کد خبر: ۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
گزارش «تجارت» از آمار توليد كنستانتره و واردات گندله سنگ آهن
نزدیک به ۸ سال است که از آغاز اجرای ۸ طرح فولادی در کشور می‌گذرد. ۸ طرحی که با ناکام شدن یکی از آنها و واگذاری به بخش خصوصی این روزها نام ۷ طرح فولادی را به دنبال خود می‌کشد.
به گزارش تجارت آنلاین، نزدیک به ۸ سال است که از آغاز اجرای ۸ طرح فولادی در کشور می‌گذرد. ۸ طرحی که با ناکام شدن یکی از آنها و واگذاری به بخش خصوصی این روزها نام ۷ طرح فولادی را به دنبال خود می‌کشد.

کلنگ ۸ طرح فولادی در سال‌های ۸۶-۸۵ توسط دولت وقت برای توسعه صنعت فولاد کشور به زمین زده شد، طرح‌هایی شامل چهارمحال و بختیاری، شادگان، نیریز، قائنات، بافق یزد، سبزوار، بافت و میانه بودند که پس از مدتی طرح بافق یزد به بخش خصوصی واگذار و ۸ طرح فولادی را به ۷ طرح تبدیل کرد.

این طرح‌ها هر یک دارای ظرفیت ۸۰۰ هزار تن هستند که با این حساب مجموع ظرفیت آنها به  4.6میلیون تن می‌رسد.

اما اجرای این طرح‌ها در میانه راه با مشکلات زیادی مواجه شد که باعث شد پس از ۸ سال همچنان برخی طرح‌ها در پیچ و خم اخذ اعتبار بمانند.

پس از گذشت مدتی از بی‌نتیجه ماندن این طرح‌ها خبرهایی از گوشه و کنار به گوش می‌رسید که مکان‌یابی این ۷ طرح فولادی اشتباه بوده و راه‌اندازی این طرح‌ها هیچ توجیه اقتصادی به‌دنبال نخواهد داشت.

برخی از افراد با بیان این موضوع که صنعت فولاد صنعت وابسته به آب است اظهار می‌کنند این طرح‌ها به‌دلیل کمبود آب در مناطق انتخاب شده نمی‌توانند بازده پیش‌بینی‌شده را داشته باشند.

موضوع احداث ۷ طرح فولادی موافقان و مخالفان زیادی دارد که شنیدن دیدگاه‌های آنها جالب است.

بازنگري طرح هاي جديد فولادي

با اين حال روز گذشته جعفر سرقيني، معاون معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت از بازنگري طرح‌های جدید فولادی كشور خبر داده و اعلام كرده اولویت اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تشویق سرمایه گذاران به ورود در تولید کنسانتره و گندله است.

به گفته سرقینی: به زودی با تشکیل کمیته کارشناسی مرکب از بخش خصوصی و تشکل‌های معدنی صاحب نظر، به ارزیابی مجدد برخی از طرح‌های فولادی خواهیم پرداخت. تعدادی از طرح های فولادی بدون مطالعه فنی و کارشناسی از لحاظ آمایش سرزمین، مقیاس و موقعیت جغرافیایی در مناطقی مطرح شده اند.

وی افزود: این طرح ها زیر ساخت های لازم صنعت فولاد نظیر آب، برق، گاز، جاده، سیستم حمل ونقل و غیره را ندارند و ضرورت دارد در مورد آنها بررسی بیشتری به عمل آید. با توجه به این مشکلات مقرر شد با تشکیل کمیته ای فنی و تخصصی این طرح ها دوباره مورد بررسی وارزیابی قرار گیرند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی با اشاره به کمبود 8 میلیون و 500 هزارتن گندله برای واحدهای فولادی در سال جاری؛ گفت:  اگر امکان خرید گندله از خارج نیز فراهم شود زیر ساخت های موجود در بنادر و نیز سایر زیر ساخت ها اجازه چنین وارداتی را به ما نخواهد داد.

وی گفت: اولویت اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تشویق سرمایه گذاران به ورود در تولید کنسانتره و گندله است. سرقینی افزود: به همین دلیل، پیشنهاد وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن خام را ارایه کرده ایم.

واردات بيش از 712 هزار تن گندله

معاون معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرايطي از تشويق سرمايه گذاران به توليد كنستانتره و گندله در كشور صحبت مي كند كه براساس آمار منتشر شده طي پنج ماه گذشته ميزان واردات گندله سنگ آهن در پنج ماهه نخست سال جاری از مرز 712 هزار تن گذشت.

براساس آمار گمرک ایران در پنج ماهه نخست 1393 بالغ بر 712 هزار و 821 تن سنگ آهن بهم فشرده شده و کنسانتره‌های آن به غیر از پیریت های آهن تفته شده (گندله سنگ آهن) به ارزش تقریبی 133.1 میلیون دلار وارد کشور شد.

گندله در مدت زمان یادشده از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 4.34 و 0.61 درصد از کل واردات ایران را به خود اختصاص داد.

بحرین، امارات و هند سه مبدا اصلی واردات گندله سنگ آهن ایران در مدت زمان یادشده بودند.

در این مدت ایران از بحرین حدود 376 هزار تن به ارزش 71.3 میلیون دلار، از امارات بیش از 302 هزار تن به ارزش 55.2 میلیون دلار و از هند معادل 35 هزار تن گندله به ارزش 6.5 میلیون دلار وارد کرد.

به تازگی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از کمبود شدید گندله موردنیاز کارخانه‌های داخلی خبر داد.

به گفته جعفر سرقینی اگر کارخانه‌ها بخواهند با ظرفیت قابل قبول کار کنند باید 8،5 میلیون تن گندله وارد کنند.

وی همچنین گفته بود که در مدت سه ماه همه شرکت های بزرگ بسیج شدند و توانستیم یک میلیون تن گندله پیدا کنیم که بخشی مربوط به تحریم‌هاست و بخشی هم مربوط به این است که گندله صرفه وارداتی ندارد.

توليد 10.5 ميليون تن كنسانتره آهن

از طرف ديگر ميزان توليد كنسانتره سنگ آهن شركت هاي بزرگ معدني در 5 ماهه نخست امسال، به 10 ميليون و 573 هزار و 616 تن رسيد. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گزارش داد: 5 شركت توليدكننده كنسانتره سنگ آهن كشور از ابتداي فروردين تا پايان مرداد 93، با رشد 3 درصدي، ميزان توليد خود را 322 هزار و 427 تن افزايش دادند.

ميزان توليد این شركت‌ها در مدت مشابه سال گذشته، 10 ميليون و 251 هزار و 189 تن بود. افزون بر اين، 8 شركت بزرگ توليد كننده سنگ آهن دانه بندي در 5 ماهه جاري، با 10 درصد افزايش، 4 ميليون و 683 هزار و 591 تن سنگ آهن دانه بندي توليد كردند.

ميزان استخراج معادن سنگ آهن 8 شركت معدني مذكور در 5 ماهه امسال، به 24 ميليون و 338 هزرا و 743 تن رسيد كه در مقايسه با ميزان استخراج مدت مشابه سال گذشته (18 ميليون و 724 هزار و 982 تن)، رشد 30 درصدي نشان مي دهد.

همچنين، ميزان توليد سنگ آهن اين شركت‌ها با رشد 2 درصدي، به 14 ميليون و 262 هزار و895 تن رسيد.

كاهش صادرات سنگ آهن

روند نزولی صادرات سنگ آهن ایران در مرداد ماه سال جاری نیز ادامه یافت؛ به طوری که در این ماه صادرات سنگ آهن هماتیت دانه بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد با افت 28.97 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به حدود یک میلیون و 282 هزار تن رسید.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران، در مرداد 1393 ارزش صادرات سنگ آهن ایران نیز با کاهش 33.84 درصدی بالغ بر 84 میلیون دلار شد.

سنگ آهن ششمین کالای عمده صادرات غیرنفتی ایران در مرداد سال جاری بود و از نظر وزنی و ارزشی نیز به ترتیب 21.94 و 2.93 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را در این ماه به خود اختصاص داد.

در مرداد ماه سال 1392 بالغ بر یک میلیون و 805 هزار تن سنگ آهن به ارزش تقریبی 127 میلیون دلار از کشور صادر شده بود.

قیمت متوسط هر کیلو سنگ آهن صادراتی ایران نیز در همین ماه طبق اعلام گمرک معادل 0.1 دلار بوده است.

همچنین براساس گزارش تازه گمرک ایران در پنج ماهه سال جاری بالغ بر شش میلیون و 486 هزار تن سنگ آهن هماتیت دانه بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به ارزش تقریبی 433.7 میلیون دلار از کشور صادر شد.

این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 23.37 و 20.71 درصد کاهش یافته است.

سنگ آهن در پنج ماهه امسال نیز ششمین کالای عمده صادرات غیرنفتی ایران بود و از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب سهمی معادل 20.36 و 3.15 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داد.

در پنج ماهه امسال نیز همچون مرداد ماه طبق اعلام گمرک ایران قیمت متوسط هر کیلو سنگ آهن صادراتی معادل 0.1 دلار بود.

در پنج ماهه سال 1392 بالغ بر 8 میلیون و 463 هزار تن سنگ آهن به ارزش 547 میلیون دلار از ایران صادر شده بود.

صادرات سنگ آهن ایران در سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه شده و حتی برای نخستین بار این کالا در صدر فهرست کالاهای صادرات غیرنفتی ایران قرار گرفت اما امسال به دنبال تشدید افت قیمت جهانی سنگ آهن و همچنین طرح مباحثی مانند اخذ عوارض از صادرات، صادرات سنگ آهن ایران با افت شدیدی مواجه شده است.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار