بررسیها در بازار خودروهای داخلی حاکی از افزایش حدود 6 تا 10 میلیون تومانی قیمتها است و به باور فعالان بازار، دلیل اصلی این موضوع، نوسان نرخ ارز است.
البته گفته میشود چراغ سبز مجلس به خودروسازان و به دنبال سخنان اخیر یکی از نمایندگان در خصوص آزادسازی قیمت خودرو، موج تازهای در افزایش قیمت خودرو در بازار ایجاد شد؛ به طوری که پراید 111 به قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان در بازار فروخته شد.
از سوی دیگر، قیمت پژوپارس TU5 که در هفته گذشته به 60 میلیون تومان رسیده بود، با افزایش 10 میلیون تومانی به 70 میلیون تومان رسید. پژو405 نیز با افزایش 7 میلیون تومانی با قیمت 49 میلیون تومان معامله شد.
بر این اساس، بررسیها از روند قیمتی بازار حاکی از آن است که پراید111 با قیمت 30 میلیون تومان، پراید 131 حدود 27 میلیون و 500 تومان و تیبا صندوقدار 31 میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرود.
سمند LX نیز در بازار 49 میلیون تومان، سمند EF7 حدود 48 میلیون تومان، پژو2008 حدود 195 هزار تومان، پژو405 جیالایکس 48 میلیون تومان، پژوپارس 58 میلیون تومان، پژو207 دندهای 77 میلیون تومان و پژو206 تیپ2 حدود 45 میلیون و 100 هزار تومان است.
در بازار خودروهای وارداتی هم این روزها با وجود اینکه رکود حکمفرماست همچنان بر قیمت ها افزوده می شود.
در همین حال روز گذشته در شرایطی که قیمت خودروهای وارداتی با ارز رسمی، به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت آب پاکی را روی دست واردکنندگان ریخت و اعلام کرد آنها باید در قیمتگذاری خودروهای موردنظر، شرایط وزارت صنعت را لحاظ کنند.آن طور که محمد شریعتمداری در گفتوگو با «ایسنا» عنوان کرده، واردکنندگان خودرو دو راه برای عرضه محصولات وارداتی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پیش رو دارند؛ اول اینکه محصولات موردنظر را متناسب با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ارز، عرضه کنند و دوم اینکه در صورت قیمتگذاری آزاد، مابهالتفاوت آن را به دولت بپردازند.
وی تاکید کرده که استفادهکنندگان از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، مشمول نظام قیمتگذاری بوده و باید خودروهای وارداتی را متناسب با نرخ ارز مربوطه عرضه کنند. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردکنندگان خودرو اگر میخواهند خودروهای وارد شده با ارز دولتی را با قیمتهای حاشیه بازار عرضه کنند، باید مابهالتفاوت آن را به دولت بپردازند؛ بنابراین آنها نمیتوانند از این نمد کلاهی برای خود ببافند.
اما بنا به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در راهکار اول، واردکنندگان باید خودروهایی را که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کردهاند، مطابق با همین نرخ، قیمتگذاری کنند؛ این در شرایطی است که در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد بسیار بالا رفته و فاصلهای فاحش میان نرخ نمایندگی و قیمت بازار به چشم میآید. شرایط به شکلی است که دلالی و واسطهگری در بازار وارداتیها به شدت افزایش یافته است و هر کس بتواند خودرویی را با قیمت نمایندگی به دست بیاورد، قادر است آن را با چند ده میلیون تومان سود به فروش برساند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر مشتری و مصرفکننده واقعی در بازار بسیار کم است و دلالها در حال جولان دادن هستند و بیشتر سود موجود در این بازار، به جیب آنها میرود.
از همین رو، واردکنندگان که نمیخواهند مابهالتفاوت قیمت نمایندگی و بازار نصیب دلالها شود، بهدنبال آن هستند تا محصولات خود را در حاشیه بازار قیمتگذاری کرده و مانع سودجویی واسطهها شوند. اتفاقا از آنجاکه در حال حاضر واردات خودرو ممنوع و کسب و کار واردکنندگان در این حوزه، کساد شده، آنها قیمتگذاری آزاد را بیشتر و بیشتر حق خود میدانند. این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید واردکنندگان چون ارز دولتی گرفتهاند، خودروها را نیز باید متناسب با همین نرخ، قیمتگذاری کرده و تحویل مشتریان دهند. در باب این موضع وزارت صنعت، دو نکته وجود دارد. نکته اول، آزمودن آزمودهای خطا (دخالت در قیمتگذاری و بازار خودرو) است. ثابت شده که دخالت دولت در قیمتگذاری هر کالایی به ویژه «خودرو»، نهتنها به آرامش بازار منجر نشده و به نفع مشتریان نیست، بلکه اثرات عکس نیز دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از یک سال و نیم پیش که فعالیت گریمارکتها (شرکتهای متفرقه) را ممنوع کرد، سبب بر هم زدن بازار خودروهای وارداتی شد و در ادامه با تصمیماتی دیگر، آرامش را از این بازار گرفت.
بستن سایت ثبتسفارش در تیرماه سال گذشته، توقف دوباره فعالیت گریمارکتها در اواخر زمستان و در نهایت ممنوع کردن واردات خودرو در خرداد امسال، اقداماتی بود که وزارت صنعت با انجام آنها، آرامش را از بازار گرفت و سبب شد قیمت خودروهای وارداتی سر به فلک بزند. در واقع، مقصر اصلی بهوجود آمدن فاصله فاحش میان قیمت نمایندگی و بازار خودروهای وارداتی، دخالتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در روند واردات خودرو بود و عجیب اینجاست که این وزارتخانه هنوز هم دستبردار نیست. الزام واردکنندگان به قیمتگذاری خودروها، هرچند در ظاهر به سود مشتریان است، اما کیست که نداند نفع اصلی را از این «دستور» دلالها و واسطهها میبرند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر بهدنبال آزادسازی قیمت خودروهای داخلی است، چون خوب میداند سود قیمتگذاری دستوری، بیشتر به جیب دلالها میرود نه مصرفکنندگان واقعی. حال پرسش اینجاست که وقتی وزارت صنعت در مورد خودروهای داخلی به این نتیجه رسیده، چرا میخواهد آزمودهای را دوباره بیازماید و به موضوع قیمت خودروهای وارداتی ورود کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، قیمتگذاری دستوری بیش از آنکه نفع مشتریان و مصرفکنندگان واقعی را بهدنبال داشته باشد، حساب دلالها را شارژ میکند؛ زیرا آنها هستند که بیشترین نفع را از مابهالتفاوت قیمت نمایندگی و بازار خودروهای وارداتی میبرند.
در ادامه اخرین قیمت خودروهای وارداتی و داخلی را می بینید:
|
قیمت محصولات ام جی |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
ام جی 360 | 1397 | 115,000,000 | 125,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات ام وی ام |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
ام وی ام 110S | 1397 | 41,900,000 | 41,900,000 | -- |
ام وی ام 315هاچ بک | 1397 | 29,000,000 | 56,700,000 | -- |
ام وی ام 550 | 1397 | 61,000,000 | 62,000,000 | -- |
ام وی ام X22 | 1397 | 35,400,000 | 83,600,000 | -- |
ام وی ام X33 S | 1397 | 48,100,000 | 96,200,000 | -- |
|
قیمت محصولات برلیانس |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
برلیانس h220 | 1397 | 43,600,000 | 45,100,000 | -- |
برلیانس h230 | 1397 | 43,684,000 | 47,400,000 | -- |
برلیانس h320 | 1397 | 61,700,000 | 64,500,000 | -- |
برلیانس h330 | 1397 | 61,500,000 | 72,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات بورگوارد |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
بورگوارد BX7 | 2018 | 510,000,000 | 529,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات بی ام و |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
بی ام و X4 | 2017 | 1,057,000,000 | 1,190,000,000 | -- |
بی ام و سری 5 سدان | 2017 | 1,175,000,000 | 1,400,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات پراید |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
پراید 111 | 1397 | 25,700,000 | 28,000,000 | -- |
پراید 131 | 1397 | 23,000,000 | 27,000,000 | -- |
پراید 132 | 1397 | 24,300,000 | 25,800,000 | -- |
پراید 151 | 1397 | 23,400,000 | 23,400,000 | -- |
|
قیمت محصولات پژو |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
پژو 2008 | 1397 | 181,000,000 | 190,000,000 | -- |
پژو 2008 | 1396 | 175,000,000 | 180,000,000 | -- |
پژو 206 | 1397 | 41,000,000 | 62,000,000 | -- |
پژو 206 SD | 1397 | 54,100,000 | 62,000,000 | -- |
پژو 207 | 1397 | 57,500,000 | 93,000,000 | -- |
پژو 405 | 1397 | 40,200,000 | 53,000,000 | -- |
پژو 508 | 2017 | 335,000,000 | 348,000,000 | -- |
پژو پارس | 1397 | 51,000,000 | 82,500,000 | -- |
|
قیمت محصولات پورشه |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
پورشه ماکان | 2017 | 1,378,000,000 | 1,607,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات تویوتا |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
تویوتا C-HR | 2018 | 430,000,000 | 525,000,000 | -- |
تویوتا C-HR | 2017 | 435,000,000 | 490,000,000 | -- |
تویوتا C-HR هیبرید | 2018 | 440,000,000 | 530,000,000 | -- |
تویوتا C-HR هیبرید | 2017 | 430,000,000 | 485,000,000 | -- |
تویوتا راوفور | 2018 | 600,000,000 | 651,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات تیبا |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
تیبا صندوق دار | 1397 | 26,000,000 | 30,300,000 | -- |
تیبا هاچ بک | 1397 | 27,800,000 | 34,300,000 | -- |
|
قیمت محصولات جک |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
جک S5 | 1397 | 137,000,000 | 167,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات جیلی |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
جیلی GC6 | 1397 | 73,200,000 | 80,700,000 | -- |
جیلی GC6 | 1396 | 63,000,000 | 63,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات چانگان |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
چانگان CS 35 (مونتاژ) | 1397 | 64,400,000 | 97,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات چری |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
چری آریزو 5 | 1397 | 79,000,000 | 84,400,000 | -- |
چری آریزو 5TE | 1397 | 60,400,000 | 100,600,000 | -- |
چری آریزو 5TE | 1396 | 100,000,000 | 100,600,000 | -- |
چری تیگو 5 | 1397 | 73,000,000 | 128,200,000 | -- |
چری تیگو 7 | 1397 | 158,000,000 | 177,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات دانگ فنگ |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
دانگ فنگ H30 کراس | 1397 | 59,000,000 | 68,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات دنا |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
دنا 1.7 لیتر | 1397 | 57,000,000 | 70,000,000 | -- |
دنا پلاس | 1397 | 68,600,000 | 82,500,000 | -- |
|
قیمت محصولات رانا |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
رانا LX | 1397 | 49,500,000 | 55,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات رنو |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
رنو پارس تندر | 1397 | 62,400,000 | 71,000,000 | -- |
رنو تلیسمان | 2018 | 446,000,000 | 480,000,000 | -- |
رنو تلیسمان | 2017 | 395,000,000 | 423,000,000 | -- |
رنو تندر90 | 1397 | 54,000,000 | 72,800,000 | -- |
رنو داستر | 2017 | 175,000,000 | 190,000,000 | -- |
رنو ساندرو | 1397 | 76,000,000 | 91,000,000 | -- |
رنو ساندرو استپ وی | 1397 | 73,000,000 | 153,000,000 | -- |
رنو فلوئنس | 2017 | 152,000,000 | 178,000,000 | -- |
رنو کپچر | 2017 | 207,000,000 | 225,000,000 | -- |
رنو کولیوس | 2018 | 497,000,000 | 550,000,000 | -- |
رنو کولیوس (منطقه آزاد) | 2018 | 255,000,000 | 342,000,000 | -- |
رنو کولیوس | 2017 | 476,000,000 | 506,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات زوتی |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
زوتی آریو | 1397 | 62,500,000 | 63,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات سانگ یانگ |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
سانگ یانگ تیوولی | 2018 | 222,000,000 | 236,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات ساینا |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
ساینا EX دنده ای | 1397 | 33,000,000 | 38,700,000 | -- |
ساینا اتوماتیک | 1397 | 33,700,000 | 47,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات سمند |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
سمند LX | 1397 | 38,900,000 | 51,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات سوزوکی |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
سوزوکی گراند ویتارا (مونتاژ) | 1397 | 239,000,000 | 290,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات فوتون |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
فوتون ساوانا | 2018 | 180,000,000 | 184,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات کوییک |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
کوییک اتوماتیک فول پلاس | 1397 | 46,000,000 | 48,100,000 | -- |
|
قیمت محصولات کیا |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
کیا اسپورتیج | 2018 | 465,000,000 | 526,000,000 | -- |
کیا سراتو | 2017 | 292,000,000 | 311,000,000 | -- |
کیا سراتو (مونتاژ) | 1397 | 127,000,000 | 175,000,000 | -- |
کیا سراتو (مونتاژ) | 1396 | 139,000,000 | 161,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات گک گونو |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
گک گونو ترامپچی GA3S | 2017 | 125,000,000 | 135,000,000 | -- |
گک گونو ترامپچی GA3S | 2015 | 128,000,000 | 135,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات لکسوس |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
لکسوس NX هیبرید | 2017 | 820,000,000 | 960,000,000 | -- |
لکسوس RX | 2017 | 1,121,000,000 | 1,292,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات لیفان |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
لیفان 820 | 1397 | 129,000,000 | 149,000,000 | -- |
لیفان 820 | 1396 | 135,000,000 | 137,000,000 | -- |
لیفان X50 | 1397 | 79,000,000 | 86,500,000 | -- |
لیفان X60 | 1397 | 93,600,000 | 97,500,000 | -- |
|
قیمت محصولات مزدا |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
مزدا 3 جدید صندوق دار | 1397 | 220,000,000 | 256,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات میتسوبیشی |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
میتسوبیشی ASX | 2018 | 378,000,000 | 394,000,000 | -- |
میتسوبیشی اوتلندر | 2018 | 480,000,000 | 487,000,000 | -- |
میتسوبیشی اوتلندر | 2017 | 430,000,000 | 437,000,000 | -- |
میتسوبیشی اوتلندر PHEV | 2018 | 542,000,000 | 570,000,000 | -- |
میتسوبیشی لنسر | 2018 | 225,000,000 | 242,000,000 | -- |
میتسوبیشی لنسر | 2017 | 204,000,000 | 230,000,000 | -- |
میتسوبیشی میراژ | 2018 | 130,000,000 | 137,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات مینی |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
مینی کانتری من | 2018 | 753,000,000 | 875,000,000 | -- |
مینی کوپر | 2018 | 698,000,000 | 731,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات نیسان |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
نیسان ایکس تریل | 2018 | 546,000,000 | 556,000,000 | -- |
نیسان ایکس تریل | 2017 | 429,000,000 | 500,000,000 | -- |
نیسان جوک | 2017 | 252,000,000 | 302,000,000 | -- |
نیسان وانت زامیاد | 1397 | 43,500,000 | 356,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات هاوال |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
هاوال H2 | 1397 | 150,000,000 | 171,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات هایما |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
هایما S5 | 1397 | 115,000,000 | 131,000,000 | -- |
هایما S7 | 1397 | 128,000,000 | 180,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات هن تنگ |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
هن تنگ X5 | 2017 | 162,000,000 | 162,000,000 | -- |
هن تنگ X7 | 2017 | 162,000,000 | 188,000,000 | -- |
|
قیمت محصولات هیوندای |
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر | قیمت نمایندگی |
|
هیوندای i20 (مونتاژ) | 1397 | 144,000,000 | 187,000,000 | -- |
هیوندای اکسنت | 2018 | 163,000,000 | 175,000,000 | -- |
هیوندای اکسنت | 2017 | 166,000,000 | 168,000,000 | -- |
هیوندای اکسنت (مونتاژ) | 1397 | 144,000,000 | 164,000,000 | -- |
هیوندای النترا | 2018 | 305,000,000 | 361,000,000 | -- |
هیوندای النترا | 2017 | 303,000,000 | 330,000,000 | -- |
هیوندای توسان (ix35) | 2017 | 419,000,000 | 450,000,000 | -- |
هیوندای سانتافه (ix45) | 2017 | 481,000,000 | 570,000,000 | -- |
هیوندای سوناتا هیبرید | 2018 | 330,000,000 | 511,000,000 | -- |
هیوندای سوناتا هیبرید | 2017 | 365,000,000 | 395,000,000 | -- |