کد خبر: ۶۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
ابلاغ مجوز افزایش قیمت انواع محصولات لبنی در بازار زیر ذره بین تجارت آنلاین
تجارت آنلاین: بررسی وضعیت قیمت لبنیات طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که قیمت انواع محصولات لبنی به ویژه شیر که نرخ مصوب دارد طی هفته‌های قبل با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده است، در حالی که دستگاه‌های متولی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و حتی صنایع لبنی حاضر به پاسخگویی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن آن نشدند
لبنیات هم رنگ گرانی گرفت
سعید قلیچی: بررسی وضعیت قیمت لبنیات طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که قیمت انواع محصولات لبنی به ویژه شیر که نرخ مصوب دارد طی هفته‌های قبل با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده است، در حالی که دستگاه‌های متولی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و حتی صنایع لبنی حاضر به پاسخگویی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن آن نشدند. در حالی که گزارش‌ها تایید می‌کنند که قیمت محصولات لبنی از هفته‌ها پیش گران شدن را تجربه کرده‌اند، اما روز گذشته بود که رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه نرخ جدید شیرخام و لبنیات از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده است، گفت: نرخ شیرخام ۹ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری‌ها قیمت انواع لبنیات و شیر خام رسما افزایش یافت و انجمن صنایع لبنی نرخ‌های جدید این محصولات را که افزایش چشمگیری نیز دارد به کارخانه‌های زیرمجموعه خود اعلام کرده است. بعد از مدت‌ها افزایش قیمت بدون مجوز محصولات لبنی برخی صنایع کشور، بالاخره نرخ جدید این محصولات به طور رسمی همراه با  افزایش قیمتی چشمگیر، توسط انجمن مربوطه به اعضا ابلاغ شد. در این نامه به موصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار درباره حداکثر نرخ 1570 تومانی شیرخام دامدارن نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ قبلی، این محصول حدود 9 درصد افزایش نرخ یافته، این درحالی است که قیمت برخی از محصولات صنایع لبنی بیش از 17 و 32 درصد افزایش دارد. به طور مثال نرخ (مصوب) شیر پرچرب یک لیتری (3 درصد چربی) از 2800 تومان به 3700 تومانی افزایش یافته است.

ابلاغ گرانی لبنیات بدون امضای وزیر کشاورزی
در همین ارتباط سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با مهر از ابلاغ نرخ جدید شیرخام و لبنیات توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: متاسفانه  وزیر صنعت، معدن و تجارت این مصوبه را بدون اینکه به امضای وزیر جهاد کشاورزی برسد، در تاریخ ۹۷.۵.۲ ابلاغ کرده است. وی با بیان اینکه در نهایت قیمت شیرخام بعد از این کشمکش با ۹ درصد افزایش ۱۵۷۰ تومان تعیین شد، افزود: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای نرخ شیرخام ۱۷۵۰ تومان بود. ضمن اینکه قیمت تمام شده تولید شیرخام برای دامداران ۱۷۵۰ تومان است و ۱۰ درصد سود برای تولیدکنندگان نیز باید به این رقم افزوده شود. رییس انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: پیش از این وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار افزایش ۱۸ درصد نرخ شیرخام بعد از ۴ سال و افزایش ۱۵ درصدی لبنیات شده بود و از حسن روحانی خواسته بود این اجازه را صادر کند. به گفته مقدسی قیمت لبنیات نیز افزایش یافته و نرخ هر بطری شیر ۲۷۰۰ تومانی به ۲۹۵۰ تومان رسیده است.
لبنیاتی‌ها به گفته مسئولان متولی بازار یکی از صنایعی هستند که بیشترین تخلف و افزایش قیمت را نسبت به صنوف دیگر طی سال‌های گذشته مرتکب شده و پرونده‌های بسیاری از آنها در دستگاه‌های نظارتی وجود دارد. اما سالانه چندین بار با تکرار این تخلفات و عدم برخورد از سوی ناظران مواجه هستیم و خبری از اصلاح این رویه نادرست نیست. از طرف دیگر بررسی‌های میدانی در شطح شهر از واحدهای لبنیاتی سنتی نشان از آن دارد که این واحدها پیش از این به صورت هماهنگ افزایش قیمتی را اعمال نکرده‌اند و تنها برخی از واحدهای صنفی با کسب اطلاع از افزایش قیمت محصول کارخانه‌ها، افزایش قیمتی را برای محصولات خود لحاظ کرده‌اند.

لزوم افزایش قیمت شیر برای دامداران
در همین حال نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، می‌گوید: افزایش قیمت شیر برای تولیدکنندگان ضرورت دارد و در حال حاضر قیمت این محصول علی‌رغم اینکه نهاده‌های دامی بعد از افزایش قیمت ارز چندین برابر افزایش پیدا کرده از آب ارزان‌تر است. جلال محمودزاده در گفتگو با خانه ملت، درخصوص افزایش قیمت شیر با بیان اینکه تولید شیر و فروش آن در بازار در حال حاضر برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد، گفت: دولت باید قیمت شیر را افزایش دهد تا دامداری‌های موجود تعطیل نشود و تولید مقدار شیر فعلی در کشور کاهش پیدا نکند. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت برای مصرف‌کنندگان شیر یارانه در نظر بگیرد، ادامه داد: از تولیدکننده شیر با قیمت بالاتری خریداری و به مصرف‌کننده یارانه پرداخت کند، در برنامه ششم توسعه نیز آمده است که دولت بر روی واردات روغن و نوشابه‌های گازدار عوارض قرار دهد و منابع درآمدی آن را به سمت یارانه شیر هدایت کند.
محمودزاده با بیان اینکه قیمت شیر بسیار پایین است و باید قیمت آن افزایش داشته باشد، تصریح کرد: از سوی دیگر باید دولت برای کنترل و افزایش مصرف شیر می‌تواند یارانه پرداخت کند همچنین این امکان دارد تا با یارانه نوسانات قیمت شیر در بازار را کنترل کرد. این نماینده مجلس اضافه کرد: لازمه تولید شیر در کشور پرداخت یارانه از محل‌هایی است که در قانون پیش‌بینی شده تا سرانه مصرف شیر افزایش پیدا کند و تولید کننده نیز به تولید خود ادامه دهد. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید براساس تغییرات قیمت شیر یارانه پرداخت کند و نباید این یارانه ثابت باشد، خاطرنشان کرد: اگر شیر گران شد و نوسانات آن شدید بود یارانه بیشتری پرداخت شود، پرداخت یارانه ثابت پاسخگوی کنترل قیمت این محصول نیست و در حال حاضر نیز در زمینه تولید شیر مشکل داریم و دامداران در حال ورشکستگی هستند زیرا درآمد آنها از شیر پاسخگوی هزینه‌ها نیست.

گرانی شیر درآمد دامداران را افزایش نمی‌دهد

در همین ارتباط یوسف داودی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: افزایش قیمت شیر خود را در افزایش درآمد دامداران نشان نمی‌دهد و در سرانه مصرف شیر و لبنیات جامعه اثر بسیار نامطلوبی می‌گذارد. این نماینده مجلس با بیان اینکه تضمینی وجود ندارد که کارخانجات شیر را با قیمت تعیین شده خریداری کنند، گفت: شیر خریداری شده از دامدار با قیمت حدود سه برابر و ماندگاری حراکثر یک هفته به بازار عرضه می‌شود، هیچ دامداری وجود ندارد که شیر از وی با قیمت اعلام شده وزارت جهاد کشاورزی خریداری شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه دامداران در مسیر تولید شیر مشکل دارند؛ اما شاهد افزایش قیمت نیستند، ادامه داد: اصولا اگر قیمت شیر و محصولات لبنی برای مصرف‌کننده افزایش پیدا کرده باید با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و علوفه قیمت شیر خریداری شده از دامدار نیز افزایش پیدا کند. داودی در خصوص اینکه افزایش قیمت شیر چه تاثیری در سبد کالای مردم دارد، اظهار داشت: متاسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما نسبت به سرانه مصرف جهانی بسیار پایین است و باید این موضوع را هشدار داد و همین موضوع باعث شده تا در کشور ما مشکلات استخوان و دندان افزایش پیدا کند، اقشاری که درآمد کمی دارند نمی‌توانند شیر مورد نیاز خود را به‌منظور تامین کلسیم بدن خریداری کنند. این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر اینکه افزایش قیمت شیر خود را در افزایش درآمد دامداران نشان نمی‌دهد و در سرانه مصرف شیر و لبنیات جامعه اثر بسیار نامطلوبی می‌گذارد و برای سلامت جامعه اصلا مناسب نیست، خاطرنشان کرد: در کنترل قیمت‌ها اشکال اساسی وجود دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: