کد خبر: ۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
توليد پرايد متوقف مي شود
با گذشت بيش از 50 سال از توليد پرايد در اقصا نقاط جهان اينك مدير عامل شركت سايپا اعلام مي دارد كه توليد اين خودرو در ايران تا سه سال ديگر متوقف مي شود.
به گزارش تجارت آنلاین، با گذشت بيش از 50 سال از توليد پرايد در اقصا نقاط جهان اينك مدير عامل شركت سايپا اعلام مي دارد كه توليد اين خودرو در ايران تا سه سال ديگر متوقف مي شود.

اين خبري است كه مي تواند نشان دهد خودرو سازي در ايران قرار است با تحول مواجه شود و بعد از پيكان، پرايد اولين خودرويي باشد كه از دوره كلان توليد آن دور خواهيم شد و خط توليد اين خودرو كره اي متوقف مي شود.

در این خصوص باید توجه داشت كه پرايد در ايران با انواع و اقسام از مدل هاي متنوع وارد بازار شد و حتي نوآوران اين صنعت در كشورمان توانستند در اين خودرو نوآوري داشته باشند و سبك و سياق اوليه آن را تغيير دهند.

با اين حصول احمد نعمت بخش رييس انجمن خودرو سازان در اين باره اذعان مي دارد اگر هرچقدر هم به خودرويي بالاي 20 سال رسيدگي كنيم و از لحاظ ظلاهري آن را تغيير دهيم بازهم جوابگوي بازار توليد نخواهد بود.

حال خودرو پرايد در صورتي از چرخه توليد كشور خارج مي شود كه بايد به اين نكته توجه داشته باشيم چه خودرويي جايگذين آن خواهد شد.

اين در حالي است كه جايگذيني پرايد در صورت بوقوع مي پيوندد كه در اين رابطه ركود در بازار توليد وجود داد و به راحتي نمي توان خودرويي ديگري جاگذين آن كرد. 

با اين حال مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از موافقت شورای رقابت با قیمت پایه 26 میلیون و 500 هزار تومانی برای تیبا 2 خبر داد و در ادامه درباره آغاز تولید سراتو، توقف تولید پراید، تولید داستر، تداوم تولید ال 90 و عدم کاهش قیمت خودرو تا پایان سال سخن گفت.

بطوريكه سعید مدنی در حاشیه نمایشگاه خودروی مشهد در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي مبنی بر زمان توقف تولید پراید نیز گفت: به تدریج پلتفرم X 200 که خودروهای تیبا، تیبا2 و ساینا محصول این پلتفرم است، جایگزین پراید خواهد شد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که پراید

یک محصول پرتیراژ است و به یکباره نمی توان آن را از مدار تولید خارج کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم ظرف سه سال آینده تولید خودروی پراید به حداقل برسد، چرا که این خودرو دارای مشتری است و قیمت مناسبی برای اقشار متوسط جامعه دارد. به گفته مدنی، سال 96 درصد تولید پراید در سبد محصولات سایپا بسیار کاهش خواهد یافت و محصولات دیگر جایگزین آن خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به این پرسش مهر مبنی بر اینکه جایگزینان پراید به لحاظ قیمتی نیز با این خودرو قابل رقابت هستند؟ خاطرنشان کرد: تیبا، تیبا2 و ساینا به لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با پراید ندارند و می توانند جایگزین این محصولات در سبد مصرفی خانوارها شود اما آنچه که مسلم است، آن است که پراید با تیراژ بالا هم اکنون دیگر تولید نمی‌شود و البته قصد داریم تنوع محصولات را افزایش دهیم و تیراژ در هیچ یک از محصولات به اندازه پراید نخواهد بود.

حال اگر بخواهيم به جايگذيني خودروهاي چيني در بازار ايران بي انديشيم بدون شك اين نكته قابل تامل در ذهن هر كدام از مردم كشورمان نقش مي بندد كه با ورود بيش از حد خودروهاي چيني بدون شك صنعت 50 ساله خودروسازي كشورمان مورد آسيب قرار خواهد گرفت.

همان طور كه در اين باره نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه و عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين باره اظهار داشته بود كه ادامه واردات خودرو بدون شك توهين به خودروسازان داخلي است كه با اين رويه بازار توليد داخلي را از دست آن ها خارج مي كنيم.

با اين وجود قائم مقام شرکت «چری» معتقد است این شرکت چینی می‌تواند با محصولات اروپایی و حتی آمریکایی در بازار ایران رقابت کند.

توماس - قائم مقام شرکت چری - در نشست خبری رونمایی از محصول جدید این شرکت در ایران در پاسخ به سوالي  مبنی بر این ‌که آیا در صورت لغو تحریم‌ها و با توجه به اشتیاق بسیار خودروسازان اروپایی و آمریکایی برای حضور در بازار ایران، توانایی رقابت با آنها را خواهید داشت، اظهار کرد: نه تنها ایران خودرو و سایپا، بلکه بسیاری از خودروسازان چینی نیز به عنوان رقیب ما در ایران حضور دارند و مطمئنیم که با رفع تحریم‌ها خودروسازان کره‌ای، ژاپنی و حتی آمریکایی ممکن است به بازار ایران بیایند. وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد تازه شرایط بازار ایران می‌شود مانند شرایط بازار چین، یعنی بازار آزاد.

قائم مقام شرکت چری افزود: محصولات تولیدی ما کاملا رقابتی هستند و ما به رقبای خود حساس هستیم. ام.وی.ام سال‌هاست که در ایران حضور دارد و زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.

وی با بیان این‌که شرکت های کره‌ای، ژاپنی و حتی آمریکایی برای شروع کار در ایران به زمان زیادی نیاز دارند، تصریح کرد: با این حال اگر تحریم‌ها برداشته شود نیاز بازار خودروی ایران افزایش خواهد یافت.

هم‌اکنون سهم بازار شریک ایرانی ما پنج درصد است و با زیرساخت‌هایی که هم‌اکنون وجود دارد مطمئن هستیم که سهم بازار به هفت تا هشت درصد افزایش خواهد یافت.

با آنكه مدير عامل شركت سايپا از خودروهايي چون تيبا و سيانا به جاي توليد پرايد خبر مي دهد اما بايد اين نكته را لحاظ كرد كه چه مقدار مي توان با توليد اين خودرو ها در جامعه بهره مند بودچنانكه ان ها بتوانند جايگاه پرايد را در اختيار بگيرد. خصوصا آنكه اكنون در دوره ركود بازار توليد خودرو قرار داريم و جايگذين انبوه مي توان سرسختانه و متضررانه باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: پراید ، خودرو ، چینی ، آمریکایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار