کد خبر: ۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
معاون میراث سازمان میراث فرهنگی گفت: امسال پرونده مربوط به یک اثر تاریخی و یک پرونده مرتبط با موضوعات طبیعی برای ثبت به سازمان علمی آموزشی یونسکو ارسال می شود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛محمد حسن طالبیان گفت: پرونده های مجموعه قنات ها، مجموعه ساسانی فیروز آباد، بیابان لوت و یک پرونده دیگر قرار است در شورای سیاست گذاری در آذر ماه مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی افزود: این پرونده ها به لحاظ مدیریتی، میدانی و از این نظر که کدام گزینه شانس بیشتری دارد مورد ارزیابی قرار می گیرد و یک پرونده تاریخی و یک پرونده طبیعی در نهایت انتخاب خواهد شد.
 
طالبیان در رابطه با آثار ملموس ایران در یونسکو، تصریح کرد: از زمان تاسیس یونسکو تاکنون 17 اثر ملموس ایران (مثل بناهای تاریخی) در این سازمان مورد قبول واقع شده و از سال گذشته پرونده شوش نیز در این سازمان در دست بررسی است.
 
طالبیان در باره آثار دیگر ایران در سازمان یونسکو گفت: هم اکنون پرونده آثار تاریخی شهرستان میمند نیز در این سازمان در دست بررسی است.
 
معاون میراث فرهنگی به اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: حفاظت از میراث فرهنگی در امر احیا و سامان دهی کار دشواری است و بدون کمک مردم امکان پذیر نخواهد بود.
 
وی تصریح کرد حفاظت از میراث فرهنگی یک امر اجتماعی است و بدون ارتباط با مردم نمی توانیم در کار خود موفق باشیم.
 
وی ادامه داد: در طول یکسال گذشته سعی کردیم بحث کارشناسی را در سازمان میراث فرهنگی جابیاندازیم و خوشبختانه رویکرد کارشناسی در تمام بخش های سازمان میراث فرهنگی حاکم شده است.
 
معاون میراث فرهنگی گفت: تمام اقدامات ما در سازمان میراث فرهنگی باید با برنامه و طرح باشد.
 
** یک سهمیه برای هر کشور
 
کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران هم اکنون اولویت مهمتری برای ثبت میراث دارد و برنامه های آن را پیگیری می کند.
 
یدالله پرمون افزود: ایران در زمان حاضر سرگرم تدوین فهرست کاملی از میراث فرهنگی خود است که به ترتیب اولویت و براساس سهمیه نسبت به ثبت آن اقدام می کند.
 
وی با بیان اینکه مقولات خیلی زیاد و سهمیه نیز یکی هست افزود: درحوزه مقولات نامملوس 5 مقوله اصلی داریم که سنن شفاهی، آیین ها، آداب و رسوم، هنرهای اجرایی، دانش سنتی و صنعتگری سنتی را شامل می شود.
 
پرمون تصریح کرد هرکدام از این مقولات، میراث فرهنگی زیادی را شامل می شود و باتوجه به سهمیه اندک باید سال ها برای ثبت آنها منتظر ماند.
 

انتهای پیام/
برچسب ها: یونسکو ، تاریخی ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: