کد خبر: ۶۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:
صورت‌های مالی بیش از 1500 شرکت و نهاد مالی در کودال افشا می‌شود و این یک بستر الکترونیک شفاف بسیار بزرگ برای کشور است که البته باید تقویت شود و تعداد شرکت‌ها افزایش پیدا کند
افشای صورت‌های مالی بیش از ۱۵۰۰ شرکت و نهاد مالی
شاپور محمدی در خصوص آخرین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای الکترونیکی کردن خدمات دولت، توضیحاتی ارائه داد.

صورت‌های مالی بیش از ۱۵۰۰ شرکت و نهاد مالی در کودال افشا می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  در حاشیه بیست‌و‌چهارمین جشنواره الکامپ، سازمان فناوری اطلاعات و سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف توسعه خدمات فناوری اطلاعات در حوزه بازار سرمایه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه بین رسول سراییان رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به امضا رسید.

با توجه به اینکه در حال حاضر الکترونیکی کردن خدمات دولت یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان است، امضای این تفاهمنامه می‌تواند مهم تلقی شود. از اهداف مهم این تفاهم نامه می‌توان به همکاری و هم‌افزایی توانایی طرفین در ارائه خدمات و اجرای پروژه‌های مشترک علمی-پژوهشی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد. همچنین ارتقاء زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فناوری اطلاعات و بهره‌مندی از پتانسیل دو سازمان در توسعه بازار سرمایه از مهم‌ترین مفاد تفاهم‌نامه بود.

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اقدامات یک سال گذشته این سازمان در جهت الکترونیکی کردن خدمات دولت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات زیادی در زمینه الکترونیکی و سیستمی کردن بازار سرمایه انجام داده است. از جمله این موارد می‌توان به کودال 360 درجه اشاره کرد؛ این قابلیت خدمات اطلاع‌رسانی را در کودال تکمیل کرده و اطلاعات بیشتری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. یک اقدام دیگری که به تازگی در این راستا انجام گرفته، سامانه هشدار مدیران است که به مدیران شرکتهای بورسی اعلام می‌کند، موعد ارائه صورت‌های مالی فرا رسیده و آنها باید این صورت‌های مالی را در کودال بارگذاری کنند.

وی در همین زمینه ادامه داد: اقدام دیگری که برای بهبود الکترونیک بازار سرمایه انجام شد، بروزرسانی هسته معاملات بورس تهران در سال گذشته و فرابورس در امسال است. این قابلیت به عملکرد سامانه‌های معاملاتی کمک خواهد کرد و میزان تراکنش موجود در معاملات و همچنین پایداری سیستم‌های معاملاتی بورس‌ها تقویت شد و این یکی از اقدامات مهم سال گذشته در این زمینه بود.
سامانه رصد به اندازه‌گیری زمان انجام خدمات و چگونگی ارائه خدمت به مردم کمک می‌کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همین زمینه افزود: همچنین یک قابلیت دیگر به نام سامانه رصد ایجاد شده که یکی از مهمترین سامانه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است. این سامانه به اندازه‌گیری زمان انجام خدمات و چگونگی ارائه خدمت به مردم در حوزه افزایش سرمایه و تأیید صلاحیت مدیران کمک می‌کند. در واقع این موارد از طریق سامانه رصد سنجش می‌شود و متناسب با زمانی که صرف خدمات می‌شود، زمان در نظر می‌گیریم و آن فرآیندها را اصلاح می‌کنیم. این سامانه پیامکی برای شرکت‌ها و کسانی که تقاضای افزایش سرمایه کردند، ارسال می‌کند و به آنها اعلام می‌کند که درخواستشان در چه مرحله‌ای است و چه مقدار زمان لازم دارد تا فرآیندها تکمیل شود.

محمدی افزود: این سامانه‌ها و امکانات در موضوع بهبود محیط کسب‌وکار یکی از اقدامات مثال‌زدنی است که انشاءالله کمک خواهد کرد فرآیندها در بازار سرمایه کوتاه‌تر شوند و در حوزه‌های مختلف سهولت بیشتری در بازار سرمایه به وجود آید.
در مجموع صورت‌های مالی بیش از ۱۵۰۰ شرکت و نهاد مالی در کودال افشا می‌شود

وی در رابطه با نقش الکترونیکی کردن فرآیندها بازار سرمایه در جلوگیری از بروز فساد و وجود رانت، اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه مسئولیت خود در زمینه اجرای ماده 6 قانون اجرای اصل 44 صورت‌های مالی بیش از 320 شرکتی که در واقع زیرمجموعه نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها هستند را افشا می‌کند؛ این شرکت‌ها جزو شرکت‌های پذیرفته شده یا درج شده یا لزوماً سهامی عام نیستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در واقع صورت‌های مالی این حدود 320 شرکت در کنار 1200 شرکت و نهاد مالی‌ای منتشر می‌شود که سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق قانون بازار اوراق بهادار، اطلاعات آنها را منتشر می‌‎کند. در مجموع صورت‌های مالی بیش از 1500 شرکت و نهاد مالی در کودال افشا می‌شود و این یک بستر الکترونیک شفاف بسیار بزرگ برای کشور است که البته باید تقویت شود و تعداد شرکت‌ها افزایش پیدا کند اما در حال حاضر این بستر وجود دارد و به افزایش شفافیت و جلوگیری از رانت و فساد کمک می‌کند که قطعاً می‌تواند یکی از اقدامات خوب تلقی شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: