کد خبر: ۶۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
قیمت سکه آتی به بیش از ۳ میلیون تومان رسید
در معاملات امروز بازار تهران سکه طرح جدید با 98 هزار تومان افزایش 2 میلیون و 696 هزار تومان و و نیم سکه با 82 هزار تومان رشد یک میلیون و 332 هزار تومان داد و ستد شد.
منتظر سکه سه میلیون تومانی باشیم؟
نرخ سکه بهار آزادی امروز در بازار تهران رشد شدیدی داشت و رکورد جدید را ثبت کرد . سکه طرح جدید با 98 هزار تومان افزایش 2 میلیون و 696 هزار تومان، طرح قدیم با 105 هزار تومان رشد قیمت 2 میلیون و 523 هزار تومان به فروش رسید.
نیم سکه هم با 82 هزار تومان افزایش یک میلیون و 332 هزار تومان، ربع سکه با رشد 25 هزار تومانی 722 هزار تومان، سکه گرمی با 10 هزار تومان رشد 406 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با افزایش 7880 تومان افزایش 231 هزار و 910 تومان فروخته شد.
در همین حال قیمت هر سکه آتی تحویل شهریور، آبان و دی در بورس کالای ایران بیش از ۳ میلیون تومان داد و ستد می شود تا صدای زنگ های هشدار برای احتمال سکه سه میلیون تومانی در بازار به صدا دربیاید.
با افزایش قیمت سکه در بازار نقد بازار آتی سکه نیز با افزایش قیمت مواجه شده به طوری که هر سکه آتی تحویل دی ماه به قیمت بیش از سه میلیون تومان رسیده است.
همچنین در حال حاضر قیمت تسویه روزانه قرارداد آتی سکه تحویل آبان ماه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را پشت سر گذاشته است و قیمت سکه تحویل شهریور ماه کمی بیش از ۳ میلیون تومان است.
عده‌ای معتقدند یکی از عوامل گرانی طلا نوسانات نرخ ارز است، چرا که قیمت طلا و سکه وابستگی نزدیکی به قیمت دلار دارد. از طرفی در این روزها قیمت دلار در بازار غیر رسمی با افزایش رو به رو شده و این موضوع در افزایش قیمت سکه در بازارهای مختلف از جمله بازار آتی بورس کالا تاثیر داشته است.
عدم توازن عرضه و تقاضا نیز از دیگر دلایل گران شدن طلا و خصوصا سکه است چرا که بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود برای خرید سکه اقدام می کنند و با افزایش تقاضا با مقداری کمبود در بازار مواجه هستیم که این کمبود خود به بالا رفتن قیمت دامن می‌زند.
این موضوعات به افزایش قیمت ها در بازار آتی سکه طلا هم دامن زده به طوری که طی دو ماه گذشته با اینکه قیمت هر سکه طلا در بازار آتی کمتر از ۲ میلیون تومان بود امروز این مبلغ به بیش از ۳ میلیون تومان رسیده است. عده ای از کارشناسان معتقدند قیمت ها در بازار آتی در ادامه نیز احتمالا با نوسانات زیادی همراه خواهد بود.
کارشناسانی هستند که معتقدند قیمت سکه در بازار ایران با توجه به دیگر بازارها از جمله بازارهای غیر رسمی ارز با حباب مواجه است. در عین حال افزایش تقاضا که ناشی از التهاب در بازار و سرمایه گذاری بابت حفظ ارزش پول است به این حباب دامن زده است.
قرارداد آتی به طور کلی، قراردادی است که در آن خریدار و فروشنده توافق می کنند، مقدار معینی کالای مشخص را با کیفیت مشخص، قیمت معلوم و در زمان مشخص معامله کنند. در این قرارداد فروشنده متعهد تحویل کالا در تاریخ تعیین شده در زمان عقد قرارداد و همچنین خریدار متعهد به پرداخت وجه در تاریخ مذکور می باشد. سرمایه گذاران معمولاً از این نوع قرارداد برای پوشش ریسک خود استفاده می کنند.
در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه مدعی شد که قیمت سکه در بازار نقدی به تبعیت از افزایش نرخ دلار در حال رشد بوده و این افزایش ارتباطی به بازار آتی سکه ندارد.
حمیدرضا کاهدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص تاثیرگذاشتن بازار آتی سکه طلا در افزایش قیمت سکه در بازار نقدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی و انتظاراتی که از نرخ دلار در بازار وجود دارد باعث رشد قیمت دلار و سکه در بازار نقدی شده اما برخی ها افزایش قیمت سکه را به بازار آتی سکه نسبت می دهند که این امر منطقی نیست.    
وی با بیان اینکه بازار آتی بازار کوچکی نسبت به بازار نقدی است، افزود: با افزایش قیمت دلار، خرید و فروش این ارز در بازار دشوار شده و به همین جهت سرمایه ها از دلار به سمت سکه حرکت کرده است که این امر به طبع موجب افزایش نرخ سکه در بازار نقدی شده است.
کاهدی رسیدن قیمت دلار به بیش از ۸ هزار تومان و همچنین احتمال خروج ایران از برجام را از علل التهاب بازار دانست و عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود بازار آتی سکه موجب افزایش قیمت سکه نقدی شده است درست نیست زیرا بازار آتی خودش معلول است و علت اصلی، افزایش نرخ دلار است.
وی عنوان کرد: بنابراین در حال حاضر رشد همه ی بازارها به دلیل رشد دلار است و در کوتاه مدت احتمال رشد بیشتر نیز وجود دارد، این در حالی است که پیش بینی می شود در روزهای آینده این افزایش قیمت از سوی بانک مرکزی مهار و کنترل شود.
کاهدی در ادامه به مزایای بازار آتی سکه اشاره کرد و توضیح داد: بورس‌ها از مزیت‌هایی همچون نقدشوندگی و شفافیت برخوردارند زیرا قیمت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد که این موضوع در خصوص بازار آتی نیز صدق می‌کند. بازار آتی، بازاری حرفه‌ای و براساس انتظارات و با قواعد مشخصی است و این سکه در سررسیدهای مختلف با قیمت‌های مشخصی معامله می‌شود؛ ولی سکه در بازار نقدی قیمت مشخصی نداشته و قیمت‌های مختلفی برای آن وجود دارد.

طلا و ارز قیمت میزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید 2،696،000 تومان 98،000+ تومان
سکه طرح قدیم 2،523،000 تومان 105،000+ تومان
نیم سکه 1،332،000 تومان 82،000+ تومان
ربع سکه 722،000 تومان 25،000+ تومان
سکه گرمی 406،000 تومان 10،000+ تومان
هر گرم طلای 18 عیار 231،910 تومان 7880+ تومان
اونس طلا 1269.49 دلار 0.16- دلار
یورو 9049 تومان 310+ تومان
پوند 10،302 تومان 3331+ تومان
درهم 2114 تومان 69+ تومان




نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار