کد خبر: ۶۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
حسن سماک امانی، مدیر بیمه‌‌های آتش‌‌سوزی شرکت بیمه‌‌کوثر از طرح‌‌های شرکت در این رشته گفت.
طرح های شرکت بیمه کوثر

بام، حمایتی ۱۰ساله برای خانه‌‌ها 
بیمه مرکزی بیمه‌های آتش‌سوزی را در حوزه‌های مختلف شامل آتش‌سوزي صنعتي، غيرصنعتي، منازل مسكوني و انبارها دسته‌بندی می‌کند. در این رشته از بیمه، بيمه‌گر در چارچوب مقررات مصوب شوراي‌عالي بيمه تعهد مي‌كند كه خسارت‌هاي وارد شده به علت وقوع آتش‌سوزي، انفجار و صاعقه به اموال بيمه شده را جبران كند. همچنین در اين نوع از بيمه‌نامه مي‌توان خطرهاي ديگری از قبیل زمين‌لرزه، سيل، طوفان، نشت آب، تركيدگي لوله، شكست شيشه، سرقت با شكست حرز و سقوط هواپيما بر روي اموال، اماكن و ...  را نيز با پرداخت حق‌بيمه اضافي تحت‌پوشش قرار داد. در این میان، بیمه آتش‌سوزی منازل مسکونی به‌دلیل وسعت مخاطبان آن و همچنین تحت‌تاثیر قرار گرفتن اقتصاد خانوار در صورت بروز حادثه از اهمیتی دوچندان برخوردار است، اما متاسفانه حتی با وجود قیمت پایین بیمه‌های آتش‌سوزی منازل مسکونی، بخش بزرگی از ایرانیان تحت‌پوشش این بیمه نیستند، به‌طوری‌که از ۲۰ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور تنها 4میلیون از آن‌ها بیمه‌های آتش‌سوزی دارند. بیمه‌کوثر به‌عنوان یک شرکت پیشرو در رشته بیمه‌های آتش‌سوزی مطرح است و بیش از 1/5میلیون واحد مسکونی را تحت‌پوشش خود قرار داده است.

حسن سماک امانی که بیش از ۲۰سال است در صنعت بیمه فعالیت دارد اکنون مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی شرکت بیمه‌کوثر است. او از ابتدای تاسیس این شرکت در آن مشغول به ‌کار شده و سعی کرده است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق، سهم از بازار رشته آتش‌سوزی را گسترش دهد. آغاز فعالیت او در صنعت بیمه به دهه هفتاد و همکاری با سازمان بيمه و بازنشستگي سپاه ( سابوب ) برمی‌گردد. از سال۸۴ در سازمان بیمه نیروهای‌مسلح و با سمت معاونت بیمه اموال مشغول به کار می‌شود و پس از آن و همزمان با تاسیس بیمه‌کوثر همکاری خود را با این شرکت آغاز می‌کند. او در ابتدای دیماه سال95 ضمن پذیرش مسئولیت سرپرستی استان تهران که سهم پرتفوی 50درصد کوثر را در اختیار دارد با حفظ سمت مدیریت آتش‌سوزی نگاه ویژه‌تری به‌عنوان یگان صفی به موضوع بیمه داشته، از نزدیک شاهد مشکلات شبکه فروش بوده و اقدامات در خور توجهی در آن حوزه نیز از خود به یادگار گذاشته است.

او در طول مدت تصدی خود در مدیریت آتش‌سوزی طرح‌های نوینی را به صنعت بیمه کشور اضافه کرده است. و یکی از طرح‌های جدیدی که او برای منازل مسکونی در نظر گرفته، طرح «بام» (بیمه‌نامه‌های بلندمدت آتش‌سوزی منازل) است که خریداران آن می‌توانند با‌توجه‌به سطح پوشش بیمه‌ای مدنظر خود به مدت ۱۰سال منزل خود را تحت‌پوشش بیمه آتش‌سوزی و خطرات اضافی قرار دهند تا ۷۰درصد تخفیف بگیرند. سماک امانی همچنین طرح‌های آسان فروش دیگری را در این رشته توسعه داده که از آن جمله می‌توان به طرح نسیم، کوثر۱ و کوثر۲ اشاره کرد که برای طبقات اقتصادی مختلف طراحی شده و از 17هزار تومان حق‌بیمه یکساله تا 120هزار تومان قابل خریداری است. با او به گفت‌وگو نشستیم تا از نظرات او درباره وضعیت بیمه‌های آتش‌سوزی در کشور، طرح‌ها و برنامه‌های بیمه‌کوثر در این رشته در سال۹۷ و همچنین عملکرد این مدیریت در سال گذشته اطلاع پیدا کنیم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

***

 

1-در ابتدا درباره اهمیت بیمه‌های آتش‌سوزی و اینکه فراگیری این نوع از بیمه در کشور تا چه اندازه است، توضیح  دهید.

امروزه صنعت بیمه در رشد اقتصادی جوامع نقش اساسی دارد  و هر گونه فعالیت اقتصادی بدون پشتوانه بیمه ناموفق خواهد بود.

ورود حمایتی بیمه در اقتصاد و زندگی اجتماعی مردم نقش اساسی دارد. بدون تردید تلاش‌های زیادی از سوی بیمه‌گران شکل گرفته و افزایش نفوذ بیمه را سبب شده است . لیکن صنعت بیمه برای شکوفایی اقتصاد و رفع نگرانی سرمایه‌گذاران و افزایش رفاه خانواده‌ها نیاز به حمایت‌های جدی دولت داشته و دارد.

وجود شرکت‌های خصوصی تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر تعمیم و توسعه بیمه داشته است. تنوع بخشی خدمات بیمه و عرضه پوشش‌های جدید منطبق با نیازهای جامعه امری ضروری است.

مضافاً بسط و گسترش بیمه نیاز به یک کار فرهنگی طولانی مدت در جامعه دارد.

مستحضرید که بیمه‌های آتش‌سوزی یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های صنعت بیمه است و اهمیت آن تا به این حد است که در کشورهای توسعه‌یافته غالبا هیچ مال و اموالی را نمی‌توانید پیدا کنید که تحت‌پوشش این نوع از بیمه نباشد، در واقع مردم و صاحبان بنگاه‌ها در این کشورها به این نوع از بیمه توجه زیادی نشان می‌دهند و نسبت‌به آن بی‌اعتنا نیستند. باید گفت در کشور ما نیز در چند سال اخیر حرکت‌های خوبی در زمینه توسعه بیمه‌های همگانی آغاز شده، لیکن تا زمانی که به اراده ملی تبدیل نشود چتر اطمینان و آرامش مناسبی برای آحاد جامعه نخواهد بود.

نگاهی به حوادث بین‌المللی به‌خصوص در کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که دیگر دوران کمک‌های بلاعوض دولتی به آسیب‌دیدگان سپری شده و این شرکت‌های بیمه هستند که می‌باید در میدان حاضر شده و نقش موثر خود را در جبران خسارت ایفا کنند. البته این نوع نگاه به معنای بی‌توجهی دولت به احیای زیرساخت‌های آسیب دیده و خسارات عمومی نیست اما بخش خصوصی که پیش از این با دریافت حق‌بیمه تقویت شده است می‌تواند این بار را تا حد زیادی از دوش دولت بردارد.

***

2-با توجه به خسارات سنگینی که معمولاً آتش‌سوزی‌ها یا حوادث فاجعه‌آمیز مثل زلزله و سیل به همراه دارد، آیا این ضرورت احساس نمی‌شود که الزامات قانونی برای این نوع از بیمه‌ها در نظر گرفته شود؟

باید گفت اگر چه الزامات قانونی می‌تواند به‌عنوان یک راه حل پیشنهاد شود لیکن برای رسیدن به نتیجه مطلوب شاید تنها راه چاره نباشد به‌نظر اینجانب مسئولان امر با به‌کارگیری تدابیر مناسب می‌توانند راه را تسهیل نمایند؛ به‌عنوان مثال در سیل گلستان که چند سال پیش به‌وقوع پیوست مسئولان استانی با خرید بیمه‌نامه مناسب توانستند مردم را از منافع آن بهره‌مند سازند و حضور موثر و چشمگیر صنعت بیمه در سیل گلستان، بارقه‌ای امیدبخش از فرهنگ‌سازی برای آرامش عمومی ساکنان آن استان بوده است. لیکن در زلزله دلخراش و مخرب آبان ماه سال96  در منطقه ازگله دشت ذهاب کرمانشاه که سه استان کشور ازجمله کرمانشاه، ایلام و کردستان را درگیر کرد تنها چند شرکت بیمه‌ای ازجمله بیمه‌کوثر در پرداخت خسارت نقش فعال داشته‌اند. بیمه‌کوثر با پرداخت خسارت به بیش از 13هزار واحد مسکونی ، جمعاً به مبلغ حدود 350میلیارد ريال نقش موثری در کمک به دولت و تقلیل آلام حادثه‌دیدگان داشته است. سایرین نیز بدون پوشش بیمه‌ای از کمک بلاعوض و وام‌های دولتی استفاده نموده و کافی نبودن سقف کمک‌های دولتی مشکلات فراوانی برای زیان‌دیدگانی که از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نبوده‌اند ایجاد کرده است .

اما چاره را کجا باید جستجو کرد؟
باید گفت آزادسازی تعرفه‌ها و رقابت شدید بیمه‌گران برای جذب مشتری، منجربه کاهش نرخ‌ها شده است.

متاسفانه مردم نمی‌دانند با پس‌انداز حداقلی به‌عنوان مثال (هزینهی خرید یک عدد آدامس در روز)، می‌توانند یک فقره بیمه‌نامه آتش‌سوزی‌، انفجار، صاعقه و زلزله تا سقف 500میلیون ريال برای خانه و اثاثه‌ی خود خریداری نمایند؛ همین موضوع نگاهی عمیق‌تر و جدی‌تر به مفهوم ضرورت تعمیم فرهنگ بیمه را متوجه اذهان می‌کند. به‌نظر می‌رسد یکی از راه و چاره‌ها ، اجباری شدن برخی  رشته‌های بیمه‌ای ازجمله پوشش زلزله برای اموال و دارایی‌های موجود کشور است. به جای اشاعه‌ی کمک بلاعوض باید با ترویج فرهنگ بیمه، مردم را به خرید بیمه‌نامه ترغیب نمود تا در هنگام وقوع حادثه، ضمن جلوگیری از خدشه‌دار شدن کرامت آحاد جامعه، همگان از مواهب صنعت بیمه بهره‌مند شوند. از دیگر راهکارهای اساسی و ریشه‌ای که باعث ارتقای دانش و آگاهی‌های بیمه‌ای می‌شود، ورود آموزش و پرورش در عرصه‌ی اطلاع‌رسانی بیمه است. با تدوین و تدریس کتب بیمه‌ای در مدارس، به راحتی می‌توان فرهنگ بیمه را توسعه داد. به‌عنوان آخرین گزینه می‌توان اجباری شدن تهیه بیمه‌نامه آتش‌سوزی را برای واحدهای مسکونی، اداری و تجاری درنظر گرفت و ارایه خدمات شهری و انجام نقل و انتقال املاک را به داشتن این بیمه‌نامه پوشش زلزله منوط کرد. همیاری و مساعدت دولت در پرداخت بخشی از حق‌بیمه‌ها و نگاه ویژه‌ی شرکت‌های بیمه‌ای در کاهش حوادث نیز نیاز به تصویب قانون و مقرراتی در این عرصه دارد که همگی عواملی برای توسعه‌ی بیمه‌ی کشور محسوب می‌شوند.

***

3-بسیاری از واحدهای ساخته‌شده که بیمه‌ آتش‌سوزی ندارند، در مناطق محروم واقع هستند که از قضا این مناطق بافت متراکمی هم دارند. بروز یک حادثه آتش‌سوزی در این مناطق می‌تواند به سرعت به خانه‌های مجاور نیز سرایت کند و فاجعه‌ای را رقم بزند. برای این بخش از ساختمان‌ها چه پیشنهادی دارید؟

همان‌طوری‌که اشاره کردید و آمارها نیز موید موضوع است در مناطق محروم، مردم غالباً قدرتی برای خرید بیمه‌نامه نداشته یا اصلاً توجهی به خرید بیمه‌نامه به‌خصوص برای منازل مسکونی ندارند و غالباً کمتر سراغ آن می‌روند. از آن طرف، شرکت‌های بیمه ای نیز به‌علت بافت فرسوده این مناطق یا استقبال خوبی از فروش بیمه‌نامه در این مناطق نمی‌کنند یا شبکه فروش شرکت‌های بیمه‌ای نیز بی‌توجه از کنار این مسئله می‌گذرند.

متأسفانه یکی از مشکلات صنعت بیمه این است که بیمه مرکزی سازوکاری که بتواند به دولت و مراجع تصمیم‌گیر تحکم و رویه واحدی برای ایجاد پوشش بیمه‌ای ایجاد کند، در اختیار ندارد. اگر چنین ساختاری وجود داشت و به ‌بیان ساده‌تر دست بیمه‌گران و بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر برای تصمیم‌گیری باز بود می‌توانستیم شاهد برداشته شدن گام‌های بزرگی در ارائه خدمات بیمه‌ای به مردم باشیم. از سوی دیگر فرهنگ‌سازی به این صورت که مردم بسیاری از نیازهای اساسی خود را برای حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی در این صنعت بدانند و به سمت آن حرکت کنند نیز به‌عنوان فاکتور اساسی برای ترویج استفاده از بیمه ضروری به نظر می‌رسد.

و اما شرکت بیمه‌کوثر در این زمینه ضمن برداشتن گام‌های بسیار خوب باتوجه‌به نیاز، درآمد و امکانات مردم برای گروه‌های کم‌درآمد، متوسط و پردرآمد بیمه‌نامه‌های مختلفی را طراحی نموده است. برای گروه‌هایی که از توان مالی کمتری برخوردارند بیمه‌نامه‌های آسان فروش دفترچه‌ای نسیم را طراحی کرده‌ایم که ضمن برخورداری از حداقل پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز افراد، حق‌بیمه ناچیزی را شامل می‌گردد؛ صدور این بیمه‌نامه بسیار آسان است و نیازی به حضور مردم در نمایندگی‌ها نیست بلکه خود نماینده به درب منازل رجوع می‌کند و در همان‌جا بیمه‌نامه صادر و دفترچه بیمه به مشتری تحویل داده می‌شود.

علاوه‌بر این، طرح آسان فروش دیگری به‌نام طرح بیمه‌کوثر را در این بخش داریم که برای اقشار با درآمد متوسط در نظر گرفته‌ایم. قیمت این بیمه‌نامه اندکی از طرح نسیم بالاتر است و طبیعتاً تعهدات و پوشش‌های بالاتری را نیز شامل می‌شود. این طرح ترکیبی بوده و علاوه‌بر ساختمان و اثاثه تعهدات بسیار خوبی درخصوص حوادث جانی، خسارت به همسایه، هزینه اسکان موقت و ... نیز دارد که با استقبال خوبی مواجه شده است.

همچنین از بهترین طرح‌های شرکت بیمه‌کوثر برای اقشار با درآمد بالاتر جامعه طرح کوثر۲ را طراحی کرده‌ایم که نسبت به دو طرح قبلی سطح پوشش بالاتری دارد و تقریباً تمامی دغدغه‌ها را مرتفع می‌کند که تا نیمه نخست امسال ارائه خواهد شد.

***

4-بسیاری از مردم نسبت‌به پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه گلایه دارند. دلیل این نارضایتی‌ها چیست؟ مواردی را دیده‌ایم که حادثه‌ای رخ داده اما کارشناس تعیین خسارت اعلام کرده که مثلا آتش‌سوزی به‌دلیل اتصال سیم برق بوده و موارد ایمنی در ساختمان رعایت نشده و در نهایت خسارتی هم به فرد پرداخت نمی‌شود.

بنده و همکارانم اعتقاد داریم فلسفه وجودی بیمه و بیمه‌گری در اولین نگاه حمایت از بیمه‌گذارانی است که به او اعتماد کرده اند پس حفظ منافع دو طرف به‌عنوان شریک در رسیدن به معامله‌ای برد برد اساس کار و مایه ثبات و تداوم راه است. اگر چه در هر معامله دو طرفه‌ای اختلافاتی حادث می‌شود بیمه هم از این امر مستثنی نیست می‌توان گفت ریشه اختلافات در ابعاد فن، رفتاری و حرفه‌ای است و گاهی رعایت نشدن حسن نیت، پایبند نبودن به تعهدات و متاسفانه بعضاً سوء برداشت و یا سوء استفاده برخی از بیمه‌گذاران نیز به آن دامن زده است.

باید گفت بیمه‌گذار و اشخاص زیان‌دیده حق دارند در صورت وقوع خسارت تا میزان زیان وارده غرامت درخواست کنند. به موجب اصل غرامت بیمه نباید نفعی برای بیمه‌گذار ایجاد نماید و بیمه‌گر مسئول رفع بی‌تعادلی است که در اثر حادثه به‌وجود آمده است. در واقع پرداخت خسارت نباید بیمه‌گذار را در وضعیتی بهتر از قبل از وقوع حادثه قرار دهد و تغییری به ‌نفع بیمه‌گذار فراهم نماید که معمولاً عمده اختلافات نیز از همین امر ناشی می‌شود.

اگر این اصل ملاک پرداخت خسارت نباشد و بپذیریم که بیمه، منبع سودی برای بیمه‌گذار باشد نظم عمومی مختل شده و فرد به ایجاد خسارت‌های عمدی تشویق می‌شود.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد بسیاری از بیمه‌گذاران موقع انعقاد قرارداد توجهی به شروط حاکم بر قرارداد ندارند و متن پیوست بیمه‌نامه را مطالعه نمی‌نمایند که این موضوع در زمان پرداخت خسارت باعث مناقشه می‌گردد. به‌عنوان مثال بسیاری از اعتراضات ناشی از رعایت نکردن اصل قاعده نسبی سرمایه است؛ یعنی بیمه‌گذار هنگام تنظیم قرارداد سرمایه واقعی را اعلام نمی‌کند و بیمه‌گر نیز در زمان حادثه به نسبت سرمایه بیمه‌شده تعهدات خود را ایفا می‌نماید. یا در بسیاری از پرونده‌ها ریشه حوادث سهل‌انگاری بیمه‌گذار است که قابل اغماض است ولیکن در برخی موارد قصور و تقصیر بیمه‌گذار به وضوح دیده می‌شود که بیمه‌گر نیز به تناسب درجه تقصیر خسارت را کسر می‌کند.

اگر چه اکثر شرکت‌های بیمه‌ای عموما به‌منظور حمایت از زیان‌دیدگان از کسر خسارت در چنین مواقعی عبور می‌کنند.

مضافاً در برخی از موارد نیز برداشتی متفاوت از خسارت یا خسارتی بودن یک حادثه بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار وجود دارد که مانع پرداخت خسارت است.

در مجموع نگاه بیمه‌گر نه تنها در بیمه‌کوثر بلکه در اکثر شرکت‌ها نگاه حمایتی است و چنین مشکلاتی کمتر دیده می‌شود.

به هر حال قانون بیمه برای حمایت از بیمه‌گذار در تمامی مسایل راه حل دارد و در صورتی‌که مقدار خسارت برآوردی مورد توافق نباشد براساس اصل داوری بیمه‌گذار حق دارد درخواست هیات داوری مرکب از نماینده بیمه‌گذار و بیمه‌گر کند که معمولاً در این مرحله به توافق قطعی دست می‌یابند.

***

5-آیا نباید شیوه تعیین و پرداخت خسارت در تمام شرکت‌های بیمه یکسان باشد؟

معمولاً در زمان خسارت حدود تعهدات بیمه‌گر و بیمه‌گذار براساس شرایط عمومی و خصوصی بیمه‌نامه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در همه شرکت‌های بیمه این رویه رعایت می‌شود.

در صورت وقوع حادثه، بیمه‌گران از افراد متخصص شامل کارشناسان رسمی دادگستری و ارزیابان خسارت بیمه مرکزی برای تعیین خسارت استفاده می‌کنند و شیوه و روش برآورد خسارت در اکثر مواقع رویه یکسانی دارد.

تنها تفاوت در شیوه خدمات‌دهی و سرعت عمل در بازدید، رسیدگی و پرداخت خسارت است که در شرکت‌های بیمه متفاوت است. در این زمینه شرکت بیمه‌کوثر بالاترین سرعت را در اعزام کارشناس به محل حادثه و رسیدگی به‌موقع و در نهایت پرداخت سریع خسارت در بین شرکت‌های بیمه داراست.

همچنین در صورت ایجاد اختلاف بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار ابتدا با مذاکره و بررسی مجدد پرونده موضوع حل و فصل می‌شود و در نهایت از داوری استفاده می‌گردد. اگر باز مشکل حل نشد مراجعه به مراجع قضایی آخرین راه کار است. الحمدا... روش بیمه‌کوثر تعامل با بیمه‌شدگان است و تعداد پرونده‌هایی که به مراجع قضایی کشیده می‌شود از تعداد انگشتان دست‌ها تجاوز نمی‌کند.

***

6-درباره بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی بلندمدت و تفاوت آن با دیگر طرح‌های بیمه‌ای در این بخش توضیح دهید.

در حوزه آتش‌سوزی بیمه‌نامه‌ها از نظر مدت در سه دوره زمانی کوتاه‌مدت که غالباً زیر یک‌سال است، میان مدت که یک‌ساله است و عمده بیمه‌نامه‌ها در این بعد زمانی صادر می‌شوند و همچنین بیمه‌نامه‌های بلندمدت که بالاتر از یکسال‌اند صادر می‌شوند. بیمه‌نامه کوتاه‌مدت بسته به خواست بیمه‌گذار برای مدت کمتر از یک سال صادر می‌شود و به‌ندرت تقاضایی برای صدور چنین بیمه‌نامه‌هایی وجود دارد. در مقابل بیمه‌نامه‌های بلندمدت ما از یک سال آغاز می‌شود و تا ۱۰سال در بیمه‌نامه‌های عادی و 20سال در بیمه‌نامه‌های مرهوناتی قابل انعقاد است. عرف جامعه درخواست بیمه‌نامه یک ساله است، اما طرح‌های یک ساله این ضعف را دارد که بیمه‌گذار پس از اتمام قرارداد بین بیمه کردن و نکردن مردد است و بعضاً رغبتی به تمدید آن نشان نمی‌دهد، یا اینکه شرکت‌های بیمه در اطلاع‌رسانی به‌موقع ضعیف عمل می‌کنند و در بسیاری اوقات بیمه‌نامه تمدید نمی‌شود. بیمه‌نامه‌های بلندمدت اولین مزیتی که دارد این است که شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم. همچنین دارندگان این بیمه‌نامه‌ها از تخفیف‌های ویژه‌ای برخوردار می‌شوند که حق‌بیمه را به مراتب نسبت به بیمه‌نامه‌های یک‌ساله کاهش می‌دهد. از سوی دیگر خیال بیمه‌گذار در یک دوره طولانی راحت است و ریسکی متوجه او نخواهد بود. شرکت بیمه نیز از قبل تمام محاسبات را انجام داده و سهمی را در یک صندوق مشخص برای پرداخت خسارات به این بیمه‌شدگان اختصاص می‌دهد. باتوجه‌به مزایای ذکرشده پیشنهاد ما این است که بیمه‌گذاران محترم بیمه‌نامه‌های بلندمدت آتش‌سوزی را تهیه کنند. به این منظور بیمه‌نامه طرح بام را تدوین کرده و در اختیار خانواده‌ها قرار داده‌ایم.

***

7-برنامه و طرح‌‌های شما برای سال ۹۷ چیست؟
در سال۹۷ چندین طرح مختلف را برای اقشار و گروه‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم. اولین طرح همان طرح بیمه‌نامه ( بلندمدت آتش‌سوزی منازل ) به‌نام طرح بام است که قبلاً توضیح دادم. دومین طرح اصناف۲ است که در ادامه طرح دفترچه‌ای اصناف و برای گروه‌های صنفی طراحی کرده‌ایم. این طرح نیز آسان‌فروش است و در آن این مزیت را قائل شدیم که خریداران این طرح نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند. از آنجایی‌که طرح اصناف1 با استقبال خوبی مواجه شد برای افزایش تعهد مالی این بیمه‌نامه، طرح اصناف۲ را طراحی کردیم. این طرح در دست چاپ است و در نیمه نخست امسال اجرایی خواهد شد.

سومین طرح ما برای سال۹۷ طرح کوثر2 در ادامه و تکمیل طرح کوثر1 است که پیش‌تر به آن اشاره کردم و انواع و اقسام خطرات را شامل می‌شود. علاوه‌‌بر تعهدات مالی، تعهدات جانی نیز در این طرح پیش‌بینی شده است و حتی یک دستگاه اتومبیل را نیز پوشش می‌دهد. این طرح یک طرح ترکیبی و مختلط است و در صنعت بیمه برای اولین بار است که شاهد چنین طرحی هستیم. این طرح نیز در نیمه نخست سال۹۷ عملیاتی خواهد شد.

طرح دیگری که در دست داریم طرح منازل مسکونی روستایی و عشایری است. این طرح همان‌طور‌که از نامش برمی‌آید برای روستا و مناطق عشایر طراحی گردیده و علاوه‌بر منازل مسکونی، اثاثه و نوع فعالیت منطقه نیز تحت‌پوشش قرار می‌گیرد. در مناطق روستایی و عشایری معمولاً کشاورزی، دامداری، قالی‌بافی و صنایع‌دستی شغل مردم است و بخشی از تعهدات با‌‌توجه‌به درخواست بیمه‌گذار می‌تواند به پوشش این اماکن تولیدی نیز اختصاص یابد. در واقع با خرید یک بیمه آتش‌سوزی انواع حوادث، بیمه عمر و همچنین کارگاه‌های تولیدی در روستا می‌تواند تحت‌پوشش بیمه قرار گیرد.

امسال روی این سه طرح به‌طور جدی کار می‌کنیم. همچنین باید تاکید کنم که بسیاری از بیمه‌نامه‌های خود را به‌صورت گروهی به سازمان‌های بزرگ می‌فروشیم، یعنی با انعقاد یک قرارداد طیف بزرگی را تحت‌پوشش بیمه قرار می‌دهیم. بسیاری از سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی مانند بازرگانی دولتی ایران که تمام سیلوهای آن در کشور تحت‌پوشش بیمه آتش‌سوزی بیمه‌‌کوثر است از محصولات ما استفاده می‌کنند. طیف وسیعی از کارمندان و شبکه فروش این شرکت‌ها و ارگان‌ها تحت‌پوشش بیمه‌کوثر قرار دارند و خدمات و تعهدات به افراد بیمه‌شده در این گروه‌های بزرگ به‌صورت یکسان ارائه می‌شود، اما در این میان عده‌ای از بیمه‌شدگان خواهان خدمت بیشتری از تعهدات گروهی هستند و در قالب فروش بیمه‌نامه‌های تکمیلی نیاز این گروه را فراهم نموده‌ایم.

همچنین امسال فروش الکترونیکی بیمه‌نامه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

***

و صحبت پایانی؟
واقعیت آن است که حوادث فاجعه‌آمیز طبیعی در طول سال‌های اخیر افزایش یافته است. دلیل آن تنها گرمایش کره زمین و پیامد‌های آن نیست بلکه تراکم شدید افراد و اموال در مناطقی که مستعد حوادث طبیعی‌اند در این امر دخیل است. باتوجه‎به اینکه بلاهای طبیعی در کشورهای جهان سوم اغلب به جمعیتی که در فقر زندگی می‌کنند آسیب می‌رساند. بیمه‌های خرد می‌تواند به مدیریت خسارات ناشی از بلایا و حوادث فاجعه‌آمیز در کشورهای جهان سوم کمک کند.

بیمه‌کوثر با طراحی بیمه‌نامه‌هایی همچون طرح دفترچه‌ای آسان فروش خانه و اثاثه (نسیم)، طرح جامع خانه و خانواده (کوثر)، طرح دفترچه‌ای مشاغل مختلف (اصناف) و در آینده‌ای نزدیک (اصناف2) و (کوثر2) و همچنین طراحی بیمه‌نامه بلند‌مدت آتش‌سوزی منازل (بام) و امکان صدور الکترونیکی بیمه‌نامه سعی نموده با صدور بیمه‌نامه‌های خرد جمع کثیری از جامعه را تحت‌پوشش خود قرار دهد.

هدف از طراحی بیمه‌های خرد، مقرون به صرفه بودن برای افراد و حمایت از خانواده‌های کم درآمد و یا متوسط جامعه است این محصولات اغلب برای مقابله با خطر حوادث فاجعه‌آمیز طبیعی خاص طراحی شده است.

شرکت بیمه‌کوثر ظرفیت‌هایی دارد که شاید در برخی از شرکت‌ها این ظرفیت وجود نداشته باشد؛ اقبال و اعتماد مردم نسبت‌به بیمه‌کوثر روز‌به‌روز در حال افزایش است. علاوه‌بر این، رخدادها و حوادث طبیعی که طی سال‌های گذشته خساراتی را به مناطق مختلف وارد کرد می‌تواند چراغ خطری برای توجه بیشتر مردم نسبت‌به بیمه کردن دارایی‌های خود در مقابل چنین حوادثی باشد. بیمه‌کوثر با تجارب گسترده در این خصوص آمادگی دارد خدمات بیمه‌ای را در بالاترین سطح کیفیت با رویکرد حمایت از بیمه‌گذاران خود و در حداقل زمان ممکن به مردم ارائه دهد. ما به آنچه می‌گوییم باور داریم و باورمان حمایت از همه انسان‌های شریفی است که به ما اعتماد کرده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: