبلیغات را افزایش دهند.
کاری که اینگونه نرمافزارها انجام میدهند هم دقیقاً همین است، آنها به شکل غیرمستقیم و با دریافت حق عضویت کارمندهای مختلفی استخدام میکنند تا میزان تبلیغات تقلبی یک شرکت را افزایش دهند و از این اتفاق سود کنند.
این موضوع باعث نگرانی شرکتهای آنلاین مختلف خارجی از تبلیغاتشان شده است و در همین زمینه اقدامات مختلفی انجام شده تا بتوان چنین چیزی به آن «حیله کلیک» میگویند را تشخیص بدهند.
*گرهخوردن با فعالیتهای هرمی
در واقع ترفند هرمی یا طرح هرمی نوعی مدل کسبوکار غیر پایدار است. شکل کلی آن به این صورت است که افراد با پرداخت مقداری پول عضو شرکتی میشوند تا در آینده با به عضویت درآوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست پیدا کنند.
برخی از این شرکتها به واسطه عضویت باواسطه نیز به اعضایشان حقالزحمه میدهند ولی در اکثر این سیستمها، عضو میبایست دستکم دو نفر را مستقیماً به شرکت معرفی کند. در این اپلیکیشنها رگههای از فعالیتهای هرمی نیز به چشم میخورد که میتواند در آینده برای بسیاری از فعالان در این اپلیکیشنها مشکلاتی را ایجاد کند.