کد خبر: ۶۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
شهباز حسن پور بيگلري
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي

بي شک بيکاري پاشنه آشيل تمامي‌دولتهاست و نقطه مقابل بيکاري، اشتغالزايي است و چنانچه بتوانيم اشتغالزايي کنيم، بي شک نه تنها بر معضل بيکاري بلکه بر بسياري از معضلات ناشي از بيکاري فايق خواهيم آمد. بيکار معضلي است که هميشه وجود داشته اما در برخي موارد ميزان آن کم و در برخي موارد نيز رشد داشته است. به همين دليل وقتي مشکلي دايمي‌است بايد براي ان نيز برنامه ريزي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت داشته باشيم متاسفانه نبود برنامه براي مقابله با اشتغالزايي باعث نگراني است و بايد براي رفع سريع بيکاري، برنامه کوتاه مدت داشته باشيم، در عين حال با برنامه‌هاي ميان مدت به فکر پايدار کردن اشتغال براي کساني باشيم که در اثر مشاغل کوتاه مدت بيکار مي‌شوند و براي کلان کشور نيز يک برنامه اشتغالزايي بلند مدت داشته باشيم که براي صنايع و مشاغلي تعريف شوند که هرگز نياز به تغيير ندارند. در اين شرايط حمايت جدي از توليدکننده داخلي اهميت ويژه‌اي دارد زيرا معضل بيکاري به دست توليد توليدکننده باز مي‌شود و بايد موانع را از پيش پاي او برداريم. اما تهديدهاي دشمنان نيز همواره مطرح مي‌شود و اگر از تهديدهاي دشمنان بترسيم، قافيه را باخته ايم. قرار نيست هرگاه که آمريکايي‌ها از تحريم سخن گفتند، گمان کنيم که ما را زمينگير خواهند کرد و چشم انتظار لطف آنان باشيم، بلکه بايد به توان داخلي اتکا کنيم و با حمايت از توليد و توليدکننده و نيروي کار داخلي به خواسته‌هاي خود برسيم.
اما دست اندازهايي براي کارآفرينان و سرمايه گذاران ايجاد مي‌شود. بايد بدانيم که جذب سرمايه‌گذارسخت است و سخت تر از آن حفظ سرمايه‌گذاراست. امروزه سرمايه گذاران بسياري براي توليد و اشتغالزايي پا به عرصه مي‌گذارند که در نتيجه بي توجهي و کاغذبازي‌هاي اداري، از همه چيز دلسرد مي‌شوند.
اشکال بزرگتر اين است که براي تجار و بازرگانان بيش از توليدکنندگان احترام قايل مي‌شوند. سود واردات بالاست، دردسر واردات کم است، مشکلات بيمه، ماليات، عوارض و دهها مورد ديگر را ندارد و به سرعت نيز به سود ناشي از واردات مي‌رسد در حالي که توليدکننده تمامي‌اين مشکلات را دارد به ويژه آنکه مورد بي توجهي نيز قرار مي‌گيرد.
نتيجه آنکه بسياري از توليدکنندگان در اثر همين کم لطفي‌ها ورشکست شده اند، بسياري ديگر نيز دست از توليد کشيده و کارخانه‌هايشان را تعطيل کرده و به واردکننده تبديل شده‌اند که همه اين موارد ناشي از کم لطفي به توليد داخلي است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار