همزمان با رشد نجومی قیمتها فعالان بازار خودرو از به حداقل رسیدن خرید و فروش در این بازار خبر میدهند بهگونهای که مصرفکنندگان رغبتی به خرید با قیمتهای نجومی ندارند. این رشد قیمت ها به گونه ای است که امروز برای خرید یک خودرو مثل پژو 206 یا ساندرو باید قیمت یک مرسدس بنز یا بی ام دبیلو در بازارهای جهانی را بپردازید!
به گزارش تجارت آنلاین از ایسنا؛ چند هفتهای است که بازار خودرو ملتهب شده و تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت مزدا۳ تیپ ۳ در کارخانه ۱۳۱ میلیون تومان بوده اما در بازار به ۲۲۹ میلیون تومان رسیده است.
قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز در حالی ۱۱۵ میلیون تومان است که در بازار این خودرو به قیمت ۲۱۰ میلیون تومان عرضه میشود. سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال نیز در کارخانه به قیمت ۱۱۳ میلیون تومان و در بازار به قیمت ۱۶۸ میلیون تومان عرضه میشود.
در این شرایط کارشناسان معتقدند احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی باعث سودجویی واسطهها و تعیین نرخهای نجومی برای این خودروها شده است.
از آن سو نیز سایر خودروهای داخلی با افزایش قیمت قابل توجهی در بازار روبرو هستند بهگونهای که این خودروها حداقل چند میلیون تومان گرانتر نسبت به قیمت کارخانه در بازار عرضه میشوند.
در چنین شرایطی اما فعالان بازار خودرو میگویند که با وجود رشد نجومی قیمتها خرید و فروش در این بازار به حداقل رسیده و معامله چندانی انجام نمیشود.
علیرضا پورحسنی - نمایشگاهدار و کارشناس بازار خودرو - در این رابطه میگوید: در بازار خودرو همه کلافه شدهاند. فقط قیمتها به شکل نجومی بالا رفته و همه هم فقط نگاه میکنند چون حجم معاملات بسیار کم است.
وی ادامه میدهد: تک و توک معامله در بازار انجام میشود و خرید و فروش چندانی وجود ندارد زیرا مصرفکنندگان واقعی میبینند که هر روز قیمتها تغییر میکند و جا میخورند و تمایلی به خرید با قیمتهای نجومی ندارند.
این نمایشگاهدار خودرو درباره دلیل رشد شدید قیمتها در این بازار میگوید: یکی از دلایل خارج شدن آمریکا از برجام است زیرا فروشندگان تصور میکنند خودروسازان خارجی از ایران خارج میشوند و تولید خودروهای مشترک متوقف میشود همین موضوع باعث التهاب بازار و رشد شدید قیمتها شده است.
وی خاطرنشان میکند: علاوه بر این قیمت ارز نیز رشد شدیدی داشته است و خواه ناخواه افزایش نرخ ارز تاثیر خود را بر قیمت تمام خودروهای وارداتی و داخلی نشان میدهد.
این وضعیت در حالی است که پیش از این نیز امیرحسن قناتی – مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت – وعده داده بود که در هفتههای آتی با عرضه بیشتر خودرو قیمتها در بازار متعادل شود.
برخی کارشناسان نیز به مصرفکنندگان توصیه میکنند فعلا از خرید خودرو خودداری کنند تا حباب شکل گرفته در این بازار از بین رفته و قیمتها کاهش یابد.
پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از ضعف نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر بازار خودرو گفته بود: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است.
امرالله امینی اظهار کرده بود: موضوع تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرده بود: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره میکند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاههایی که خودروها را حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه میکنند برخورد کنند.
*قیمت خودرو در ایران چقدر واقعی است؟ از نگاه خیلی از مشتریان بازار خودرو قیمت خودروهای وارداتی و همچنین خودروهای تولیدی در ایران چندان واقعی به نظر نمیرسد و با همان میزان پول که در ایران خرید میکنند میتوانند در بازار خودرو کشورهای دیگر محصولات بهتری را بخرند.
در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، درباره قیمت واقعی خودروها در ایران به تجارت نیوز گفت: در بازار ایران قیمت خودروها به ویژه وارداتی ها کاملا خارج از محاسبات و چهارچوب منطق است. در ایران با قیمت یک خودرو رولز رویس به صورت نقدی میتوانید یک سانتافه بخرید. در صورتی که در کشورهای دیگر چیزی به اسم خرید نقدی خودرو رایج نیست. در کشورهای دیگر افراد با پرداخت قیمتی جزیی و هزینهای در حد اقساط خودرویی مثل ۲۰۶ میتوانند مالک یک بی ام دبلیو یا بنز باشند.
زاوه افزود: در خصوص خودروهای داخلی اگر بخواهیم قیمت را برمبنای نرخ تبدیلی و نرخ جهانی دلار محاسبه کنیم واقعیت این است که خودروهایی مثل ۴۰۵ یا پراید اصلا مشابه خارجی ندارند. اگر هم باشند از نظر کیفیت در حد همین خودروها هستند. بنابراین اگر بخواهیم محصولی را در قیاس با نمونههای خارجی قرار دهیم بسیار مشکل میشود.
وی تصریح کرد: در عینحال خودروهای دیگر هم مثل خودروهای وارداتی قیمتهای غیرمنطقی دارند. به عنوان مثال هیوندای I20 با قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان معادل ۲۵ هزار دلار یعنی ۵۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی در ایران به فروش میرسد.
زاوه بیان کرد: این ناهمگونی از منظر فنی ناشی از نظام تعرفه است. تعرفه و مالیات خودرو در ایران بسیار بالاست. فکر میکنم ما گرانترین نظام تعرفه در بازار خودرو باشیم. از سوی دیگر ارزانترین تعرفه عرضه سوخت را ارائه میدهیم. کاملا برعکس آنچه که در جهان عرف است.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر بازار خودرو مدیریت دستوری دارد و به دلیل کنترل دولت بازار فاقد فضای رقابتی و دستیابی به ساز و کارهای موجود است.
زاوه در پایان خاطرنشان کرد: برای اصلاح شرایط موجود باید نظام تعرفه را تعدیل کرد و همچنین به افزایش فضای رقابتی و افزایش حضور سرمایهگذار خارجی کمک کرد. به عنوان مثال اگر قراردادی که با شرکت رنو بسته شده است با چند کمپانی جهانی دیگر منعقد شود قیمت خودرو در ایران بسیار تعدیل خواهد شد.
آخرین قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار