عضو هیئت علمی خودرو دانشگاه علم و صنعت، از افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی بالای ۱۰۰ میلیون تومان در حاشیه بازار خبر داد.
امیر حسین کاکائی در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به اعلام خبرهای غیر رسمی از افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت خودروهای داخلی درب کارخانه افزود: این خبر سبب ایجاد هیجان و بالا رفتن تقاضا در بازار خودرو داخلی و افزایش قیمت حاشیه بازار در این کالا شده است.
وی با اشاره به تاخیر ایجاد شده برای اعلام تغییرات قیمت خودرو داخلی از سوی نهادهای مسئول گفت: افزایش 20 تا 30 درصدی عوامل و مواد مصرفی در صنعت خودرو یکی دیگر از دلایل درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو است.
عضو هیئت علمی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به کاهش تولید قطعه از سوی قطعه سازان ادامه داد: این رویه تولید خودرو را با کندی مواجه ساخته است که این روند تا تعیین تکلیف وضعیت قیمت خودرو ادامه خواهد داشت.
کاکایی گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت موافقت خود را با افزایش 9.6 درصدی خودرو معادل نرخ تورم اعلام کرده است اما این تصمیم هنوز رسمی ابلاغ نشده است.
با وجود این اظهار نظر وزیر اما بازار این روزها متاثر از جو روانی جامعه رفتاری غیر قابل پیش بینی دارد . در همین رابطه کمتر از یک هفته از اعلام تعلیق همکاری پژو با خودروسازان ایرانی میگذرد و همین امر عاملی شده تا قیمت محصولات فرانسوی در بازار شاهد افزایش قابل توجهی نسبت به هفته گذشته باشد. البته این افزایش قیمتها در سکوت واحدهای نظارتی فضای مناسبی را برای جولان دلالها فراهم کرده و هر کس سلیقهای قیمتی را برای خودروها تعیین میکند.
بهعنوان نمونه امروز بازار شاهد افزایش 8میلیون تومانی ساندرو استپوی بود که با قیمت 89 میلیون تومان بهفروش میرسد، این در حالی است این خودرو در کارخانه 61 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. علاوه بر این نکته مهم بازار امروز افزایش 25 میلیون تومانی قیمت اولین خودروی پسابرجامی پژو2008 است بهنحوی که این خودرو تا این لحظه با قیمت 196 میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد.
افزایش 25 میلیون تومانی قیمت پژو 2008 آنهم در عرض یک روز در حالی اتفاق افتاده که این محصول در کارخانه 114 میلیون و 994 هزار تومان قیمتگذاری شده است.