برای هر خودروسازی در دنیا این یک رویاست که با چنان استقبالی مواجه شود که برای فروش محصولاتش مسابقه بگذارد و محصولاتش را در فاصله 5 تا 20 ثانیه به فروش برساند. سایپا توانست رکورد سرعت در فروش خودرو را بشکند و بعید است حتی در سالهای آینده هیچ خودروسازی در سطح جهان بتواند محصولاتش را در این کسر از ثانیه بفروشد.
خودروسازان داخلی در بازار ملتهب روشهای عجیبی برای عرضه محصولات در پیش گرفتهاند و با توجه به شکست خوردن کمپینها نخریدن و هجوم مردم برای پیش خرید خودرو، سایپا صفحه اینترنتی پیشفروش خودروهای خود را در فواصل زمانی کوتاه برای مدت 5 تا 20 ثانیه باز میکند. این اتفاق آنقدر سریع رخ میدهد که برخی را با این ابهام روبه رو کرده که آیا واقعاً کسی موفق به ثبت نام شده و یا این یک نمایش است؟!
به گزارش «تابناک»؛ با وجود انتشار گسترده کمپین علی کریمی، مبنی بر نخریدن، مردم به شدت در حال خرید هستند و نشانههای این خرید بالا را میتوان در بازار دید. افزایش قابل توجه قیمت ارز نشان میدهد، نه تنها تقاضا تعدیل نشده، بلکه شاهد هجوم مردم برای خرید هستیم. در این میان، برخی خودروها نظیر سراتو که اختلاف قیمت کارخانهای آنها با بازار رقم چشمگیری است، با سیل گستردهای از تقاضا مواجه شده اند.
در این اوضاع، برخی خودروسازها، از فضا استفاده کرده و پیش فروش خودرو را در دستور کار قرار دادهاند و شماری از محصولاتشان را به فروش رساندهاند که از آن جمله میتوان به سایپا اشاره کرد. سایپا امروز در اقدامی عجیب، شیوه قابل تامل برای فروش خودرو در نظر گرفته بود و سامانه الکترونیکی فروش خود را هر پانزده دقیقه به مدت 5 تا 20 ثانیه برای مراجعین بازگشایی میکرد و دوباره این اتفاق 15 دقیقه بعد رخ میداد!
در این شرایط، تیم «تابناک» تلاش کردند در این مقاطع با ورود به این سامانه به ارزیابی نحوه فروش بپردازند که این اتفاق برای هیچ کس میسر نشد و صرفاً زمانی دسترسی به این سامانه به سهولت انجامید که در توضیح فروش خودرو سراتو تاکید شده بود، فروش این مدل از تولیدات سایپا به پایان رسیده است. با این حال، آنچه از این روند فروش عجیبتر بود، شرایطی است که برای فروش خودرو در نظر گرفته شده است.
یکی از این شروط فروش، عدم امکان تسویه پیش از موعد دوازده ماهه است. در واقع این خودروساز تاکید کرده اگر خریدار به جای پرداخت قسطی، همه اقساط را یک جا یا زودتر از موعد تسویه کند، خودرو به نام او نخواهد شد و باید مبلغ خودرو در دوازده ماه تسویه شود؛ اما چرا؟!
در این شرایط اگر خودرو در یک سال آینده افزایش قیمت داشته باشد، این افزایش قیمت از مشتری که با قیمت کنونی خریداری کرد، دریافت میشود و با توجه به افزایش قابل توجه قیمت خودرو، آیا خودروساز بر روی دریافت این افزایش قیمت از مشتری حساب ویژهای باز کرده است؟
با توجه به نوع عرضه خودرو، به نظر میرسد میتوان درک کرد که انحصار در بخشی از بازار و عدم ایجاد بازار رقابتی واقعی میان محصول داخلی و محصول خارجی، لزوماً به منزله حمایت از کالای داخلی نیست، ولی حتماً به ضرر مصرف کننده داخلی است. بدون تردید، نباید مصرف کننده داخلی قربانی سیاستهای حمایتی از تولید شود، چون ایجاد انحصار برای تولید داخلی ـ که مصرف کننده را تحت فشار بگذارد ـ همین وضعیتی را به وجود میآورد که امروز در صنعت خودرو شاهد آن هستیم.
حقیقتاً برای هر خودروسازی در جهان، این یک رویاست که با چنان استقبالی مواجه شود که برای فروش محصولاتش مسابقه بگذارد و محصولاتش را در فاصله 5 تا 20 ثانیه به فروش برساند. در این زمینه، احتمالاً با توجه به اینکه مردم انتخاب دیگری ندارند، احتمالاً سایپا امروز توانست رکورد سرعت در فروش خودرو را بشکند و بعید است حتی در سالهای آینده، هیچ خودروسازی در سطح جهان بتواند محصولاتش را در این کسر از ثانیه بفروشد.
پاسخ شرکت خودروسازی سایپا
سایپا در واکنش به انتشار این خبر، جوابیهای با مضمون ذیل در اختیار تابناک قرار داد که عینا منتشر میشود:
1- از دقایق ابتدایی بازگشایی سایت تا ساعت 17 ، بیش از 6 میلیون بازدید از سامانه فروش سایپا انجام شده است که بسیار فراتر از برآوردهای انجام شده بوده و به نوعی یک رکورد محسوب می شود و ورود همزمان این تعداد بازدید کننده به هر سایتی می تواند عملکرد آن را با مشکل مواجه کند.
2- روش پلکانی فروش در دنیا برای مواردی که تراکم خرید وجود دارد بصورت مرسوم انجام می شود و بدین صورت تعدادی از مشتریان با باز شدن سایت وارد سامانه شده و مراحل ثبت نام خود را تکمیل می کنند و سایر متقاضیان نیز با ایجاد صف، منتظر باز شدن ثبت نام در نوبت های بعدی خواهند بود. اما نکته مهم این است که در هر لحظه بیش از 30 هزار نفر در صف ورود به سامانه فروش بودند و امکان پذیرش این تعداد متقاضی وجود نداشته است.
3- کلیه خودروها با قیمت قطعی واگذار گردیده و فقط 5 میلیون تومان وام یکساله برای هر خودرو در نظر گرفته شده و این موضوع صرفا جهت قطع ید واسطه ها و دلالان بوده است و در هنگام تسویه حساب، هیچگونه افزایش قیمتی شامل حال خریدار نخواهد شد و مشتری فقط مبلغ وام 5 میلیون تومانی خود را در سر رسید تسویه و سند وی از رهن خارج خواهد شد.
4- استقبال از خودرو سراتو به جهت تفاوت قیمت کارخانه و بازار می باشد و در این طرح، سایپا سعی کرده است تا خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد و به همین جهت سند برای یکسال در رهن خواهد بود تا واسطه ها جذابیتی برای خرید نداشته باشند
اداره ارتباط با رسانه ها و نشر اطلاعات
گروه خودروسازی سایپا