براین اساس مشتركان سرويس اينترنت پرسرعت ميتوانند سرعت و كيفيت سرويس مورد استفاده خود را در بازههاي زماني مختلف از طريق اين سامانه تست كنند و علاوه بر ثبت نتايج آن، مشخصات سرويس دريافتي خود را با آن مقايسه كنند.
هدف از این الزام رگولاتوري، حمايت از حقوق كاربران اینترنت اعلام شده است.
مشتركان اینترنت ميتوانند درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرويس خود با نتايج تستهاي سامانه مربوط به اپراتور (لينك سنحش سرعت و كيفيت در سايت اپراتور) در مرحله اول، موضوع را از اپراتور ارائه دهنده سرويس پيگيري كنند و درصورت رفع نشدن مشكل، شكايت خود را در سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ثبت كنند.