کد خبر: ۶۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
رییس کل بیمه مرکزی گفت: در ۴ ماهه نخست امسال 11000 میلیارد تومان حق بیمه تولیدی و 6700 میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.
رییس کل بیمه مرکزی: در ۴ ماهه نخست سال تولید 11000 میلیارد تومان حق بیمه داشتیم

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، دکترغلامرضا سلیمانی در نشست خبرنگاران حوزه بیمه با اعلام این مطلب افزود: سهم ۲,۳ درصدی صنعت بیمه درGDP اقتصاد کشور چندان قابل قبول نیست و باید دست به دست هم بدهیم و رشد چشمگیری را برای این صنعت رقم بزنیم.

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این نکته که اندازه صنعت بیمه باید بزرگتر شود، تصریح کرد: متاسفانه هنوز غیر از رشته های سه گانه درمان، عمر و زندگی و شخص ثالث موفق عمل نکرده ایم و نتوانستیم بیمه را به سبد اقتصادی خانوار اضافه کنیم ولی امیدواریم در صورت تحقق برنامه های بیمه ای افزایش قابل توجهی را شاهد باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی آمادگی دارد با مشارکت در تغییر قوانین و آیین نامه ها زمینه ادغام شرکت های بیمه ای را فراهم کند که این امر مستلزم موافق هیات های مدیره و سهامداران شرکت های بیمه خواهد بود.
دکترسلیمانی با تشریح آخرین دستاوردهای صنعت بیمه در ماه های اخیر به موضوع تحریم ها اشاره کرد و افزود: بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق نامه برجام چندین شرکت بیمه ای که مراوداتی با آمریکا داشتند تعهدات خود را در حوزه بیمه های اتکایی زیرپا گذاشتند اما خوشبختانه صنعت بیمه کشور ما برای ایفای این تعهدات توانایی کافی دارد.

رییس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: باید سهم بیمه های غیردولتی را افزایش دهیم و این اتفاق در گرو کاهش سهم بیمه های دولتی است و باید تمهیداتی بیندیشیم که بخش خصوصی بتواند در بازارهای پولی و مالی نقش پررنگتری ایفا کند.

وی با تاکید بر نقش موثر رسانه ها در پیشبرد اهداف و برنامه های صنعت بیمه بر اهمیت موضوع فرهنگسازی افزود: در بخش فنآوری اطلاعات بیمه ای سامانه "سنهاب" عملکرد قابل قبولی داشته اما هنوزموضوع  شفافیت اطلاعات و سطح دسترسی باید به طور جدی دنبال شود.

دکتر سلیمانی گفت: تهیه و تدوین محصولات جدید بیمه ای از اهداف جدی ماست و اعتقاد داریم در صورت تحقق این برنامه ها ضریب نفوذ بیمه ای به شکل قابل قبولی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به تحولات اخیر اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی در کشور خاطرنشان کرد: ارزش ریال پایین آمده و این یک چالش جدی است و در عرصه صنعت بیمه باید تلاش کنیم پوشش های بیمه ای را بالاتر ببریم و در حد امکان نرخ ها را کنترل کنیم.

وی از انتشار اوراق بهادار بیمه ای در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با ورود جدی تر صنعت بیمه به بازار بورس شاهد تحول بزرگی در حوزه صنعت بیمه خواهیم بود که خوشبختانه مطالعات و پژوهش های کافی در این حوزه نیز به عمل آمده است.

رییس کل بیمه مرکزی افزود: حق بیمه صادره با حق بیمه های وصولی متفاوت است و همین امر کمی نگران کننده به نظر می رسد چرا که حق بیمه های صادره و وصولی ها باید رابطه منطقی تری داشته باشند.
دکتر سلیمانی تاکید کرد: بخش نظارتی بیمه مرکزی در این زمینه به صورت قاطع و محکم عمل می کند که انشالله با برنامه های مشخص و مدون این چالش را هم مهار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما نظارت خود را از نظارت مجمعی به نظارت مستمر تغییر می دهیم تا کنترل ها به شکل روزانه و علمی دنبال شود.

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این نکته که بیمه مرکزی یک نهاد حاکمیتی و نظارتی است و اجازه بنگاهداری ندارد، افزود: ما دنبال راهکارهایی هستیم که ساختار مالی شرکت بیمه ایران اصلاح شده و به دنبال آن امکان سنجی و محمل قانونی لازم فراهم شود.

دکتر سلیمانی در خصوص برنامه های ویژه برای جلوگیری از تکرار بیمه توسعه گفت: ما به عنوان نهاد ناظر موظف هستیم عملکرد شرکت های بیمه را بررسی کنیم و نظارت کامل بر صورت های مالی، توانگری مالی و اجرای قوانین آنها داشته باشیم و نظارت را از حالت فیزیکی و میدانی به سمت نظارت علمی سوق دهیم.

وی افزود: سهامداران انتظار سود دارند، اما متاسفانه برخی از شرکت ها نتوانسته اند این انتظار آنها را به نحو احسن برآورده کنند و ما باید نظارت خود را بر ساختار مالی که شامل ذخایر، صورت های مالی و توانگری مالی است را بیشتر کنیم. همچنین باید با ایجاد روش های تشویقی بیمه های مورد نیاز و سودآور را بیشتر به مردم معرفی کنیم  که این مهم نیازمند کمک رسانه هاست و می تواند نقش موثری در سودآوری صنعت بیمه داشته باشد.

دکتر سلیمانی با تاکید بر نقش رسانه ها در گسترش فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور گفت: ما در بخش امنیت بیمه ای کاستی هایی داریم و مردم هنوز نتواسته اند امنیت و آرامشی را که می توانند از طریق بیمه به دست آورند را لمس کنند. علی رغم گذشت ۸۰سال از عمر بیمه هنوز مردم به اهمیت صنعت بیمه پی نبرده اند و حل این معضل، همکاری گسترده رسانه ها را می طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عوارض های پرداختی صنعت بیمه به نهادهایی همچون وزارت بهداشت و راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: این مبالغ از عوارض کمک زیادی به ایجاد آرامش و امنیت در میان مردم هنگام بروز تصادفات رانندگی کرده است اما بحث مهمی که وجود دارد، نحوه هزینه کرد این مبالغ است که ما از این نهادها درخواست گزارش کرده ایم و آنها نیز گزارش کلی ارائه کرده اند که منتظر ارائه گزارش ریز هزینه کرد این مبالغ هستیم تا بتوانیم اثربخشی مناسب داشته باشیم.

وی در پایان از رسانه ها خواست تا مردم را بیش از پیش با ماموریت ها و ظرفیت های صنعت بیمه آشنا کنند.

شایان ذکر است نخستین نشست خبری رییس کل جدید بیمه مرکزی با اصحاب رسانه صبح امروز در ساختمان شماره دو بیمه مرکزی برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: